15 946 läst ·
57 svar
16k läst
57 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
de elektriska jag prövat är skitsamovar skrev:
Tack för många tips, vi har testat att lägga oladdade fällor och så lyckades vi fånga en. Men de som är kvar är extremt försiktiga. Jag har lagt fällor i ventilationsrör vi hade över men de har inte gått in där. Däremot tror jag att det kommer andra råttor på besök som lockas av matlukt av alla fällor med bete jag nu lagt ut. Vi har en elektrisk fälla som är som en låda, de vägrar gå in i saker men kan prova någon lite större variant.
tar inga alls
en fastnade och dog väl av stress men sen...
Har haft en hel del problem med råttor, framförallt på grund av lite ödehus/skrotbilar som de bor i, sedan kommer de hem till oss och ska käka upp tamdjurens mat. Har provat alla möjliga fällor. Eftersom vi har husdjur så har gift gått bort, desstuom är det tveksamt på grund av resistens etc. Det enda som egentligen fungerar är jakt och skjuta av dem. Är man proaktiv och tar dem så fort de börjar visa sig (ofta såhär års när det börjar bli ont om mat ute och de blir modigare) så minskar de snabbt år för år. Men det måste göras löpande varje år. I kombination med att täta och plocka bort sådant som lockar dem har vi nuförtiden små problem, några enstaka som behöver jagas varje år.
Nu bor vi så att vi har lätt tillgång till jägare med korrekt utrustning (luftvapen underlättar och kräver inte tillstånd för skottlossning), det är en hel del regler kring detta. Men det är alternativ jag tycker att fler bör överväga. Fällor och gift kostar, och det sparar man snabbt in genom att ta tag i problemen innan det växer utom kontroll.
Nu bor vi så att vi har lätt tillgång till jägare med korrekt utrustning (luftvapen underlättar och kräver inte tillstånd för skottlossning), det är en hel del regler kring detta. Men det är alternativ jag tycker att fler bör överväga. Fällor och gift kostar, och det sparar man snabbt in genom att ta tag i problemen innan det växer utom kontroll.
Redigerat:
för varje råtta du ser finns det 10 tillS Gangstersmed skrev:Har haft en hel del problem med råttor, framförallt på grund av lite ödehus/skrotbilar som de bor i, sedan kommer de hem till oss och ska käka upp tamdjurens mat. Har provat alla möjliga fällor. Eftersom vi har husdjur så har gift gått bort, desstuom är det tveksamt på grund av resistens etc. Det enda som egentligen fungerar är jakt och skjuta av dem. Är man proaktiv och tar dem så fort de börjar visa sig (ofta såhär års när det börjar bli ont om mat ute och de blir modigare) så minskar de snabbt år för år. Men det måste göras löpande varje år. I kombination med att täta och plocka bort sådant som lockar dem har vi nuförtiden små problem, några enstaka som behöver jagas varje år.
Nu bor vi så att vi har lätt tillgång till jägare med korrekt utrustning, det är en hel del regler kring detta. Men det är alternativ jag tycker att fler bör överväga. Fällor och gift kostar, och det sparar man snabbt in genom att ta tag i problemen innan det växer utom kontroll.
en hona 6 kullar om15 ungar varje år
dvs för varje du inte ser så renderar dessa 90st till
du är alltid tvåa om du försöker jaga dessa manuellt
Just därför behöver man skjuta bort dem löpande. De kommer alltid att finnas runtomkring oss, det handlar om att hålla nere populationen och se till att de hålls borta från där man inte vill ha dem.returen skrev:
Kan bara tala utifrån egen erfarenhet, och efter 10 år av olika metoder är det enda som faktiskt har hjälpt betydligt.
