Hej,
Jag har en 95x95mm stolpe i marken där jag ska komma upp med kablar på ena sidan av den.
Jag tyckte 95mm skulle vara gott om plats men jag missade den lilla detaljen att klammrarna bygger också för kabelskyddet.

Kablarna som ska förläggas upp längs stolpen är 4st 6mm2 likströmskablar, 1st nätverkskabel och en 5G16 markkabel.
Jag har 2st 50mm gula rör och en (friliggande) 5g16 markkabel som ligger an mot stolpen under mark, så jag har tänkt avsluta de två gula rören under mark och gå upp med UV-säker flexslang (20mm), där jag hade tänkt polseparera likströlmskablarna i två olika slangar.
Utanpå detta hade jag tänkt sätta kabelskyddsplåt (28mm), och det är här jag missade att klammerna bygger ju rätt mycket.

ABB tillverkar fästen (för kabelskyddsplåten) med hullingar som ska hålla skyddet, så man inte behöver klammer. Jag har ingen erfarenhet av dom, så jag vet inte hur bra det håller. Jag vill ju inte att skyddsplåten ska lossna av sig själv, eller när/om man kör med grästrimmer runt stolpen.
Eller att man kan plocka bort skydden utan verktyg.

Ett annat alternativ är att gå upp i dimension och bara använda en slang/rör till alla kablar och skippa polseparationen, men det känns inte heller så bra.

Ett tredje alternativ är att använda ytterligare en sida av stolpen, men det ser estetiskt inte så snyggt ut. Samtliga kablar är tänkta att termineras på samma sida/åt samma håll.

Hur hade ni kompromissat? Eller finns det fler alternativ jag missat som är bättre?

ABB's fästen är lockande, men jag har inte heller erfarenhet av dem.
Du kan annars överväga hålband.
Kanske finns det kabelkanaler som passar och funkar utomhus?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ABB's fästen är lockande, men jag har inte heller erfarenhet av dem.
Du kan annars överväga hålband.
Kanske finns det kabelkanaler som passar och funkar utomhus?
Jag beställde några såna fästen för att utvärdera, så får jag se hur det känns efter det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.