20-40 hål på ca 1 m djup? Är det verkligen enklaste lösningen ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Speciellt för komposten verkar hål lite överabetat och kanske t o m icke önskvärt då det kan bli för lite syre. Iofs så binder grenar etc fortfarande vatten och ger volym även utan att brytas ner.

Jag skulle kanske hellre gräva utt rejält där ni planterar träden och buskarna och låt de ställena fungera både som brunn och kompost. Ett lager grus/makadam i botten för att träden i början inte ska simma varje vår.
En variant är att plantera i cirkel och ha en permanent kompost i mitten.

Z z_bumbi skrev:
Speciellt för komposten verkar hål lite överabetat och kanske t o m icke önskvärt då det kan bli för lite syre. Iofs så binder grenar etc fortfarande vatten och ger volym även utan att brytas ner.

Jag skulle kanske hellre gräva utt rejält där ni planterar träden och buskarna och låt de ställena fungera både som brunn och kompost. Ett lager grus/makadam i botten för att träden i början inte ska simma varje vår.
En variant är att plantera i cirkel och ha en permanent kompost i mitten.
Följer en tvätt äkta hippie som gör just detta. Så vi vill prova.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
20-40 hål på ca 1 m djup? Är det verkligen enklaste lösningen ?
Absolut inte. Men blir jäkligt billigt!

F mikaelsdottir skrev:
Björkar är på g, 10 stycken. Dem suger ju bra vår, sommar och delvis höst sen gör dem ingen nytta. :p och då blir de en mindre brunn och borrning. Så vi kommer göra 20-40 hål på tomten som fylls med grus. Vissa kommer fyllas med nät och duk så dem förblir dränering, andra kommer bara fyllas med makadam 8-12 och då kan leran/jorden få tränga in och då luckras jorden upp. Sen kommer vi även jordanisera. Det vill säga att vi borrar och fyller hålen med kompost. Och de ska hjälpa till att luckra upp jorden med.

Och självklart ska vi inte borra flera meter djupt. Utan omkring 1 meter.
Om borren är 250 mm så rymmer 30 st 1 m djupa hål c:a 1,5 m3 och med grus i blir det i bästa fall 0,5 m3 för vattnet. Om tomten är på 1000 m2 svarar hålen mot magasinering av 0,5 mm regn och sedan ska det hinna infiltrera innan det kommer mer. Om hålen inte mot förmodan når ner i mer porösa jordarter kommer de heller inte att väsentligt öka infiltarationshastigheten och förr eller senare slammar gruset igen. Sannolikt finns ingen annan råd än att leda bort vattnet (eller lägga på alldeles för mycket fyllning).

F FGLIN skrev:
Om borren är 250 mm så rymmer 30 st 1 m djupa hål c:a 1,5 m3 och med grus i blir det i bästa fall 0,5 m3 för vattnet. Om tomten är på 1000 m2 svarar hålen mot magasinering av 0,5 mm regn och sedan ska det hinna infiltrera innan det kommer mer. Om hålen inte mot förmodan når ner i mer porösa jordarter kommer de heller inte att väsentligt öka infiltarationshastigheten och förr eller senare slammar gruset igen. Sannolikt finns ingen annan råd än att leda bort vattnet (eller lägga på alldeles för mycket fyllning).
Målet är att de ska blanda sig i jorden med tiden och på så vis hjälpa till att luckra upp lerjorden. Läste trådar här på byggahus, alternativ och andra forum. Och folk har fått de att funka, så jag provar gärna.
Leda bort vårt ytvatten är de absolut bästa, men med min partner som föräldraledig och jag som studerar så är budget tight då kommer kreativa lösningar i första hand. Hade jag kunnat hyra in en grävare och fått bort 20-40 ton utav vår dåliga lerjord så hade de varit bäst. Men den möjligheten finns inte nu.

