Mäklaren skrev ett mail till mig idag, där han berättade att han nu skickat över handlingar i vårat ärende till deras egna jurister.

Så ska bli intressant sen att få ta del av deras syn på det hela, och vad mäklaren efter det kommer bli införstådd med.

Har även varit i kontakt med min hyresvärd och han hjälper mig med allt, underbart!

Jag tror att det kan vara bra om du själv förberder dig på en juristkontakt. Du skall komma ihåg att mäklarens jurist skall i första hand se till att mäklaren inte drabbas av skadeståndsanspråk. Det kan sammanfalla med ditt intresse (hans risk är störst gentemot dig), men om mäklarens intresse inte sammanfaller med dina intressen så kommer advokaten att hellre stjälpa dig.

Dvs. börja skaffa namn, på lämpliga advokater. Du kan prata med villaägarförbundet (kan vara bra att bli medlem oavsett), de ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Men lyssna på dem med kritiska öron, har en bekant som fick urusel rådgivning där för något år sedan.

• Gilla
byggaombloggen och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack så mkt för tipsen.

Skönt dock att du verkar ha både mäklare och hyresvärd (för att inte tala om alla oss här på forumet) på din sida! Säljaren känner sig nog väldigt ensam i detta och inser säkerligen att hon är "boven i dramat". F*n, vad jag hoppas att hela den här soppan slutar i att ni får huset!

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Paxman skrev:
Skönt dock att du verkar ha både mäklare och hyresvärd (för att inte tala om alla oss här på forumet) på din sida! Säljaren känner sig nog väldigt ensam i detta och inser säkerligen att hon är "boven i dramat". F*n, vad jag hoppas att hela den här soppan slutar i att ni får huset!

Tack så innerligt mycket! Ja detta var något man aldrig trodde man skulle bli utsatt för faktiskt. Eran hjälp och stöd här i tråden är guld värd.

Min fru fick åka in till akuten igår kväll för kraftiga magsmärtor, antagligen magkatarr eller liknande, så det har verkligen satt sina spår i henne, rätt tragiskt när man tänker efter.

K
Håller verkligen tummarna för att det går bra för er. Fullföljer ni bara era delar av avtalet och är tydliga med de kostnader det kommer att innebära för säljaren om de bryter kontraktet tror jag nog att huset snart är ert.

Om ni inte hittar en lösning snart rekommenderar jag er starkt att anlita en egen jurist. Det finns en risk att mäklarens jurist just företräder mäklarens intressen och inte era.

Lycka till!

/Krille

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
När är tillträdet?

Enligt vårt skrivna kontrakt, den 1 Maj.

B
sir_erken skrev:
När är tillträdet?
Inlägg 1 säger 1:a maj.

• Gilla
sir_erken
  • Laddar…
C
Självklart företräder mäklarens jurist mäklarens intresse . Men att sträcka sig så långt att denne jurist skulle stjälpa köparen är lite väl långsökt....

Kolla med ditt försäkringsbolag om det här är en skada som omfattas av din rättsskyddsförsäkring, den försäkringen ingår per automatik i din hemförsäkring.

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
carra skrev:
Självklart företräder mäklarens jurist mäklarens intresse . Men att sträcka sig så långt att denne jurist skulle stjälpa köparen är lite väl långsökt....
Destutom, inte att förglömma, mäklaren/mäklarfirman har ju starkt incitament att affären genomförs. Ställs den in uteblir ju provisionen vilket i sig kan innebära att mäklaren stämmer säljaren.

I den här röran finns det ju inga förmildrande orsaker heller, alltså i stil med dödsfall, skilsmässa eller annan traumatisk livshändelse. Här har säljaren bara ångrat sig och det ses nog inte med så blida ögon från något håll. Lagt kort ligger så att säga.

• Gilla
Gillestugan
  • Laddar…
Nanny Fine
Följer detta med spänning..... :) Och håller tummarna.

Mikael_L
Krille4 skrev:
Om ni inte hittar en lösning snart rekommenderar jag er starkt att anlita en egen jurist.
Ehh, lösning på vad?
Det finns inget egentligt problem, iaf inte något som en jurist kan göra något åt förrän den 1 maj.
Då kan det däremot antingen bli ett problem av det slaget att säljaren inte fullföljer avtalet, eller så har säljaren kommit på bättre tankar så det helt enkelt inte blir något problem.

Paxman skrev:
Destutom, inte att förglömma, mäklaren/mäklarfirman har ju starkt incitament att affären genomförs. Ställs den in uteblir ju provisionen vilket i sig kan innebära att mäklaren stämmer säljaren.

I den här röran finns det ju inga förmildrande orsaker heller, alltså i stil med dödsfall, skilsmässa eller annan traumatisk livshändelse. Här har säljaren bara ångrat sig och det ses nog inte med så blida ögon från något håll. Lagt kort ligger så att säga.
Jag trodde att säljaren var skyldig att betala provisionen till mäklaren även fast affären inte går i lås?

Ja i princip, men om man kan få det till att ett villkor inte uppfyllts (som ex. hyresavatalet) då har inte en affär ägt rum, och mäklaren har inte rätt till arvode.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.