Hej.
Har bestämt mig för att riva väggen mellan vardagsrummet och köket i min lägenhet men det är inte helt enkelt har det visat sig.

fakta:
Jag bor på första våningen och har tre våningar ovanför mig.

Väggen jag har för avsikt är 4m 15 cm lång

väggen är byggd av ca 4-7cm tjock "svart lekablock", låter "tung" när man bankar på den. Den känns som en tunn betonvägg.)ej fastmurad i yttersidorna.

Huset är byggt 1937

-det ska inte gå några rör eller liknande i den utan den är en avgränsare mellan kök och v-rum.

Det är träbjälklag mellan lägenheterna men eftersom jag bor en halv trappa upp har jag betongplatta i hela lägenheten.

I bifogad fil ni planlösningen samt vilken vägg jag ska riva. Har för övrigt även för avsikt att stänga hålet mellan vardagsrummet och "sovrummet", därigenom får jag ett separat sovrum.

Lägenheterna ovanför har likadan planlösning.

Problemet är att väggen inte står på någon balk utan tvärsbalkarna går 15cm brevid på båda sidorna om väggen. I golvet i min lägenhet är det betongplatta en bit ner så min vägg står alltså på betongplattan. Problemet är i lägenheten ovanför där det står en likadan vägg. Det enda som skiljer min vägg mot grannens ovanför är mitt innertbrädtak.

På den andra bilden ser ni hur det ser ut när jag knackat sönder vägg och tak lite.

Ni kan klicka på bilderna för att förstora dem.

Vad ska jag göra?
Har förstått att jag måste lägga någon form av balk där tips? limträbalk eller järn balk?
Vilken sort ohc dimension tror ni krävs?

Är det något viktigt jag missat skriva så säg till så kompleterar jag inlägget.

• Save0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit en konstruktör!!!!

Av beskrivningen att döma är väggen murad av slaggbetong men det som syns på kortet är väl tegel?
Är du säker på att väggen fortsätter upp i grannens lägenhet i samma material?
Vilken dimension har "tvärbalken" på fotot? Är inte det bara en regel som håller upp det putsade innertaket?

Troligen är inte din vägg bärande i tre våningar men utan att förstå hur mellanbjälklaget är uppbyggt kan jag inte utesluta att den åtminstånde kan bära ovanliggande vägg och/eller innertaket.

Att dimensionera en ersättningsbalk är omöjligt om man inte vet de aktuella lasterna och balken måste även ha tillräckliga upplag i ändarna. Även om väggen visar sig vara icke bärande är det ett stort företag att hantera 1m3 (ca 2ton) rivningsmassor i en 1:a(?)......

Om du vill gå vidare med detta måste du kontakta en konstruktör som kan utreda detta på plats.

/Ingenjören

PS Dessutom måste du ha bygglov (med konstruktionsberäkningar) för en sådan här ändring och bostadsrättsföreningens godkännande.....

Jo det är en rad tegel högst upp resterande är det material jag beskrev tidigare vilket du benämnde slaggbetong.
Jag är 100% säker att väggen fortsätter upp i grannens lägenhet i samma material.
Det du sa är helt rätt den regeln är bara till för att hålla upp mitt tak avståndet mellan våningarna är ca 40cm där det ligger tvärbalkar.

Jag är helt medveten om att det är ett stort jobb eller det är det egentligen inte då vi ställer släpet utanför så det blir inte så mkt släpande.

Just nu söker vi för fullt efter en konstruktör i malmö regionen som kan hjälpa oss.

Vad gäller bygglov så behövdes det enligt dem på byggnadsnämnden inte då de ansåg att väggen inte var bärande och om den var bärande räckte det med en bygganmälan sa de. Likaså har styrelsen givit sitt godkännande så länge arbetet utförs fackmannamässigt.

väggen är definitivt inte bärande som jag kan tolka ritning och bilder...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.