Finns det ingenstans att leda ytvattnet? Ett dike, en dagvattenledning etc? en minigrävare med en dikesskopa kostar bara 1500 - 2500 kr/dag att hyra och är lätt att köra. Första gången jag hyrde en så övade jag en halvtimme så var jag igång. För att flytta dikesjorden är en hyrd minidumpers en väl gjord investering om du vill lägga den på hög någonstans på tomten och använda den senare. Lerjord kan bli användbar om man blandar upp den med något lämpligt beroende på vad du ska använda den till. Lägg singel i botten på diket och en dräneringsslang ovanpå singlet och fyll sen upp med mer singel. Jag har gjort fler dräneringar än vad jag berättade i mitt tidigare inlägg. Man ska bara ha någonstans att leda vattnet.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Finns det ingenstans att leda ytvattnet? Ett dike, en dagvattenledning etc? en minigrävare med en dikesskopa kostar bara 1500 - 2500 kr/dag att hyra och är lätt att köra. Första gången jag hyrde en så övade jag en halvtimme så var jag igång. För att flytta dikesjorden är en hyrd minidumpers en väl gjord investering om du vill lägga den på hög någonstans på tomten och använda den senare. Lerjord kan bli användbar om man blandar upp den med något lämpligt beroende på vad du ska använda den till. Lägg singel i botten på diket och en dräneringsslang ovanpå singlet och fyll sen upp med mer singel. Jag har gjort fler dräneringar än vad jag berättade i mitt tidigare inlägg. Man ska bara ha någonstans att leda vattnet.
Allt går självklart att leda. Har en delad brunn 52 meter från den värsta punkten. Men el, fiber och annan okänd kabel på 20-50cm djup under marken. Alternativ två är till diket mellan våra åkrar på baksidan. Kortaste vägen 103 meter och jag måste passera flera stora träd. Alternativ 3, 50 meter till ett dike som jag gräver för att sedan leda de vidare 100 meter. Dagvatten sa kommunen nej till.

Jag har varit med och grävt dränering, lagt om dränering, spolat etc inom tidigare jobb så jag har erfarenhet av att göra det också. Anlagt massor av trekammarbrunnar och ovan jord bäddar etc. Varit med och dränerat mark och hus förr. Så riktiga lösningar vet jag. Därför har jag letat efter plats för kista etc. Men marken ska ju tillåta en kista också. Och sen är de ju frågan om finansiering, hade plånboken tillåtit ett dyrare jobb hade jag gjort de. Nu letas kreativa lösningar, därav förslaget med damm.

Jag har redan två fina högar på 10 kubik uppgrävt. Inte sugen på en till. :P

F mikaelsdottir skrev:
Allt går självklart att leda. Har en delad brunn 52 meter från den värsta punkten. Men el, fiber och annan okänd kabel på 20-50cm djup under marken. Alternativ två är till diket mellan våra åkrar på baksidan. Kortaste vägen 103 meter och jag måste passera flera stora träd. Alternativ 3, 50 meter till ett dike som jag gräver för att sedan leda de vidare 100 meter. Dagvatten sa kommunen nej till.

Jag har varit med och grävt dränering, lagt om dränering, spolat etc inom tidigare jobb så jag har erfarenhet av att göra det också. Anlagt massor av trekammarbrunnar och ovan jord bäddar etc. Varit med och dränerat mark och hus förr. Så riktiga lösningar vet jag. Därför har jag letat efter plats för kista etc. Men marken ska ju tillåta en kista också. Och sen är de ju frågan om finansiering, hade plånboken tillåtit ett dyrare jobb hade jag gjort de. Nu letas kreativa lösningar, därav förslaget med damm.

Jag har redan två fina högar på 10 kubik uppgrävt. Inte sugen på en till. :p
De flesta kablar ska du väl i varje fall kunna få kabelmarkering för.

S
E ekib skrev:
Hej
Har inte läst alla inlägg, men jag ser inga hängrännor eller stuprör på någon av bilderna.
Dessa tak är nog skyldiga till en hel del vatten skulle jag tro
Vi hade alltid vatten i källaren under höst och vår i vårt gamla hus trots att golvet bara var en halvmeter under markytan. En brunn som inte längre användes för dricksvatten vara bara ca 5m från huset så vi installerade en dränkbar pump som höll vattenytan ca 4m under marknivå. Konstigt nog gjorde det mycket liten skillnad.

Vi byggde vårt nya hus strax bredvid med nästan 200 kvadrat tak vars vatten leddes längre bort på tomten. Nu försvann alla problem med vatten i källaren i gamla huset.

Enligt mina erfarenheter så gör det alltså en enorm skillnad att leda bort vattnet från taken till en plats så långt bort att det inte belastar din tomt. Du verkar ju ha ett dike en bit bort så även om det är svårt så tror jag det är värt att försöka leda vattnet dit.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Damm med staket och taggiga buskar på klättringsrisk sidan? Hjälper dock inte vid grinden men den går kanske att göra överdrivet hög eller något?

F Flyordie skrev:
Just nu får dammen vila. Men nästa år kanske. Hon har ju all rätt att känna sig orolig och jag vill ju inte tjata.
Hur gick det med tomten så här några år senare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.