Byggahus.se
Har precis slagit till och köpt en lägenhet, tidigare ägaren rökte i lägenheten men slutade helt röka för ett par år sedan Rökandet har enligt uppgifter pågått sedan 60-talet så det är ordentligt inrökt. Jag har kikat runt på flera trådar i forumet och har kommit fram till att tvätta av och sedan måla över är bästa strategin.

Är det någon med tidigare erfarenheter med denna typ av renovering som kan komplettera listan nedan. Givetvis så beror det på hur det ser ut och det är ett tag kvar till tillträdet.

Planen är nu att:
  • Städa och tvätta alla målade ytor.
  • Tvätta och måla alla tak med spärrfärg.
  • Fönsterfoder & dörrfoder tvätta och måla.
  • De gamla 50/60-tals garderoberna vill jag gärna behålla så även de tvättas och målas (även innuti).
  • Ta bort alla golvlister, slipa och måla dem.
  • Parkettgolven skuras i första hand, ev. kan de slipas och lackas om.
  • Alla tapeter rivs ner till stommen
Frågor:
  • Går det att återanvända de gamla listerna med lack eller behövs dem spärrmålas också?
  • Spärrar även lack röklukt?
  • Om tapeterna rivs ner helt behövs väggen även spärrmålas?

Jag har också köpt en gammal inrökt lägenhet en gång i tiden med samma ambition som du.

Tvätta och måla tak med spärrfärg var nog det enda som blev som jag hoppades.

Jag gjorde som du och slipade, målade med spärrfärg på de flesta ställena men det blev aldrig riktigt bra.
Den äckliga röklukten kryper in överallt och smyger sig ut även om du målar allt synligt.
Detta gäller även garderober, jag målade dem invändigt med spärrfärg också men det fanns alltid en odör av nikotin som kröp fram.
Golvlisterna gjorde jag ett tappert försök att slipa och måla om men efter ett tag gav jag upp och köpte nya fräscha som jag inte ångrar.
Lack spärrar inte röklukt.

Med det jag vet idag så hade jag rivit ut och bytt ut så mycket som möjligt. Riva ner tapet till stommen är bra men spärrmåla ändå. Även om det mesta blev målat så kändes det alltid som att bo i en sminkad gris.
Det kändes äckligt helt enkelt.

Gamla inrökta lägenheter går bara att få bra om man byter ut så mycket som möjligt till nytt och fräscht enligt mig.
Kanske inte svaret du hoppades på men bespara dig mycket huvudvärk och byt ut istället för att måla över.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
AXS
Håller med svaret ovan. Det gäller att riva ut mycket.

Var nära att köpa en intäkt lägenhet för 5 år sedan, läste på mycket och hörde av mig till flera företag.

Mitt intryck av var som behöver göras:
  • Riv ut alla tapeter, inredning som inte är massivt(trä, betong osv), vitvaror, el(uttag), lister(nikotin bakom), dörrar om ej massiva, golv om du inte ska slipa.
  • Tvätta allt grundligt. Hyr maskiner för detta.
  • Ozonbehandla.
  • Spärrmåla med spray. Allt måste täckas, även inne i eldosor.
  • På med nytt och håll tummarna.
Edit: glöm inte baksidan element, ventilationen, persienner och ytterdörr.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Har sanerat ett par rökrum och först kört med ett riktigt ozon aggregat sen tvättat och spärrmålat och det har blivit riktigt bra.
Ingen lukt alls även många år efter.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har sanerat ett par rökrum och först kört med ett riktigt ozon aggregat sen tvättat och spärrmålat och det har blivit riktigt bra.
Ingen lukt alls även många år efter.

Borde man inte köra ozonet efter tvättningen?

Ursäkta mig, är nog 15 år sedan jag gjorde om rummen från rökrum till fikarum.
Visst var det så, tvätta först och sedan ozon.
Men slutresultatet blev luktfria rum även på några år sikt.

Tack, då låter det som att jag får uppdatera min plan med att också byta ut golvlister. Jag hoppas att jag kan låta de gamla garderoberna stå men risken är att de sugit in rök med tiden. Säljaren har redan kört med en ozonmaskin så på visningen kändes ingen doft. Dock syntes rökoljan tydligt i tak och på fönsterfoder, även på bilderna..

Det kan förhoppningsvis bli lite projekttråd här i framtiden.

E ex007 skrev:
Tack, då låter det som att jag får uppdatera min plan med att också byta ut golvlister.
Slipar du och målar om golvlisterna kan jag inte föreställa mig att dessa ska medföra några problem med röklukt. Jag har renoverat en rejält inrökt lägenhet och behöll de flesta listerna utan att de medförde några luktproblem.

AXS
Alfredo Alfredo skrev:
Slipar du och målar om golvlisterna kan jag inte föreställa mig att dessa ska medföra några problem med röklukt. Jag har renoverat en rejält inrökt lägenhet och behöll de flesta listerna utan att de medförde några luktproblem.
Listerna är nog okej, värre med utrymmet bakom, speciellt vid fönster och dörrar. Golvlister kanske det räcker att tvätta och måla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.