Hej! Jag och min kompis har ett litet dispyt: Det är så att hans elslinga i badrumsgolvet värmde enligt honom lite dåligt. Han tog in en elektriker som enligt hans utsago "flyttade elvärmen från 10A till 16A-säkring" och efter det värmer slingan mycket bättre. Jag var naturligtvis inte sen att påpeka att då är ren bullshit då säkringar inte har någon möjlighet att reglera spänning och därmed "värme", och att dom bara kan brinna av om strömmen överskrider märkvärde. (Att säkringen skulle gå varm och därmed delbelasta kretsen är också omöjligt då det handlar om hundratals Watt som säkringen skulle i så fall dissipera). Jag tyckte också att en elektriker som påstår något sådant är inget jag skulle släppa in i mitt hem. Men min polare tyckte visst att det måste vara så då elektrikern sa så. Paradoxalt nog har han läst el på gymnasiet :D.

Nej du har rätt...

P=U*I

I förändras inte av säkringen är större om det inte var så att säkringen löste ut förut..
Utan I är beroende av spänning och resistans

I = U/R

U är hyfsat konstant på 230V och R ändras inte om det inte är ett PTC-motstånd eller nått.

Utifrån den beskrivningen så har du rätt och elektrikern fel. Mer troligt var det en "förenklad" förklaring av elektrikern för något mer han gjorde - ofta är det enklare än att försöka förklara alla detaljer...

Frågan är bara vad mer han gjorde. Jag känner inte till styrningar till golvvärme som reglerar effekten, utan de är alla av termostattyp. Vi får hoppas att man inte släppte på 400 V till golvvärmen :wow:

Elektrikern kanske bara bytte säkring. Om den gamla var trasig så tror jag det blir varmare i badrummet nu...

Min teori är att elektrikern är en knickedick!

Tack! Jag frågade uttryckligen om elektrikern bara ersätt trasig säkring, men nej. Den flyttades till 16A-säkring. Och som alla vet...16 är mer än 10 så nu värmer det typ 60% mer :D :D Han var typ stött att jag ens ifrågasatte elektrikern...

Misstänker att elektrikern inte var vassast i klassen... Visst, P=U*I, men han räknar väl som så att "I, det är ju ampere det, så om jag ökar I från 10 till 16 så ökar också effekten P"...

Vet inte om elektrikern, men min kompis har alltså läst el i tre år på gymnasiet. Jag misstänker att många tror att säkringar är som vattenkranar. Att 16A-säkringen "släpper ut" 16-nånting, och det måste vara mer än 10-nånting...

kan det inte vara så att golv värmen går att köra både på 10A allt 16A och då det kopplas för 16 ger mer effekt?
Dock måste det kopplas om i golvet med, men skulle jag gjort detta så skulle jag svara att jag bytt från 10 till 16 A

Som många apparater har möjlighet att ge 1000w alternativt 3000w som många varmvattenberedare.....

Ny teori:
Elektrikern kopplade om från enfas 230 volt till tvåfas 400 volt.

Vet inte om det är möjligt, och det är kanske inte tillrådligt, men borde få upp effekten en del :rolleyes:

Det är iofs. möjligt att min polare inte riktigt förstod vad elektrikern gjorde, men jag har bara sett sådant på varmvattenberedare. Dvs. man kan mata värmespiralen antigen mellan fas och nolla (220V) eller mellan två faser (vilket blir 400V). Min egen är sådan...i ena fallet ger den 1000W och i andra 3000W.

Ett alternativ är att golvvärmen låg tillsammans med en massa andra laster och därmer löste ut när han vred på för mycket värme(effekt). Så han bytade till en 16A istället och kan nu köra slingan på max utan att säkringen löser? Har han gjort detta så är han dock lite dum i huvudet då matningen förmodligen bara är en 1,5kv och skulle således ha säkrats med max 13A.

Man kan ofta koppla om värmekablar från 230 till 400 V, men INTE i vanliga golvvärme anläggningar och absolut inte över en vanlig golvvärmetermostat. Utan endast i anläggningar som jag inte tänker gå in på här.

elmont skrev:
Man kan ofta koppla om värmekablar från 230 till 400 V, men INTE i vanliga golvvärme anläggningar och absolut inte över en vanlig golvvärmetermostat. Utan endast i anläggningar som jag inte tänker gå in på här.
Precis, men har han gjort detta så är det bra mycket mer ingrepp i anläggningen än att bara byta en propp/säkring från till 10 till 16A :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.