41 246 läst ·
239 svar
41k läst
239 svar
Hjälp mig planera hemmanätverk (ubiquiti / unifi)
Ja, eller i vilket fall en del av pengarna. I de tester youtubers gjort med U7 pro har de kommit upp i ca 1,5 Gbps. Med wifi6 har jag som bäst kommit upp 0,6 Gbps, men oftast bara 0,3 Gbps.ulfben skrev:
Det låter som wifi7 bättre kan fylla ut en Gbe anslutning, men Unifi har bara wifi 7 i sin pro modell som är ganska dyr jämfört med U6+.
I mitt hem kör vi bara wifi på IoT, mobiler, plattor och laptops. Stationära datorer, mediaspelare och NAS går trådat. Väldigt sällan wifi lastas tungt.
Med en DM se finns möjlighet att ansluta en NAS eller kraftigare switch på SFP+ när behovet uppstår.
Du kan ha fler än ett gästnätverk ifall du vill skilja på gäster och IoT. Du kan ställa in AP på flera vis för att förbättra kommunikationen. Leta i AP:ns intställningar. Dock kan vissa klienter få problem, så håll reda på vad du gör så att det är enkelt att backa. Lätt att göra backup på inställningarna.ulfben skrev:
Har du lite exempel? Tycker att just gateway är den tråkigaste kostnaden i hela paketet
Förutom VPN (intressant) och kamerabös (icke), vilka andra tjänster kan jag få ut av den?
Oh, och kanske relaterat: kan / bör jag dra husfibern direkt till UDM istället för att gå via IP-Onlys box? Vi använder fibern exklusivt för internet, inga TV eller telefontjänster. Vilken typ av kabel behöver jag isf för att ta mig från inkommande fiber i väggen till WAN på UDM?
Bra möljigheter till VPN.
Lycka till!
Hejulfben skrev:
Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.
- separat WLAN för gäster
- separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
- VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
- passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
- "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
- (inte ubiquiti-specifikt men
kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.
Bifogar en planritning med alla rör / uttag:
[bild]
Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
Tyvärr fick inte tid o läsa genom hela... men jag har installerat många unifi och de funkar mycket bra. Det som jag vill rekommendera är att om du har möjlighet dra nät kablar nästa överallt. Kostar inte mycket pengar men tänk på om du ska ha smarta home eller kamera bevakning. Larm osv då funka felfritt med kabel istället för wifi. Sen för att veta vart signaler för unifi räcker . Prova och lägg det i ett rum om mät signalen med någon app.. ex. Wifianalys... då kan du veta vart signal saknas.
Mvh
Hamid. It tekniker
Jo det blir säkert bra men en sak uppmärksammade jag att du ska ha en patchpanel bakom TV'n.ulfben skrev:
Tror jag kondenserat ner alla råd till en rimlig plan nu:
1 x UniFi Dream Machine Special Edition (8 POE-portar)
1 x UniFi Switch 24
2 x UniFi US-8-60W (serverskåp, garage)
3 x UniFi 6 Plus (2 i källaren, 1 på boplan)
(garaget får någon mindre puck senare, ifall en asus router i AP-läge inte funkar)
Övrigt:
1 x Direct Attach Copper Cable SFP+ (gateway <-> switch)
19" väggfäste 6U
19" patchpanel
Patchbox (bakom TV / mediemöbel)
(antagligen en rackmonterad grendosa, kabelgömma och lite sånt)
Detta landar på ~16 000kr hos prisjakt eller ~18 800kr från den lokala handlaren.
Det känns relativt komplett och inte så herrejösses-dyrt som enterprise-grejerna är. Ser ni om jag missat något i min lista? Finns det en bättre bang for the buck med någon annan uppsättning prylar?
Jag tittade på om det fanns något att spara på att skippa Dream Machine och köra UXG Lite istället, men då måste jag köpa en 24p POE switch och slutsumman skiljer sig bara en tusing?
Dream Machine SE + en enkel UniFi Switch 24: ~7000kr + 2800kr = 9800kr
UXG Lite + UniFi Switch 24-250W: ~2800kr + ~5800 = 8600kr
"Bakom TV'n" brukar innebära att det redan finns ett antal sladdar och det här kan lätt bli en stor röra.
Sen har man en större TV som inte är vägghängd, i mitt fall 65 tum så är det lite bökigt att hålla bra ordning bakom en TV. Hursomhelst så är det viktigt att tänka igenom hur man ska hantera alla sladdar och behov av eluttag inkl som du funderar på en mediamöbel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fiber-till-udm-pro.453846/ulfben skrev:
Såg att jag svarade med min lösning här, bör kanske uppdatera tråden ovan med denna länk också 😉
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-fiber-patchkabel-upp-en-vaning.489500/page-4#post-5256700
Edit
https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksloesningar.192990/post-5589202
Redigerat:
Jo mycket bra verktyg och mer info om just Wifimanarneri68 skrev:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205204150-Using-WiFiman
Förstår inte vad du pratar om. Det kan omöjligt bli mer rörigt eller fler kablar av att slippa ställa en switch i mediamöbeln. Då ska den strömförsörjas och ha sin egen uplink. Det blir mycket enklare (och billigare) att dra all nätverkstråd tillsammans med ljudkablarna till panel i väggen och vidare till centralswitchen.P paralun skrev:
Ok då är jag vad du menar med patchpanel men jag själv har valt de här miniswitcharna på två uttag.ulfben skrev:
Förstår inte vad du pratar om. Det kan omöjligt bli mer rörigt eller fler kablar av att slippa ställa en switch i mediamöbeln. Då ska den strömförsörjas och ha sin egen uplink. Det blir mycket enklare (och billigare) att dra all nätverkstråd tillsammans med ljudkablarna till panel i väggen och vidare till centralswitchen.
https://www.dustinhome.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-gigabit-switch
De blir då inte övevakade av Unifigränssnittet men det spelar mindre roll.
En av poängen med Ubiquiti är ju att det är ett amerikanskt företag. Känns ju ganska dumt att blanda in kina-prylar i så centrala delar av nätverket.P paralun skrev:
Jo en "dumswitch" på två av nätverksuttagen står jag nog ut med dessutom billiga så får man pengarna att räcka längre. Har sedan ingen större rädsla för kinesiska prylar och all trafik analyseras ju i Unifigatewayen.B bygges skrev:
Då kan man väll lika gärna köra en flex mini som dessutom kan matas med POE så slipper man separat strömförsörjning. Marginell skillnad i pris.P paralun skrev:
https://www.dustinhome.se/product/5011177642/unifi-usw-flex-mini