Hej,
jag ska plantera en kort bit häck, ca 10-15 meter för just där råkar det vara en lite väl öppen glugg mellan oss och grannens sovrum. Tomterna skiljs annars åt av ett mindre skogsparti/lund som ger en naturlig avgränsning. Min tomt är belägen högst upp på ett berg i Stockholm (zon 2-3) så jordmånen är rätt torr och humusrik. Läget är lite utsatt för vind och stora delar av dagen är det vandrande skugga från omgivande högvuxna lövträd.

Jag vill att häcken ska vara ca 2 meter hög som färdigvuxen och det är helt ok med en lite bredare men tät häck. Drömmen är en bokhäck men jag är rädd att det kanske är lite för torrt för bok? Jag har sneglat på avenbok och naverlönn. Helt med på att det behöver vattnas under etableringen men vill helst att den ska tåla lite torka som etablerad.

Vad säger ni kloka och erfarna trädgårdsmänniskor. Vilken häck ska jag satsa på?

Just det. Vi har såklart frekvent påhälsning av rådjur, hjort och älg så kanske något som de inte tycker är godis.

Jag skulle förstärka naturkänslan som ni verkar ha och sätta en blandhäck. Välj lite olika typer som blir runt två meter och gärna sådant som blommar olika tider. Är någon buske 1,5 m och någon 3 m så gör det kanske inte heller så mycket då det i alla fall bryter siktlinjerna.
Vill ni ha bär så välj sådant ni gillar men också vad som blir moget vid olika tider.

Tack z_bumbi. Blandade häckar kan verkligen pryda sin plats på rätt ställe men jag vill ha något lite stramare här. Behöver snarare förstärka intrycket av trädgård än naturkänslan.

Satsuki
Vill ni ha bok så sätt bok, min erfarenhet är att bok inte är så känslig för torka när den är etablerad, men kan så klart behöva stödvattnas under de första åren. En droppslang är ett hett tips

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack! Ja, jag har för mig att ni är några som har bokhäckar så jag hoppades att ni skulle vilja titta in och berätta om era erfarenheter. Ja, jag brukar köra droppslang på häckarna för att klara de värsta torrperioderna men det känns lite illa om man behöver pumpa ut dricksvatten i trädgården dagligen.

Har ni något hoppfullt att komma med gällande bok och vilt?

Jag har fler bokhäckar (finns bland mina bilder) men detta gäller ju Skåne. Satte ett antal hundra avenboksplantor i gatuhörnan men irriterade mig över att de blev fula vintertid så dessa bytte jag ut till bokplantor. Framför den höga rödbokshäcken har jag kvar avenboken.

Det är inte fel om du kan fylla upp marken något och komplettera med mer jord (svårt bedöma utan bild) - det inte framgår vilket jorddjup du har. Även en riktigt smal bokhäck ger fullt insynsskydd maj till april dvs bara genomsiktig när den släpper de torra bladen och fixar nya.

Min höga rödbokshäck står vid/ovanpå mur och har rejält rotdjup men där är mest stenbumlingar efter husbygget. En hel del jord har väl sipprat ner under åren. För din del är väl det största problemet berget.

Redigerat:
Satsuki
Jag har en bokhäck i tomtgräns mot gatan. Mycket lite matjord, mycket makadam. Tidvis väldigt torrt.
Klart den växer långsammare än om den stått mindre torrt, men den överlever fint. Kan försöka ta en bild senare idag eller i helgen.

Ossian K Olsson
H Harmagedon skrev:
Hej,
jag ska plantera en kort bit häck, ca 10-15 meter för just där råkar det vara en lite väl öppen glugg mellan oss och grannens sovrum. Tomterna skiljs annars åt av ett mindre skogsparti/lund som ger en naturlig avgränsning. Min tomt är belägen högst upp på ett berg i Stockholm (zon 2-3) så jordmånen är rätt torr och humusrik. Läget är lite utsatt för vind och stora delar av dagen är det vandrande skugga från omgivande högvuxna lövträd.

Jag vill att häcken ska vara ca 2 meter hög som färdigvuxen och det är helt ok med en lite bredare men tät häck. Drömmen är en bokhäck men jag är rädd att det kanske är lite för torrt för bok? Jag har sneglat på avenbok och naverlönn. Helt med på att det behöver vattnas under etableringen men vill helst att den ska tåla lite torka som etablerad.

Vad säger ni kloka och erfarna trädgårdsmänniskor. Vilken häck ska jag satsa på?

Just det. Vi har såklart frekvent påhälsning av rådjur, hjort och älg så kanske något som de inte tycker är godis.
Jag föreslår att i alla fall kolla på Lagerhägg. Jag har en ungefär lika lång som du ska ha och den är både rätt fin men framförallt tät och vintergrön. Sen är jag osäker om den fungerar på den platsen du ska ha den på och hur den matchar med resten av din trädgård. Men det är ett förslag!

• Gilla
Harmagedon och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack!
Jo, berget är lite av en utmaning men också charmen med min trädgård. Det är fullt av överraskningar när det gäller djupet på jorden. Just där jag tänkte sätta häcken så har mina preliminära undersökningar ändå visat på att det är helt ok. Men vem vet hur det ser ut den dagen då jag gräver ett dike? Jag tror att jag ska våga chansa nu. Om nu inte någon säger att det är rådjurens favoritmat...men de verkar ha väldigt varierande preferenser. Jag gjorde till exempel några försök med idegran här. De tyckte att det var det godaste de någosin ätit och åt upp dem till rötterna.

Lagerhägg är tjusigt och det glädjer mig att det börjat komma in i svenska trädgårdar nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.