Verkar som att detaljplanen är ditt alternativ att tillgå. Att hävda insyn funkar inte. Att du har fått beslutet i din brevlåda är själva ”grannhörandet” och ska man lyssna på alla tyckare skulle inget kunna byggas. Ska du ända överklaga så ös ur detaljplanen, och granska hela bygglovet. Det kanske visst finns marklov fastän det inte finns bifogat. Har svårt att tro att kommunen beviljar något utanför DP utan att ha på fötterna, och anser du att DP inte är uppfyllt så överklaga om det, sakligt och icke emotionellt. Vår granne överklagade på emotionella grunder och hävdade några kvasi-paragrafer ur miljöbalken men det fick avslag med vändande post hos länsstyrelsen. Man kan även fundera på vad man vinner på att bråka med grannen...vår granne visade sig ha gammalt groll från 80-talet med föregående ägare.
Fopes skrev:
Hej,
Grannen ska bygga ett nytt hus och har fått godkänt bygglov av kommunen.
Jag tittade på ritningarna och reagerade på att huset kommer bli mycket högre än jag trott och att det kommer att bli mycket insyn på vår tomt.
Enligt detaljplan så står det:
-Byggnad får byggas med högst en våning. Vind får ej inredas.
- Huvudbyggad får ej uppföras till större höjd än 3,5 meter.

Enligt deras ritning så har de ritat in två våningar, 3,5 meter högt till takfoten och sen ca 3 meter övervåning ovan på det. Övervåningen ska ha altandörrar åt ena hållet och 4 fullstora fönster åt andra hållet. Hur rimmar det med "Vind får ej inredas" tror ni?

Dessutom har de höjt marken ca 1,5-2 meter då det var en sluttning där innan. Detta verkar man inte ha sökt något bygg/marklov för. Alla andra hus är ett plan utan övervåning så deras hus kommer avvika rejält från omgivningen.

För mig så låter det ju inte som att bygget uppfyller detaljplanen men kommunen har ju godkänt konstigt nog. Har man något att hämta om man överklagar eller vad tror ni? Vad tror ni man ska ta fasta på i överklagan isf?
Tacksam för hjälp.
/Fopes

F Fopes skrev:
Hej,
Jag tittade på ritningarna och reagerade på att huset kommer bli mycket högre än jag trott och att det kommer att bli mycket insyn på vår tomt.

Enligt deras ritning så har de ritat in två våningar, 3,5 meter högt till takfoten och sen ca 3 meter övervåning ovan på det. Övervåningen ska ha altandörrar åt ena hållet och 4 fullstora fönster åt andra hållet. Hur rimmar det med "Vind får ej inredas" tror ni?

Dessutom har de höjt marken ca 1,5-2 meter då det var en sluttning där innan. Detta verkar man inte ha sökt något bygg/marklov för. Alla andra hus är ett plan utan övervåning så deras hus kommer avvika rejält från omgivningen.

För mig så låter det ju inte som att bygget uppfyller detaljplanen men kommunen har ju godkänt konstigt nog. Har man något att hämta om man överklagar eller vad tror ni? Vad tror ni man ska ta fasta på i överklagan isf?
Tacksam för hjälp.
/Fopes
Du har all rätt att överklaga, dock endast om det sker i rätt tid. Om du får avslag på din överklagan kan du överklaga till nästa instans. I de allra flesta fall är det enda som du vinner på en överklagan att själva bygget förskjuts i framtiden något/några år

F Fopes skrev:
Hej,

/Fopes
Du måste kolla detaljplanen. Normalt då man talar byggnadshöjd så är det där yttervägg och yttertak möts i 45 graders vinkel. Om det är byggnadshöjd till taknock så skall det också framgå av detaljplanen.

Byggnadshöjd beräknas från markens medelnivå. Om man höjer marken mera än 50cm så krävs marklov i de flesta kommuner. Höjning av marken kan ingå i bygglovet och behöver inte vara separat

1½ plansvillor kringår regeln om att endast ett plan får finnas enligt detaljplan. Det beror på hur den så kallade vinden är utformad.

Om det är något som strider mot detalplan så måste alla angränsande grannar höras. Överklaga till högre instans kan man endast göra tills det att kungörelse av bygglovet är publicerad

För mig låter det tyvärr som du får bita i det sura äpplet, så vida det inte är avvikelser mot detaljplanen.

Gällande överklagan, om kommunen ändå inte godkänner din överklagan så kan man överklaga till Länstyrelsen. Hur man gör det skall framgå av beslutet på din överklagan till kommunen.

Länstyrelsen kan då gå på kummunens beslut, avisa det, eller förvisa det till baka till kommunen, Nästa steg är Mark och miljödomstolen (samma sak gäller där) Det beslutet är också överklagningsbart, dock så krävs prövningstillstånd.

Efter det så är det Mark och miljööverdomstolen deras beslut är normalt inte överklagningsbara. Men de kan också förvisa ärendet tillbaka till någon av föregående instanser.

Redigerat:
Vi byggde för två år sen och i vår detaljplan står det "Högst en våning. Största byggnadshöjd är 4,5m. Står dock inget om inredd vind.

Vi fick bygglov för 1,5 plansvilla då plan 2 inte räknades som våning om vägglivet inte var över 1m

Arkitektonisk sektion av en 1,5-plansvilla som visar mått och vinklar, inklusive våningar och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyckeln här torde vara om det finns ett förbud mot inredd vind i DP.

Även byggnadshöjden på 3,5 meter gör ju att det blir väldigt lite yta tillgänglig på vinden (om inte huset är extremt brett förstås - då med en rejäl nockhöjd som följd).

Bygglovsritningar och detaljplanens text skulle underlätta vidare diskussion.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
70cm är det som gäller, jag har då inte hört att 1m accepteras någonstans.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
70 cm på vad? Byggnadshöjd, nockhöjd, väggliv?

TS, jag tror som flera andra att vägen till framgång är att inrikta sig på att vinden troligen kommer inredas, det med tanke på altandörr osv.

Förhöjt väggliv.

pdov
blaxx blaxx skrev:
Vi fick bygglov för 1,5 plansvilla då plan 2 inte räknades som våning om vägglivet inte var över 1m

[bild]
Här vill jag rätta direkt angående påståendet att vägglivets höjd skulle ha att göra med om det blir en andra våning. Det stämmer inte.

En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida. (Källa)

Det går att läsa mer om i "Boken om lov, tillsyn och kontroll" som finns här:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...ioner/2004/boken-om-lov-tillsyn-och-kontroll/
speciellt i bilaga 3.

Ring och prata med handläggaren på byggnadsnämnden och prata om dina farhågor. Det är nog ett lämpligt första steg. Återkom till Forumet med lite ritningar mm, så kan vi lättare hjälpa.

F Fopes skrev:
Hej,

Tacksam för hjälp.
/Fopes
Du ska absolut överklaga bygglovet till länsstyrelsen, på bygglovet som du fått ska det stå klart och tydligt hur du ska gå tillväga.
Viktigt är att överklagan kommer in i rätt tid, en dag försent så är det helt kört!
Du behöver inte bevisa varför du överklagar utan det reder länsstyrelsen i sen. Du måste naturligtvis ange varför du överklagar men du behöver inte lägga fram massa bevis utan ange att det inte följer detaljplanen avseende byggnadshöjd och inredande av vind så tar länsstyrelsen ställning till resten.
En bra start kan dock vara att ringa kommunen och prata med handläggaren och begära ut handlingarna som ligger till grund för beslutet.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Här vill jag rätta direkt angående påståendet att vägglivets höjd skulle ha att göra med om det blir en andra våning. Det stämmer inte.

En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida. (Källa)

Det går att läsa mer om i "Boken om lov, tillsyn och kontroll" som finns här:
[länk]
speciellt i bilaga 3.
Det stämmer nog det du säger när jag tänker efter. Fick bara veta att det inte fick överstiga en viss höjd och just detta huset passade oss väldigt bra :)

Vi hade förmodligen också byggt 1-plans om inte ett av husen som redan stod uppbyggt på vår gata var 1½ plan. Hade det bara varit 1-plans så hade jag inte ens undersökt möjlighet att bygga nåt annat när jag hade läst detaljplanen.

P Pulkabacke skrev:
Verkar som att detaljplanen är ditt alternativ att tillgå. Att hävda insyn funkar inte. Att du har fått beslutet i din brevlåda är själva ”grannhörandet” och ska man lyssna på alla tyckare skulle inget kunna byggas. Ska du ända överklaga så ös ur detaljplanen, och granska hela bygglovet. Det kanske visst finns marklov fastän det inte finns bifogat. Har svårt att tro att kommunen beviljar något utanför DP utan att ha på fötterna, och anser du att DP inte är uppfyllt så överklaga om det, sakligt och icke emotionellt. Vår granne överklagade på emotionella grunder och hävdade några kvasi-paragrafer ur miljöbalken men det fick avslag med vändande post hos länsstyrelsen. Man kan även fundera på vad man vinner på att bråka med grannen...vår granne visade sig ha gammalt groll från 80-talet med föregående ägare.
Vojne vojne! Då har du inte varit med om inkompetenta bygglovshandläggare. Jag lovar dig att det finns gott om såna runt om i landet.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Ta en kaffe eller en öl och gör något roligt i stället.
Att folk orkar bry sig...

R Robert-san01 skrev:
Det finns väl inget förbud mot fönster?
Om fönstret ger ett våningsskapande intryck är det inte ok på ej inreddbar vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.