F
Vi har precis flyttat in i vår nya lägenhet. I duschen kan vi nu se att en skugga kryper upp längs med kaklet, framförallt vid golvbrunnen. Badrummet är nyrenoverat 2013.

Mellan köpet och tillträdet så fick säljaren flytta golvbrunnen då den var monterad för nära väggen och vi fick då en golvbrunn i hörnet. Allt har funkat prima. Dock nu ser vi hur skuggan kryper upp dagligen. :( Bifogade bilder visar igår och idag.

IMG_3169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3175.jpg
Skapa konto

Jag har tre frågor:

1. Är detta ett vanligt problem? Jag ser att det finns fler trådar kring liknande problem med svar att fukt kan krypa upp mellan plattor och tätskikt.

2. Är det något man ska göra åt och i så fall vad? Riva upp alting? Byta plattor? Se över tätning?

3. Vilken skyldighet har säljaren eller hantverkarna? Kan man kräva att de fixar det? Är det något hantverkaren tar på försäkringen? Vi är lite rädda att vi kommer fortsätta få problem även om de fixar det iom att de först monterade brunnen för nära väggen och vi nu har problem med fukt bakom kaklet.

Tacksam för svar!

/C&A

• IMG_3175.jpg
    Skapa konto
Om det är ett godkänt tätskikt är det ingen fara med fukt, det kryper och rinner mellan hela tiden, kommer ju in via fogen som ni säkert vet. Dock underligt att det syns igenom kaklet. Trodde det var näst intill omöjligt att se. Hur lång tid tar det innan vattnet rinner undan?

F
Jonatan79 skrev:
Om det är ett godkänt tätskikt är det ingen fara med fukt, det kryper och rinner mellan hela tiden, kommer ju in via fogen som ni säkert vet. Dock underligt att det syns igenom kaklet. Trodde det var näst intill omöjligt att se. Hur lång tid tar det innan vattnet rinner undan?
Tack för snabbt svar!

Det blir ju bara mer och mer, men vi duschar ju varje dag så det hinner kanske inte rinna undan inifrån väggen. Jag visste inte att det tar sig in via fogen. Kommer det fortsätta krypa upp?

Inte för att jag tror att det var det du menade men vattnet rinner undan från golvet direkt + vi har golvvärme som vi dragit upp för att se om vi kan få det att dunsta snabbare.)

Vi har våtrumscertifikat på arbetet.

• Gilla
k999m
  • Laddar…
F
BTW, plattan längst till vänster var mörkare när vi flyttade in, men det har ju blivit mer.

Jag har tidigare bott i ett nyproducerat utanför Uppsala där detta inträffade i flera hus. I det fallet var det ett Höganäskakel som var drabbat. Det är ett estetiskt problem och som skrivits ska tätskiktet klara det. I mitt fall var förklaringen att det var en matt platta i kombination mer tunn glasyr som fick fenomenet att uppstå. Det sades att man försökte att impregnera plattor för att sedan motverka problemet. Problemet uppstår där vattenbelastningen är hög (typ dusch) men kan sedan sprida sig när vattnet rinner i kanalerna efter fixkammen.

Min erfarenhet är att har man en gång sett det i sitt badrum så ser man och stör sig på det medans flertalet inte tänker på det.

I mitt fall bytte entreprenören plattor en gång, vilket kan vara vanskligt med tanke på tätskiktet. Andra hus fick andra lösningar. Fenomenet återkom efter att man bytt plattor och i slutändan fick vi en ekonomisk kompensation. Hade jag byggt badrummet själv utan den typ av avtal jag hade så hade jag levt med det.

Redigerat:
  • Gilla
Filip-S
  • Laddar…
Nej, rinna upp lär det inte göra sålänge jordens tyngdlag gäller ;) Det ska ju förflytta sig mot golvbrunnen när det når golvet. Fråga firman som byggde om de har några svar på detta om ni inte redan gjort det.

• Gilla
Filip-S
  • Laddar…
F
Jonatan79 skrev:
Nej, rinna upp lär det inte göra sålänge jordens tyngdlag gäller ;) Det ska ju förflytta sig mot golvbrunnen när det når golvet. Fråga firman som byggde om de har några svar på detta om ni inte redan gjort det.
Jag ska höra av mig till dem imorgon- Jag har inte gjort det då det inte var vi som renoverade. Nu är det ju så att det kryper uppåt, det är därför jag tänker att det fortsätter rinna uppåt - trots tyngdlag. Men det beror väl på var vattnet tar sig in antar jag. Tack igen!

