Har en nyinstallerad, provtryckt och godkänd kamin i gillestugan. Idag eldade vi mer än vanligt och helt plötsligt drar alla brandvarnare igång.
Visar sig att det ryker in i rummet på andra sidan murstocken/väggen.
Har 3 kanaler i skorstenen, en för panna och en för kaminen. Den tredjes funktion är oklar.

Det som ryker in är en stålbeklädd kanal som går från pannrummet och in i tvättstugan.Utloppet är alltså i tvättstugan och ett hål rakt in i murstocken. Inte på samma sida som kaminen.

Betyder detta att någonting inte är riktigt tätt?

Jag gissar på att kanalen i tvättstugan (frånluft med självdrag) går upp i skorstenen (tredje kanalen) och mynnar ut (kanske under en kupa) bredvid rökkanalen.

Har ni undertryck i huset går röken upp under kupan och sugs ner i den andra kanalen pga att självdraget inte funkar utan i kanalen strömmar luft åt fel håll.

Om det är en kupa tror jag man kan dra upp rökkanalen genom kuptaket så den mynnar ut i friska luften. Annars, öppna ett fönster i rummet ni eldar borde också minska undertrycket. Alternativt installera frånluftsfläkt.

• Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Delar helt Barnrikehustet's kommentar.

Okej, nu är jag med!
Det är ingen kupa men är med på resonemanget.
Frånluftsfläkt istället alltså.

Vad beror undertrycket på?

Jag har samma problem, röken går ner i de kanalerna gällande ventilation.
Min lösning är att jag öppnar två fönsterventiler när jag eldar.

Men även när vi inte eldar, men lagar mat och kör köksfläkten på fullt ös kommer det in sotlukt.
Samma där, öppnar vi ett par fönsterventiler blir det ingen lukt.

D
När man eldar går det åt mycket luft som skickas upp genom rökkanalen. Då blir det undertryck där eldstaden är om man inte tillför ny luft i rummet på något sätt.

Vad menar du med "frånuftsfläkt istället alltså"?

mecese83 skrev:
Okej, nu är jag med!
Det är ingen kupa men är med på resonemanget.
Frånluftsfläkt istället alltså.

Vad beror undertrycket på?
Huset ska alltid ha ett visst undertryck.
En lösning som jag fick tips om är att montera en pipa i den kanalen till eldstaden/kaminen på toppen av skorstenen så att röken släpper lite högre.
Men i vårt fall funkar inte det då vi har fågelgaller och skorstenskupa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.