Vi ska precis till bygga hus och tänker satsa på fiberanslutning.
Vill så att säga kunna använda fiber till både tv, telefon och data.

Vi är inga rävar på det här med IT och skulle vilja ha era råd kring det hela.

T e x. Vem står för själva fiberskåpet och utrustningen i detta? Gör vi som byggherrar det själva eller ordnar leverantören av stadsnätet sånt?

Vad är egentlgen bäst vad gäller tv? OBS! glöm inte bort att vi gärna håller nere elinstallationskostnaden ; )
En del förordar så vitt vi sett att dra traditionell coax? Jag vill helst köra allt i Cat6 nätverket.

Ytterligare en fråga om tv... Om vi använder t e x Canal Digital som stadsnätsleverentör för tv-biten och önskar tv i flera rum. Hur skulle det funka?
Måste man ha typ digitalbox till varje tv eller vad?
Hur fungerar inspelning från tv kanaler m m?

Hoppas någon kan hjälpa oss förvirrade människor här på forumet med lite råd och vägledning:)
 
Klart vi kan :)

Normalt sett så drar stadsnätet in en fiber till er samt tillhandahåller en omvandlare som lämnar minst datanät ut. Vissa har en omvandlare med fler utgångar för tv och tele också. Andra har en extra dosa för tele.

Tv är väldigt variabelt, Vissa omvandlar till coax och sen funkar det som vanlig kabeltv, dvs koppla på tvapparater och titta, andra kör över datanätet och då blir det en box per tv, man måste också kolla hur många boxar de tillåter i ett hem.

man kan köra kabeltv och boxer över cat6/6a via speciella adaptrar, finns de som har gjort det här på forumet. Har man en tvbox som går på datanät måste man ju ha cat kabel. Fördelen med coax är att den fixar satelitsignal om det skulle bli aktuellt någon gång. Cat6/6a fixar inte det.

Min rekommendation är att man sätter dubbla dosor och drar rör till en och samma kopplingspunkt. Sen kan man dra fram dfen kabel man behöver i rören
 
OK!

Är det ngn av er som vet vilken typ av rör (som grävs ned)som används för fiberdragning?? Ska göra detta men hittar igen vidare info om detta!
 
Hos oss fick vi en PEM-slang med grön märkning att dra in. Men det kan säkert variera. Om det finns fördraget rör (som hos oss) så är det nog så att man fortsätter med samma rör som i avlämningspunkten vid gatan.
 
johancarlen skrev:
Typ denna.

[länk]
Denna typ används absolut inte till indragning av fiber. Man blåser in fiber och denna duger inte till det...
 
mats_o skrev:
Klart vi kan :)

Normalt sett så drar stadsnätet in en fiber till er samt tillhandahåller en omvandlare som lämnar minst datanät ut. Vissa har en omvandlare med fler utgångar för tv och tele också. Andra har en extra dosa för tele.

Tv är väldigt variabelt, Vissa omvandlar till coax och sen funkar det som vanlig kabeltv, dvs koppla på tvapparater och titta, andra kör över datanätet och då blir det en box per tv, man måste också kolla hur många boxar de tillåter i ett hem.

man kan köra kabeltv och boxer över cat6/6a via speciella adaptrar, finns de som har gjort det här på forumet. Har man en tvbox som går på datanät måste man ju ha cat kabel. Fördelen med coax är att den fixar satelitsignal om det skulle bli aktuellt någon gång. Cat6/6a fixar inte det.

Min rekommendation är att man sätter dubbla dosor och drar rör till en och samma kopplingspunkt. Sen kan man dra fram dfen kabel man behöver i rören
Jag har varit i samma sits och vill bara tillägga att jag rekommenderar att göra som jag, nämligen att använda 20 mm VP-rör eftersom de kablar man kan vilja dra är grova. Speciellt om man vill dra coax-kabel och nätverk till samma rum/plats. Merkostnaden för att gå upp en dimension jämfört med 16 mm torde vara liten.

En annan bra idé är att försöka samla allt så att alla rör ut till dosorna landar i en central punkt där man inte bara har har fibern, utan även ev. telekabel, inkommande antennkablar o.s.v. På så sätt kan man enkelt ändra sig och dra andra kablar i rören senare och har inte byggt fast sig i något som är svårt att ändra på. Om det finns någon tanke på att skaffa parabol så bör ställa för det med rör som ger plats för flera coax-kablar (inte sällan 4 st.) mellan platsen för parabolen och den centrala punkten.

Sedan en sista sak: snåla inte med rör och dosor. Detta är er chans att slippa fula utanpåliggande kablar som har en tendens att tillkomma allt eftersom man möblerar om och ändrar disponeringen av ytor och rum. Om man tycker att kostnaden drar iväg så kan man alltid sätta dosor, dra rör men vänta med att dra i kablar till den dag man verkligen behöver dom. Dosor som inte används kan man tapetsera över och ta fram den dag man vill ha dom.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.