men vem orkar sitta uppe hela nätterna för att vaka?S Gangstersmed skrev:
det är ju bara kåta mördare utan riktigt jobb
Råttorna är vanedjur och har revir, de rör sig efter förutsägbara mönster. När man har hittat vägarna så lägger man ut lite mat och väntar. Tar ungefär 10-15 minuter per råtta, görs lämpligen dagtid så att man inte råkar skjuta grannens katt. Såhär års är de väldigt orädda.returen skrev:
Jamen, ring anticimex igen! Har dom tagit sig an ett uppdrag så får dom väl fullfölja tills problemet är borta!samovar skrev:
Vi har fått problem med råttor som hittat in till huset. Anticimex har varit här och lagt ut fällor de inte ens nosar på. Vi fångade en enda i en slagfälla vi la ut efter tips här på forumet om att ha den oladdad med bete ett par dagar, men nu är det fler kvar och de tittar inte ens på fällor eller giftet Anticimex la ut.
Eftersom de letat sig in i huset vill vi ju ändå helst undvika gift då vi inte vill ha kadaverlukt i huset, men behöver verkligen hjälp och tips på hur man kan fånga dem.
Vad finns det för fler alternativ ?
Den elektriska burfällan har vi aldrig ens sett de gå nära.
Vi har satt upp kameror så vi ser hur de rör sig och var de kommer in. Men de har bosatt sig i golvet (torpagrund) och vi vågar inte stänga igen några ingångar då vi är rädda att de förstör mer av att leta nya.
Byggde en dylik plastlåda med lock, placerad vid ytterväggen där det fanns spår av råtta. Fälla Supercat modell stor som stöds på plats av ett par klossar så råttan inte kommer åt fällan "bakifrån".
Tog 3 råttor på några dagar. Nötsmör som bete i fällan.
Tog 3 råttor på några dagar. Nötsmör som bete i fällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag tror på grovdammsugartillsatsen jag länkade till. Den verkar fungera riktigt bra och de är chanslösa att backa. Tar inte stopp förrän behållaren blir full och den rymmer en hel del på de flesta sådana dammsugare. Betet lär väl ta slut före.
Nej, det instämmer jag i. Jag hade väldigt dåligt samvete första musen vi fångade förra året, men den 10de blev man ganska avtrubbad. Samma med råttan, följt den i kameran någon vecka och när jag trodde det bara var en kändes det lite jobbigt att behöva avliva den om man skulle fånga levande, nu känns det som att alla spärrar är borta (även om jag helst ser att den dör så snabbt som möjligt om det går). Men de är alldeles för smarta. Nu har vi haft oladdade fällor som den inte rört vid.ÅkeSun skrev:
Jag ser att den kryper in vid ett ventilationsrör in i isoleringen därför tror jag att den bor där. Den har en toalett under ett köksskåp där röret kommer upp också.
Får notis på kameran ca 20-30 ggr per dag och den är den tjocka här jag misstänker bor i golvet. Tror de andra kommer och letar mat för sett denna jaga bort andra inkräktare men kan ju bara vara spekulation. Oavsett ser denna ut att bli fler vilken dag som helst.
Redigerat:
Jag gjorde det, de hade tid att komma om en vecka så under tiden försöker jag med alla möjliga metoder. Men känns inte som att de gör så mycket mer än sätta fällor och/eller gift.Sommartorparn skrev:
Gift känns också lite tveksamt då jag inte vill ha död råtta i väggen om det går att undvika.
Ska testa med en stor levandefångstfälla också.
Redigerat:
Har alltid hanterat alla fällor med handskar. Även om jag tycker det är konstigt att det ska behövas då jag varit och pillat på allt möjligt överallt där de rör sig innan jag upptäckte dem. Borde ju lukta människa precis överallt förutom just fällorna…L Lilllen skrev:
Ja det stämmer. Första natten Anticimex satte ut giftet så cirkulerade råttan/orna runt det i flera timmar men som bäst slickade lite på det.Utsättaren skrev:
Det bästa hade varit om de bara gick in i slagfällorna så slipper man ta till med mindre humana metoder.