F
andersgd skrev:
Jag har tidigare bott i ett nyproducerat utanför Uppsala där detta inträffade i flera hus. I det fallet var det ett Höganäskakel som var drabbat. Det är ett estetiskt problem och som skrivits ska tätskiktet klara det. I mitt fall var förklaringen att det var en matt platta i kombination mer tunn glasyr som fick fenomenet att uppstå. Man försökte att impregnera vissa plattor
Tack Anders! Vi har matta plattor, med möjligen tunn glasyr. Märkte ni att fläckarna försvann när det fick torka upp? Är det värt att impregnera?

F
Det som jag är lite förundrad över är att så stora fläckar/skuggor kommit så snabbt. De var ju inte där när vi flyttade in och vi har ju inte lagt något nytt kakel.

Om det är som ni säger, borde inte det varit skuggor/fläckar sedan innan?

Tack igen!

För oss försvann det helt om det fick torka ut på ett par dagar. Man kunde forcera fram det genom att spruta kraftigt på väggen. Man kan också se över tätning mellan blandare och kakel så att det inte läcker om bakom kallet den vägen.

Jag uppfattade det som att man försökte impregnera nya plattor på baksidan. Jag är dock lite osäker på om det verkligen blev så eller bara var något entreprenören sa. I vårt fall byttes plattorna men fenomenet kvarstod, faktiskt lite värre än innan.

Jag uppfattade en annan oroande sak menar du(TS) att dom flyttade golvbrunnen efter hela badrummet var klart för den satt fel? Och att dom satte den på den placeringen vi ser på en av bilderna?

F
Kromo skrev:
Jag uppfattade en annan oroande sak menar du(TS) att dom flyttade golvbrunnen efter hela badrummet var klart för den satt fel? Och att dom satte den på den placeringen vi ser på en av bilderna?
Ja det gjorde de. Vad är risken med detta? Borde de ha gjort om hela badrummet och lagt nytt tätskikt?

F
andersgd skrev:
För oss försvann det helt om det fick torka ut på ett par dagar. Man kunde forcera fram det genom att spruta kraftigt på väggen. Man kan också se över tätning mellan blandare och kakel så att det inte läcker om bakom kallet den vägen.

Jag uppfattade det som att man försökte impregnera nya plattor på baksidan. Jag är dock lite osäker på om det verkligen blev så eller bara var något entreprenören sa. I vårt fall byttes plattorna men fenomenet kvarstod, faktiskt lite värre än innan.
Ok, tack. Kanske inte är så mycket att göra.. Ska prats med dem som gjort jobbet.

ChrisLind skrev:
Ja det gjorde de. Vad är risken med detta? Borde de ha gjort om hela badrummet och lagt nytt tätskikt?
Det är ju onekligen en rätt ovanlig åtgärd, och också en väldigt riskabel åtgärd vad gäller att få tätskiktet tätt. Med dagens foliebaserade tätskikt skall det gå att göra en sådan upprivning, och reparera tätskiktet. Men som sagt riskabelt. Ur fuktskadesynpunkt så är det troligen mer riskabelt att flytta golvbrunnen, är att ha den kvar för nära väggen.

Redigerat:
Om jag ser rätt så är det avvikande färg på fogen av de två plattorna närmast brunnen, på väggen. Det betyder i så fall att de har bytt även dem, vilket är bra. Den brunnstypen har en fläns som går upp på väggen (tror jag).

På bilden ser det ut som fogen mellan golv o vägg är en mjukfog (silikon)? OM det är så så kan det vara förklaringen på missfärgningen av plattorna.

OM det är en silikonfog (vilket BKR avråder från, dock inte förbjudet), så är det viktigt att den fogen inte "bottnar". Det får inte gå in silikon ända till väggen. För då kan det bli vatten stående som inte kommer förbi fogen. Om det då byggs upp ett vattentryck bakom väggplattan så blir den fuktigare än normalt. Och det kan öka risken för den här typen av missfärgning. Jag har uppfattat från andra trådar här att plattor kan bli missfärgade ändå, så ev. silikon behöver inte vara orsaken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.