Helrenoverar ny lägenhet och har hittat mögel bakom tapeterna i två rum ... 
- ser ut att vara gamla skador, känns helt torra
- sitter mellan puts och innersta tapetlagret
- den största är på 1 kvm och på vardagsrumsväggen mot badrummet (troligen gammal läcka men nu stamrenoverat år 2000)
- mindre fläck ovanför fönster i vardagsrum
- mindre fläck bredvid fönster i sovrum (troligen regnat in och runnit in på tapet)
- småfläckar i ett hörn i sovrum
1) Är det någon som känner igen typen av mögel (se bifogade bilder)?
2) eftersom det är torrt, kan man borsta bort och köra Boracol ... eller bör man kontakta analys- och/eller saneringsfirma för att säkerställa vad det handlar om?
- ser ut att vara gamla skador, känns helt torra
- sitter mellan puts och innersta tapetlagret
- den största är på 1 kvm och på vardagsrumsväggen mot badrummet (troligen gammal läcka men nu stamrenoverat år 2000)
- mindre fläck ovanför fönster i vardagsrum
- mindre fläck bredvid fönster i sovrum (troligen regnat in och runnit in på tapet)
- småfläckar i ett hörn i sovrum
1) Är det någon som känner igen typen av mögel (se bifogade bilder)?
2) eftersom det är torrt, kan man borsta bort och köra Boracol ... eller bör man kontakta analys- och/eller saneringsfirma för att säkerställa vad det handlar om?
Förlåt för extremt sent svar och du kanske ej är kvar på Byggahus. Vi håller på och renoverar vår 20-tals våning och har exakt samma utseende på 2 ställen. det gäller ytterväggar där det sitter stuprör på utsidan. Min bedömning är också att det är gamla skador eftersom dessa är bytta nyligen. Hur gjort du med åtgärd? Använde du boracol eller ej?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp - mögeldoft bakom spolknapp nyrenoverat badrum
Badrum -
Svartmögel hyreshus - hjälp!
Badrum -
Jag behöver er hjälp! Hade ni vågat slå till på ett hus från sekelskiftet med fukt-/mögelskador?
Köpa & Sälja hus -
Jag behöver er hjälp! Hade ni vågat slå till på ett hus från sekelskiftet med fukt-/mögelskador?
Byggnadsvård -
MÖGELLUKT i tvättstuga från INGENSTANS - Hjälp...
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur