Bara en parentes, men en tv väger väl inte 70 kg nuförtiden? Så väggens bärighet borde inte bli något problem.

En sak som ej tagits upp än är ett problem med ungar men även för vuxna med som kanske bär saker/är fulla/etc.
Det jag då främst tänker på är om ni sätter tv´n på en pelare så är det väldigt lätt att springa/ramla/etc på tv´n bakifrån.
Om man då även tänker sig att denna person (barn/vuxen) kanske snubblar till och böjer sig en del och tar nåt/några steg framåt för att sen återfå balansen och reser sig.
Då är ju risken för en tv i golvet väldigt stor för att den då både lyfts upp ifrån väggfäste och trycks ifrån fästet, hade det varit framifrån det hänt så hade man ju i alla fall tryckt tv´n mot väggen/fästet som då troligen hade tagit tag i tv´n igen.

Även om man skulle ha ett bra fäste som man kan skuva fast så ätt tv ej kan lyftas av/osv så är det ju fortfarande att man trycker tv´n ifrån väggen kvar.
Med andra ord så behöver man se till att man har ett bra fäste samt att det sitter fast i väggen väldigt bra då en springade unge som ränner rakt in i en 60" tv i ena kanten ger en hel del kraft för fästet i mitten av tv´n som tack vare stolpe inte är så brett (men det förutsätter ju att tv´n i sig håller för den snedbelastning som då blir).

Men även om du gör tex en halvmur heller har tv´n på en möbel/etc som är under 1-1,5m i höjd så kan ju tv´n kommas åt ganska lätt från alla håll om man kan vistas runt om denna mur/möbel.
Ska man ha tv´n ståendes på sin egen fot så bör man använda en vajer heller nåt liknande för att hindra att den kan falla framåt den ska ju då sitta så högt upp på tv´n det går för bästa effekt men det gör ju att den syns även om den är tunn (behöver ju inte vara tjock direkt).
Och står tv´n på en smal mur/möbel så gör den ingen stor nytta då vajern behöver en viss vinkel för att funka och platt tv är ganska ostabila på sina fötter.

När det gäller placering av dvd/bluray/tvbox/etc så bör du försöka att hålla dig så att hdmi kablar ej blir över 5m det är vid den längden man kan börja få problem med att dom blir för långa och man får ingen bild jag har bråkat med detta vid ett flertal tillfällen.
Men det verkar som att just mina erfarenheter med detta och det har då handlat om en mängd olika tv/apparater och billiga/dyra/prisvärda hdmikablar men även hdmi förstärkare.
Ofta går det efter att provat 1-2 olika kablar att få 5m att funka men det verkar som alla andra kan köpa vilka 5m kablar dom vill och det funkar fint så det är tydligen enbart jag/min släkt/mina vänner som har detta problemet.

När det gäller 10m så är det betydligt värre har provat att få det att fungera på två ställen och då har vi provat 8 olika kablar och två olika förstärkare enda sättet vi fick det att funka på det sista stället var genom att köra med tre kortare kablar och två förstärkare (båda med transformator för ström då strömmen som finns i hdmi ej funkade).
Så försök att hålla dig till heller under 5m du sparar mycket huvudvärk på det.

Jag föreslår att ha allt detta i ett mindre skåp/byrå/skrivbord/etc bakom tv väggen (som jag föredrar framför stolpe) så det räcker med 5m kabel.
sen använda en multifjärr med IR blasters heller en multifjärr med RF och en mottagare som sänder ut IR tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1837708,1828151
Har själv smarten med riktig fjärrkontroll då jag hellre skulle sitta med ett fullstort tangentbord än att använda en touchscreen som fjärrkontorll.
Fjärren är riktigt bra med lång räckvidd och känslan/kvaliten är underbar det känns när man trycker ner knapparna som det ska göra detta är den fjärr med absolut bäst känsla jag hållt i.
Och jag är riktigt kräsen när det gäller fjärrkontroller som du kan läsa här http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovrig-kringutrustning/1292793-basta-losningen-styrning-av-mediapc/#post14549652 men även nu efter nästan ett år med smarten så är jag nöjd med den.

Redigerat:
grizzly666 skrev:
När det gäller placering av dvd/bluray/tvbox/etc så bör du försöka att hålla dig så att hdmi kablar ej blir över 5m det är vid den längden man kan börja få problem med att dom blir för långa och man får ingen bild jag har bråkat med detta vid ett flertal tillfällen.
Men det verkar som att just mina erfarenheter med detta och det har då handlat om en mängd olika tv/apparater och billiga/dyra/prisvärda hdmikablar men även hdmi förstärkare.
Ofta går det efter att provat 1-2 olika kablar att få 5m att funka men det verkar som alla andra kan köpa vilka 5m kablar dom vill och det funkar fint så det är tydligen enbart jag/min släkt/mina vänner som har detta problemet.

När det gäller 10m så är det betydligt värre har provat att få det att fungera på två ställen och då har vi provat 8 olika kablar och två olika förstärkare enda sättet vi fick det att funka på det sista stället var genom att köra med tre kortare kablar och två förstärkare (båda med transformator för ström då strömmen som finns i hdmi ej funkade).
Märkligt. Jag har en 10-meters HDMI-kabel mellan hemmabioreceivern och TV:n. Har alltid fungerat perfekt. Jag köpte bara första bästa kabel.

Skogsbullen skrev:
Märkligt. Jag har en 10-meters HDMI-kabel mellan hemmabioreceivern och TV:n. Har alltid fungerat perfekt. Jag köpte bara första bästa kabel.
Tror det kan variera med kabel, utrustning etc.

Ska man köra längre än 10 meter så är det bättre att köra HDMI över Cat6-kabel istället, då går det köra typ 100m.

Alternativ 2 men flytta upp skjutpartiet till matsalen istället och TVn på väggen där dörrarna nu är inritade.

Misstänker att det kommer att lagas mat i köket som avnjuts på trädäcket, blir en rakare väg ut på det viset.
Mvh Jante

Skogsbullen skrev:
Det gjorde du rätt i. Jag skall inte uttala mig om analoga dyra kablar, men när det kommer till hdmi så är allt "supra", "monster", "1080" osv bara ren och skär lögn. Den billigaste biltemakabeln kommer att skicka din digitala bild upp till 10m med samma prestanda som en superduperkabel för flera tusen kronor.

Anledning är att signalbortfallet upp till 10m är mycket lågt, även för bilder på 4k. Och eftersom signalen är digital så spelar det i normala fall ingen roll att du har ett visst signalbortfall, så länge signal fortfarande kan tolkas (ettor och nollor). Detta är visat med mängder av oberoende tester som finns på nätet. Över 10m kan en mycket högupplöst bild dock påverkas av kabelval, men då skall man nog fundera lite på sitt montage.

Så om man har bildproblem (och du inte har en skada) så skyll inte på kabel ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.