Står inför en badrumsrenovering. Försöker förhandla med mig själv om vad man ska satsa på. Intilliggande "teknikrum" kommer få sig en översyn med.
1. Ny direktverkande beredare, den gamla är slut. Konventionell golvbrunn
2. Ny direktverkande beredare ihop med Enduce golvbrunn.
3. Daikins värmepumpsberedare med riktig utedel. Enligt specifikation ska den hålla sig mellan COP 2.5-3.5 under 11 av 12 månader en genomsnittlig vinter.
4. Värmepumpsberedare OCH Enduce golvbrunn.

Vi är idag två som bor, jag jobbar än så länge borta i veckorna. Sambon tar väl en långdusch i veckan med alla "bestyr" och i övrigt kortare. Jag duschar på helgerna.
Har LLVP som uppvärmning och är inte beredd att göra saker andra tider på dygnet så snittpriset blir kvar på elen.

Tänker att man kanske inte helt ska beräkna allt som att det går att räkna hem utan att en del av kostnaden blir lyxen att kunna "kosta på sig" mer duschtid utan att man börjar snåla mot sig själv.
Låter ju patetiskt men ni förstår nog ☺️

Ta en värmepumpsberedare det räcker typ den du nämner. Vet inte om Mitsubishi har någon....
En golvbrunn som återvinner värme? Tror du själv att det skulle ge något?
Har du några elradiatorer som du fortfarande använder så är det en till luftvärmepump du i så fall ska satsa på för att inte använda direktel.
Lägg krutet på det som ger något.

Vanlig vattenberedare med tidsstyrning till dygnets billigaste timmar hade jag gått på.

• Gilla
Gunnar Johansson69 och 6 till
  • Laddar…
Alternativ 1.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Ska i dagarna få en styrning till min
110 liter VVB via Pleid och kontaktor, så att den kan styras att värma under sena natten när inget annat är i gång och förbrukar el.

Vintertid kör jag då med två 1 kW elpatroner (2 fas, 400 V.)

Tror det blir bra. Har ren vedeldning utan större förbrukning el.

Eller rättare sagt vad jag kan göra för att hålla effektavgiften nere på rimlig nivå.

Det får duga.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi är två vuxna, och gör av med 7kWh varmvatten per dygn.
Utifrån det har jag räknat ut att det finns ingen förtjänst att hämta där.
Så här hade valt alternativ 1.

S
Den där golvbrunnen du funderar på är ju ungefär detsamma som ”vattenvirvlare” (googla om du missat det). En pryl som ökar komplexiteten på något som ska vara superenkelt och gör i stort sett ingen nytta alls.

Golvbrunnen räknas knappast hem av någon som värmer vattnet när det är som billigast på dygnet, så...

Idag laddar jag bilarna till noll öre, värmer varmvatten för noll öre, kyler huset för noll öre, samt att jag även värmer badtunnan för noll öre. Skatter och överföringsavgifter tillkommer naturligtvis. Så ser elpriserna ut under sommaren, liten skillnad mellan dag och natt dessutom. På vintern är prisskillnaderna rätt stora, men då lönar det ju sig ännu bättre att styra VVB utifrån elpriset (och effekttariffen för de som måste ta hänsyn till denna).

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.