Hade varit fantastiskt om ni ville se över mina val av vitvaror för nybyggnationen vi håller på med.

Följande är med i produktionskostnaden
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3501363&view=b

Kollage av vitvaror inklusive ugnar, hällar, kylskåp och tvättmaskiner med priser och modellnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har igår satt och uppgraderat och bytt ut lite till följande
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3683142&view=b

Kollage av nio vitvaror inklusive kylskåp, ugnar, mikrovågsugn, diskmaskin och tvättmaskiner med priser och märken synliga.
Skapa konto

Har ni några åsikter? Alla som lyckas få mig att byta ut en vitvara får en glass swishad till sig :-)
Ser gärna att fem siemens-produkter är med då jag enligt säljaren får en bra rabatt då.

tommib
Skippa torkskåpet och skaffa en avfuktare istället. Drar betydligt mindre el.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Tycker torkskåp är bra att hänga tvätt i. Man behöver inte köra det.

Vi har haft ett torkskåp sedan 1986 som ”inte varit på” och det har varit perfekt som torkskåp

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Torkskåp har vi haft i lägenhetshuset i 8 år nu och vi använder det flitigt så det stannar :-) Men det kanske finns en bättre modell?

Inställbar starttid på tvätt- och diskmaskin skulle jag se till att få. Liksom induktionshäll.

BigR
Jag har båda Bosch tvättmaskin och torktumlare som du listar. Dom funkar finemang och har app för statusmeddelanden.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Om jag skulle haft torkskåp så skulle jag valt en med värmepumpsteknik, tex
[länk]
Finns givetvis även hos Siemens.

Om det vore för dyrt med den tekniken skulle jag fundera över en avfuktare istället, eller som ett komplement, för frånluftstorkskåp.
Jag har ventilation ut i utluften till Niben F750 från detta torkskåpet, borde väl fungera tillräckligt bra?

tommib
Jag är rätt tveksam. Torkskåp brukar ha rätt kraftiga fläktar så det är inte säkert att din FLVP kan ta emot så mycket luft. När jag kikar igenom produktbladet för F750 som hastigast så verkar det som att den vid maximal hastighet (och optimalt tryck) drar 110 l/s. Torkskåpet har en fläktkapacitet på 180 m3/tim. Om vi räknar om till samma enhet blir det 110 * 3600/1000 = 396 m3/tim för F750. Det innebär att knappt hälften av det absoluta maximalflödet kommer från torkskåpet. Jag vet inte om det är ett problem eller inte men jag tänker mig att det finns en anledning till att man ansluter torkskåp till frånluft med distanser.

• Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
À propos torkskåp: Vi hade det i förra huset, och hängde lite småtvätt i det någon gång.
Inte värt pengarna och platsen det tar.
Nu har vi ett par 25 mm plastbelagda stänger/rör som vi hänger tvätt på, samt en "tvättsnurra" för strumpor och trosor/kalsingar.
Så här ser det ut, stängerna/rören är från Beijer Bygg:
Tvättstuga med plastbelagda stänger över diskbänken och tvätt på hängande, tvättsnurra i taket.
Skapa konto

Och en tvättsnurra, upphängd i taket på lämplig plats, är mycket praktisk
(Oj, torksnurra heter det visst:
813213.jpg
https://www.jula.se/catalog/hem-och...d/kladvard/torkstallningar/torksnurra-813213/

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Vatten från kylskåp är guld. Har Miele det?

När du kommer upp i den prisklass du gjort i dina uppdateringar skulle jag utan minsta tvekan välja en tvättmaskin från Miele. Har tidigare avverkat flera sorgligt usla maskiner från Electrolux, Bosch.och Cylinda
Sedan minst tio år tvättar en Miele, den är stabil, tyst, tvättar rent och har inte vid något tillfälle krävt reparation eller service utöver rengöring av smutsfilter.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Min boschtvätt är 10 år och funkar felfritt. Du kan inte säga att Miele är bäst bara för att din funkar.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Har inte påstått att Miele är bäst. Delar bara med mig av mina erfarenheter.
Har för övrigt sedan tre år en Bosch torktumlare med värmepumpsteknik som hittills fungerat utmärkt.

Redigerat:
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.