Hej! Den gamla lampetten under köksskåpet har gett upp och jag försöker nu montera den nya.

Ur väggen kommer en blå och en svart ledare. Huset är byggt ca 1940. Nya armaturen är en Ifö Bernadotte med två E14-socklar som har en röd och en svart ledare.

Enligt min släkting spelar det ingen roll vilken ledare som monteras till vilken. Enligt ChatGPT är det viktigt att koppla rätt för att inte delar av lampan ska bli strömförande.

Vad säger ni? Behöver jag ta in en elektriker?

Sista bilden visar tidigare lampetten för illustration av vilken typ av armatur det rör sig om.

Tillägg: kopplade svart-svart och blå-röd men lampan lyser ej. Misstänker dock att nån ledare halkat ur så ska ge mig på nytt försök snart.

• Elektrisk kopplingsdosa med blå kablar, monterad på en vit vägg. Skruvhål med rostfläckar syns bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två oskyddade elektriska ledningar, blå och svart, sticker ut från ett tak.
    Skapa konto
  • Kopplingsdosa med två kopplade elkablar, en röd och en svart, fästa i kabelklämmor med skruvar inuti en plastbox.
    Skapa konto
  • Vit gångjärn monterad på ett ljusvägg eller dörrkarm.
    Skapa konto
D
Lyssna inte på Chat GPT här.

Din släkting har rätt. Det är okritiskt hur fas och neutralledare ansluts till den nya armaturen.
Dock ska anslutningen ske utan att glapp eller dålig kontakt uppstår, så det får du kontrollera/se över.

• Gilla
8153
  • Laddar…
tommib
Rekommenderar att du använder Wago 221 (eller motsvarande toppklämma) istället för sockerbiten. Ta de med tre anslutningar så får du in varje ledare i ett eget hål. Det är väldigt mycket lättare att koppla med toppklämmor jämfört med "sockerbit".

tommib tommib skrev:
Rekommenderar att du använder Wago 221 (eller motsvarande toppklämma) istället för sockerbiten. Ta de med tre anslutningar så får du in varje ledare i ett eget hål. Det är väldigt mycket lättare att koppla med toppklämmor jämfört med "sockerbit".
Tack för tipset! Sockerbiten sitter dock rätt hårt i armaturen. Men det är väl egentligen bara att ta loss den, gissar jag?

D
Låt sockerbiten vara kvar annars. Wago får väl plats ändå.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
D datja skrev:
Låt sockerbiten vara kvar annars. Wago får väl plats ändå.
Ah, smart..!

tommib tommib skrev:
Kan lämna sockerbiten där den sitter, som någon annan föreslog. Men varför tre anslutningar? När det är två ledare..?

D
8 8153 skrev:
Kan lämna sockerbiten där den sitter, som någon annan föreslog. Men varför tre anslutningar? När det är två ledare.
Röd + röd + svart = 3

Svart + svart + blå = 3

• Gilla
tommib
  • Laddar…
8 8153 skrev:
Kan lämna sockerbiten där den sitter, som någon annan föreslog. Men varför tre anslutningar? När det är två ledare..?
I en Wago får du endast ansluta EN kabel per hål/anslutningspunkt och inte två kablar i samma anslutning som det är på din sockerbit.

Anledningen till svaret från chatGpt angående fas/nolla gissar jag att det hänger ihop med att en del äldre socklar för e14/e27 har gängan direktkopplad till en av anslutningarna.

Då finns en risk för stöt om man kommer åt gängan på lampan.

• Gilla
8153
  • Laddar…
R roli skrev:
I en Wago får du endast ansluta EN kabel per hål/anslutningspunkt och inte två kablar i samma anslutning som det är på din sockerbit.
Tack! Hade inte ens sett att det sitter två kablar in per hål i sockerbiten på nya armaturen. Men då förstår jag bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.