Hej!

Vi är i stånd att renovera hela entréplan och bygga ut. Vårt hus är en enkel träfunkisvilla från '38 med cirka 245 i takhöjd. Vi kommer sätta kvänumkök med mattsvart spis, smal vedspis i gjutgärn och en insatskamin med svarta plåtdetaljer. Vit puts runt murstock och eldstäder. Den öppna ytan på våningen (utöver gästrum/kontor och gästtoa i hallen) blir väl runt 90kvm.

I den nya, rätt lilla hallen (mot dagens cirka 20kvm hall) tänkte vi lägga någon form av sten/klinker, och i resten ett och samma golv.

På övervåningen har vi såpskurat furugolv, men vill ha något mer lättstädat i köksmiljön.

Köket kommer bli ett kvänumkök och gå i gröna toner och platsbyggt "riktigt" skafferi. Bifogar en skiss:

Skiss av kök med gröna skåp, mattsvart spis, och ljusa golv i en renoverad funkisvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna kommer nog bli betydligt mindre gula än i skissen ;)

Vi har tittat på Bjelins härdade ekenstavsparkett, vanlig ekparkett och på Dalafloda Hardpine med mattlack men vi vet varken ut eller in egentligen. Någon som har några tankar?

BirgitS
När jag tittat på Bjelins webbsidor så är det antingen härdad ek eller ekparkett. Det härdade golvet verkar ha 0,6 mm slitskikt på HDF samt är i vissa fall hårdvaxoljat vilket kräver regelbundet underhåll med mer hårdvaxolja, särskilt i kök. Det tål ju inte heller vad som helst enligt https://www.bjelin.se/sv/faq/79000016459/q/79000129016 och går inte att slipa om.

Ekparkett går att normalt att slipa om 2-3 gånger. Men även om lackade parkettgolv inte kräver regelbundet underhåll så blir det fortfarande skadat (inkl. fuktskador) om man spiller eller tappar föremål.

Jag hittar inga Dalaflode HardPine som är lackade utan alla verkar vara hårdvaxoljade: https://www.svedentra.se/dalafloda-golv/
Finns det barn och husdjur i hemmet så är det inte så dumt att välja massiva golv med lång livslängd.
Vad har du för krav på golvet egentligen?
Mer än att det ska vara mer lättskött än såpskurat golv.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När jag tittat på Bjelins webbsidor så är det antingen härdad ek eller ekparkett. Det härdade golvet verkar ha 0,6 mm slitskikt på HDF samt är i vissa fall hårdvaxoljat vilket kräver regelbundet underhåll med mer hårdvaxolja, särskilt i kök. Det tål ju inte heller vad som helst enligt [länk] och går inte att slipa om.

Ekparkett går att normalt att slipa om 2-3 gånger. Men även om lackade parkettgolv inte kräver regelbundet underhåll så blir det fortfarande skadat (inkl. fuktskador) om man spiller eller tappar föremål.

Jag hittar inga Dalaflode HardPine som är lackade utan alla verkar vara hårdvaxoljade: [länk]

Vad har du för krav på golvet egentligen?
Mer än att det ska vara mer lättskött än såpskurat golv.
Hej och tack för input!

Bjelin, och andra, har mattlackade parketter vilket är vad som vore aktuellt för oss:
https://www.bjelin.se/sv/shop/härdat-trä?filter=Finish(Matt lacquer)

Vi är en aktiv familj, ute mycket och lagar mycket mat. Golvet på övervåningen får givetvis massa märken pga är mjukt, men är ändå ett väldigt fint golv.

BirgitS
Om jag då kollar på Kvarnby så står det att det är 0,6 mm slitskikt på HDF, vilket inte är vad man normalt menar med parkett, dvs. lamellparkettgolv som har ungefär 3,5 mm slitskikt ovanpå lameller av furu i olika riktning.

Med barn och mycket matlagning så är jag mycket tveksam till trägolv i kök, om man inte tycker att olika sorters märken bildar en fin patina.

BirgitS BirgitS skrev:
Om jag då kollar på Kvarnby så står det att det är 0,6 mm slitskikt på HDF, vilket inte är vad man normalt menar med parkett, dvs. lamellparkettgolv som har ungefär 3,5 mm slitskikt ovanpå lameller av furu i olika riktning.

Med barn och mycket matlagning så är jag mycket tveksam till trägolv i kök, om man inte tycker att olika sorters märken bildar en fin patina.
Ok men hur ska man tänka kring de alternativen där man nu väljer att ha trägolv tycker du?

BirgitS
Jag skulle välja en parkett som går att slipa om.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle välja en parkett som går att slipa om.
Lutar också åt det, så svårt att veta hur stor skillnad det är med härdat dock. De menar ju att man aldrig behöver slipa om det.

En fördel med plank, utöver att det matchar huset, är att vi vinner i takhöjd.

BirgitS
stefancrs stefancrs skrev:
Lutar också åt det, så svårt att veta hur stor skillnad det är med härdat dock. De menar ju att man aldrig behöver slipa om det.
Nu har de ju skrivit på webben att det blir repat av hundar och barn: https://www.bjelin.se/sv/faq/79000016459/q/79000129016
Enligt den sidan sliper man alltså inte om utan byter ut skadade plankor.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Bjelins härdade golv går inte att slipa. Får man repor får hela plankan bytas. ’var dock medveten om att plankorna kan ha stora färgskiftningar. Kan bli udda utseende.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer nog köra på vanlig parkett, men jag tror ändå ni drar lite väl stora växlar på det här. Vi har aldrig slipat om ett icke-massivt golv och parketten vi ska byta ut är nog från 80-talet, den har vi ändå levt med i åtta år nu, likaså den nyare i hallen. Den ser dock ut att vara från 00-talet.

Nytt prov idag, ljus ekparkett från Pergo Vardagsrum med ljus ekparkettprov bredvid befintligt mörkare golv, renovering pågår.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med nytt ljus ekparkettprov från Pergo bredvid befintlig mörkare golvbeläggning.
Skapa konto
Provbit av ljus ekparkett från Pergo på ett kaklat golv vid en orenoverad vägg.
Skapa konto

Vad tänker ni göra med murstocken. ?
Vi själva har ännu inte beslutat vad vi själva ska göra. Den var tidigare putsad.

Har lagt in Bjelin askgolv. vi har vattenburen golvvärme under golvet därav inte trägolv som skulle skruvas.Dessutom bygger det inte lika mycket.
Murstock i renoverat rum med synliga tegelstenar, verktygslådor och stegar i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vad tänker ni göra med murstocken. ?
Vi själva har ännu inte beslutat vad vi själva ska göra. Den var tidigare putsad.

Har lagt in Bjelin askgolv. vi har vattenburen golvvärme under golvet därav inte trägolv som skulle skruvas.Dessutom bygger det inte lika mycket.
[bild]
Ska bli vedspis och insatskamin, vit puts på allt.

Jag tänker att plank kan skruvas direkt i bjälkarna? Dvs bygger mindre på höjden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.