Walle85
Är det någon här som har koll ifall detta är rätt grejer att köpa för att förlänga fibern och koppla in den direkt i min UDM Pro?
Gul simplex OS2 fiberkabel och blå SC/UPC till SC/UPC fiberkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1000BASE-BX BiDi SFP transceiver för fibernätverk, kompatibel med Ubiquiti UDM-Pro.
Skapa konto

Två vita Inteno-enheter monterade på en vägg med lysande indikatorlampor och ethernetkabel anslutna.
Skapa konto
Ett öppet fiberoptikskåp med flera kablar, inklusive en blå fiberkabel.
Skapa konto

Om det är rätt SFP eller om det ska vara ”1550-Tx/1310-Rx” kan ingen säga säkert.
Du behöver ta ut befintlig SFP och läsa vad det står på den.

Sen är det inte säkert att du behöver köpa en ny SFP utan den du har kan fungera.

Vad är det du vll byta ut, ska du byta ut inteno routern och koppla din UDM pro till fiberdosan?

Det verkar förberred för två olika kontakter i den där dosan man ser den gröna ligga löst, dom har även lagt i en påse plugg och skruv verkar det som.

A Andy78 skrev:
Det verkar förberred för två olika kontakter i den där dosan man ser den gröna ligga löst, dom har även lagt i en påse plugg och skruv verkar det som.
Den andra är nog för CATV, sen hade jag som amatör nog föredragit om det var lindat åt andra hållet så det inte blev så skarp böj för den anslutna fibern.

Walle85
A Andy78 skrev:
Vad är det du vll byta ut, ska du byta ut inteno routern och koppla din UDM pro till fiberdosan?
Jag vill ha min UDM Pro i ett annat rum och tänkte att jag lika gärna kunde förlänga fibern istället för att försöka mig på att flytta mediakonvertern (Inteno). Anledningen till att jag inte vill dra cat-kabel är för att jag måste gå väldigt nära en kabelstam till min elcentrael, dvs. undvika störningar från elkablarna genom att använda fiber.

Walle85 Walle85 skrev:
Jag vill ha min UDM Pro i ett annat rum och tänkte att jag lika gärna kunde förlänga fibern istället för att försöka mig på att flytta mediakonvertern (Inteno). Anledningen till att jag inte vill dra cat-kabel är för att jag måste gå väldigt nära en kabelstam till min elcentrael, dvs. undvika störningar från elkablarna genom att använda fiber.

Intenon du har är det en switch eller router?
Och udm pro är det en router?

Tag en bild på sfpn som sitter i intenon.

Walle85
Denna modul sitter i min Intenon switch.
Skylane optisk modul för nätverksutrustning med tekniska specifikationer, monterad i en switch.
Skapa konto

Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Denna modul sitter i min Intenon switch.
[bild]
Och din fråga är?

tommib
Du behöver en modul som är inverterad avseende frekvenserna, dvs Tx 1550, Rx 1310. Annars försöker båda modulerna sända och lyssna på samma frekvenser och det kommer inte fungera.

Har du provat den du har dragit ut?

tommib
Ah, right. Nu fattar jag. Jo, det är korrekt modul men som Andy78 säger, har du testat med den befintliga? Du kanske inte ens behöver en ny modul.

SC-SC plastic fiber adaptern kommer sitta lite sladdrigt men du har tänkt rätt. Det du beöver är en sådan och en tillräckligt lång SC-SC fiberkabel om du kan återanvända samma sfp-modul. Om inte så behöver du en med samma frekvenser. Köper du en egen sfp-modul så behöver du matcha sfpkontakten med kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.