10 226 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Hjälp! Ny spis i lägenhet! Ringer elektriker på Måndag. FOTON!
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Jag tolkar era svar som att det går att koppla in spisen i mitt kök men det kräver lite jobb från elektriker + att jag inte kommer kunna köra alla plattor & ugn samtidigt vilket jag inte tänker ändå så det är lugnt.
Sladden som sitter på gamla spisen tänker jag låta sitta kvar för den gamla spisen ska skänkas bort.
Elektriker får koppla på en perilexsladd på nya spisen och byta vägguttaget till perilex.
Har jag fattat rätt?
Sladden som sitter på gamla spisen tänker jag låta sitta kvar för den gamla spisen ska skänkas bort.
Elektriker får koppla på en perilexsladd på nya spisen och byta vägguttaget till perilex.
Har jag fattat rätt?
Perilex är för 3 fas + nolla + jord. Elektrikern får montera norwesco-kontakt som på din gamla spis eller installera den fast.M Mastodontfilms-Mats skrev:Jag tolkar era svar som att det går att koppla in spisen i mitt kök men det kräver lite jobb från elektriker + att jag inte kommer kunna köra alla plattor & ugn samtidigt vilket jag inte tänker ändå så det är lugnt.
Har jag fattat rätt?
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Just for the record så fick jag svar från Gorenje's svenska kundtjänst (dom hade också 2st smalspisar som jag kollade på) och dom verkar vara lite mer kunniga och skriver följande:
Hej
De går att koppla in 1 fas 20A MEN beroende på hur du använder den så är det inte rekomenderat (eller åtminstone inte optimalt). Vi säger 3 faser (+ nolla) a 16A och det är för att ugnen tar 10A när den värmer på över & undervärme samt varmluft. Den stora zonen tar också 10A på max dvs beroende hur mycket du har igång kommer styra hurvida 20A räcker eller ej.
Helpdesk Coordinator
Sweden
Hej
De går att koppla in 1 fas 20A MEN beroende på hur du använder den så är det inte rekomenderat (eller åtminstone inte optimalt). Vi säger 3 faser (+ nolla) a 16A och det är för att ugnen tar 10A när den värmer på över & undervärme samt varmluft. Den stora zonen tar också 10A på max dvs beroende hur mycket du har igång kommer styra hurvida 20A räcker eller ej.
Helpdesk Coordinator
Sweden
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Om du med lite menar lite så stämmer det att det endast krävs lite jobb, 10 minuter för att montera en norwescostickpropp på din nya spis. Det får du t.o.m göra själv om du har handlaget.M Mastodontfilms-Mats skrev:
Och kanske med lite hjälp härifrån också, om du känner dig osäker.Bo.Siltberg skrev:
Du har visat att du är duktig på att ta illustrativa bilder och lägga upp, så jag är i ganska trygg förvissning om att du/vi kan lösa detta.
Det är alltså endast inkoppling av uttag och ev sladd på spisen som kan behöva göras.
Det du har i kontakten är standard från 1950- talet, Och det fungerar rätt av.
Då installerades alla gjutjärnsspisar med 1-Fas 20A säkring och 4 mm² kabel. Och det har du i dag också.
Kommer den nya spisen med kabel för 3 Fas så är den bara på 5x1,5 mm²
Man har 1alternativ, byta kabeln till minst 3x2,5 mm² gummikabel och bygla om i spisen så 1 Fas matar alla 3 anslutningar.
Befintlig kabel kan inte användas vid 1-Fas genom att bygla redan i kontakten då Nollan blir för klen bara 1,5 mm² till 20A
Moderna hällar för 2-Fas med kabel har löst problemet med att leveverera en 5x1,5 mm² kabel där man använder 2 ledare parallellkopplade för Nolla =3 mm²
Då installerades alla gjutjärnsspisar med 1-Fas 20A säkring och 4 mm² kabel. Och det har du i dag också.
Kommer den nya spisen med kabel för 3 Fas så är den bara på 5x1,5 mm²
Man har 1alternativ, byta kabeln till minst 3x2,5 mm² gummikabel och bygla om i spisen så 1 Fas matar alla 3 anslutningar.
Befintlig kabel kan inte användas vid 1-Fas genom att bygla redan i kontakten då Nollan blir för klen bara 1,5 mm² till 20A
Moderna hällar för 2-Fas med kabel har löst problemet med att leveverera en 5x1,5 mm² kabel där man använder 2 ledare parallellkopplade för Nolla =3 mm²
Redigerat:
Kan msn inte göra så med den befintliga kabeln?
Det beror på vilken som är befintlig... Kabeln på den befintliga spisen har bara tre ledare, men den nya spisen borde levereras med en 5-ledare som eventuellt går att använda. Risken är väl att det blir svårt att få in dom i Norwesco-proppen, men om man istället ansluter den fast på plintarna bakom så borde det funka... Dock blir det ju helt plötsligt krav på att en elektriker gör jobbet.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Den befintliga MED norvesco borde gå att flytta över till den nya spisen.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Hej alla.
Jag fick hem den nya spisen.
Har tagit bort plåten på baksida spisen och byglat enligt instruktion.
Kan jag sätta kablarna enligt bilden?
Norwesco-kontakten har jag fått hem redan men ska beställa en 3G4mm2 kabel från Elgiganten.
Är denna ok?
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/A222006/e-zo-kabel-till-ugn-2-m
Räcker 3G4mm2?
Det står i instruktionsboken att det ska vara 3x10,0mm vid enfas vilket låter jäkligt grovt, eller har jag missat nått?
Det finns en pinne på Norwesco-kontakten som är guldfärgad och lite längre, är det här den gul/gröna jordkabeln ska sitta?
Jag fick hem den nya spisen.
Har tagit bort plåten på baksida spisen och byglat enligt instruktion.
Kan jag sätta kablarna enligt bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Norwesco-kontakten har jag fått hem redan men ska beställa en 3G4mm2 kabel från Elgiganten.
Är denna ok?
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/A222006/e-zo-kabel-till-ugn-2-m
Räcker 3G4mm2?
Det står i instruktionsboken att det ska vara 3x10,0mm vid enfas vilket låter jäkligt grovt, eller har jag missat nått?
Logga in
Skapa konto
Det finns en pinne på Norwesco-kontakten som är guldfärgad och lite längre, är det här den gul/gröna jordkabeln ska sitta?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Testade kablarna i väggen nu med multimeter och fick 230v mellan GUL & SVART kabel.
Mellan GUL & BLÅ kabel fick jag 0v så då är blå kabel neutral va?
För färgerna verkar vara tvärtom på spisen, där är svart neutral och blå kabel är live, eller?
Mellan GUL & BLÅ kabel fick jag 0v så då är blå kabel neutral va?
Logga in
Skapa konto
För färgerna verkar vara tvärtom på spisen, där är svart neutral och blå kabel är live, eller?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto