Hej, Mina svärföräldrar har ett konstigt elfel i sitt hem. Det började med att Jordfelsbrytaren slagit ca 10ggr på någon timme. Min svärfar började att rycka ut inkopplade saker i hemmet, tillslut så hade han konstaterat att det var luftvärmepumpens-utedel som triggade JFB så han kopplade helt ur den. Nu har ett helt annat eluttag i köket slutat fungera. Jag har mätt upp 2-3V i uttaget och kollat både säkringar och huvudsäkringarna och de är hela. Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Är du säker på att säkringarna är hela ? skifta runt dem annars.

Har mätt upp samtliga med multimeter, Men jag skall se till att vi skiftar runt dem som du säger. Bra idé! Återkommer

På vilket sätt kopplade han ur den? Har han bara dragit ur en stickkontakt finns ingen koppling mellan felen. Har han öppnat en dosa och skruvat ur kablar så kan det ju hänga ihop.

Han hade bara stängt av innerdelen med fjärrkontrollen. Så jag är med vad du säger, han borde ha dragit ur stickproppen helt till enheten (ja - företaget som kopplat in värmepumpen har satt luftvärmepumpen med stickkontakt). Så det är långt från sanningen att han har kopplat bort luftvärmepumpen. Dock så har jag varit på plats och nu dragit ut stickkontakten till luftvärmepumpen. Skall testa att skifta propparna (japp inga snabbsäkringar). Något annat jag bör kolla när jag ändå skall dit?

hypernative skrev:
Något annat jag bör kolla när jag ändå skall dit?
Möjligtvis kolla att huvudsäkringarna är hela.
Det har hänt för mig några gånger att en huvudsäkring har gått, men att elen i huset bakmatats genom de andra hela huvudsäkringarna så att all el i huset ändå har fungerat nästan helt normalt. Då har det tagit ett tag innan man kommit på vad som varit felet.

En variant att kolla om bakmatning sker, är att mäta mellan faserna i ett trefas uttag eller mellan säkringarna. Ett korrekt resultat är att spänningen mellan alła faserna d.v.s. L1-L2 ,L2-L3, L3-L1 är cirka 400 v.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.