Hej på er...!!!

Jag har ett problem, i vårt nya hus så har vi ett vardagsrum som är ganska stort men som inte ger oss så många möjligheter till att inreda.

Jag är därför supertacksam om ni kunde hjälpa mig och komma på lösningar hur rummet kan bli.

Rummet fungerar som ett vanligt vardagsrum dvs tv, soffor (2st. 3 sits-soffor) bord lite prydnader osv.

Jag skickar med en skiss på hur det ser ut med fönster taklampor öppningar i väggen osv.

Snälla kom med förslag

Mvh Johnny

• inredning_av_vardagsrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spontant vilja dela upp rummet i två delar, den högra delen med fönster skulle jag använda till 'umgängesplats' för tex. samtal, musik, läsa, spela spel osv.
Där skulle jag med fördel använda enbart fåtöljer och gruppera dem omkring tex. ett runt bord. Gärna 4-6 stycken och ett förhållandevis stort bord som man kan spela spel på, lägga pussel osv. (du skriver inte om ni har barn... fast även enbart vuxna kan ju gilla pussel ;))

Nu vet jag inte heller hur höga fönster ni har, dvs. om de går ända ner till golv eller om det finns utrymme under fönstren...
Har ni utrymme under (och inga radiatorer som kräver fritt framför) så skulle jag gärna ha en förvaringshylla under bägge raderna med fönster gärna vägghängd vilket ger ett luftigare intryck, behöver inte vara jättedjup 25-30 cm räcker, ovansidan blir då en perfekt extradjup 'fönsterbräda' som möjliggör större växter och snyggare placeringar samt avställning för tex. musikmöbel 'prydnader' osv., därunder kan man tex. ha en eller ett par 'hyllrader' för tex. cd-skivor, böcker, tidningar osv.
Samt en stor matta som 'binder' ihop allt.

Den andra halvan av rummet, dvs. delen vid utgång till hallen, där det ju inte finns några fönster, skulle jag använda till TV-del (om ni fortsatt vill ha TV i detta rum).
Placera TV'n (vägg el. fristående?) på någon av väggarna i nedre vänstra hörnet på skissen alt. i hörnet om ni har en 'vanlig' golvstående TV, använd de två soffor ni redan har och placera i vinkel.
Precis till vä om dörröppningen (när man kommer från hallen) kan nu med fördel placera ev. bokhyllor/skåp om ni har mycket böcker som behöver förvaras någonstans, alt. använda den väggen till annan förvaring typ porslin o.dyl om ni har något vackert skåp.
Har ni varken bokhyllor/böcker och inte heller är i behov av annan förvaring så blir ju den väggen ett utmärkt 'galleri' om ni gillar konst, bilder, fotografier osv. vill man kan man ha enbart sideboard utefter den väggen som avställning för 'pynt' och 'prydnader' med tavlor över, eller varför inte vägghängda skåp i sideboard höjd, ger ett luftigt intryck vid ingång från hallen.

Vill ni markera skiljelinjen mellan de olika delarna av rummet så fungerar tex. sideboard utmärkt om man endast vill ha en diskret markering, annars kan hyllor typ 'genomräckning' (typ IKEA's 'Expedit') vara en lite tydligare markering som ändå släpper igenom ljus från fönstren om man inte packar den smockfull ;)

Nu vet jag eg. inte riktigt vilka funktioner, utöver de du nämner att ni använder rummet till i nuläget, som ni ev. är intresserade av.... men jag hoppas att detta kan ge er några tips iaf. :)

MVH//Christina.

Tack Christina för tipsen

Vi har pratat om att dela upp rummet men samtidigt vill man inte göra det för trångt. Matrummet/köket som man kommer in ifrån enl. ritning är lika stort som vardagsrummet och där finns idag ett stort matbord (8-10 platser) samt kök och köksö så att ytterligare göra en umgängesplats känns lite kaka på kaka men vi är helt inne på samma ide'  att man vill utnyttja de stora fönstren, Nej fönstren går ej ned till golvet utan slutar ca 40cm ovanför och det finns radiatorer direkt under dem, dock kan man ju ändå bygga ut och göra breda fönsterbrädor men istället för förvaring bara ha elementskydd för elementen.

Vi har ett barn som precis lär sig gå och hoppas på fler. Ett allrum till barnet/barnet har vi redan planerat i en annan del av huset.

En uppdelning är kanske ett måste men jag har svårt att hitta den där självklara funktionen.Vi är av den uppfattningen att huset skall användas dvs det ska inte bara finnas möbler i en del av huset som står där och inte används.
Samtidigt så är rummet för stort att bara fungera som TV-rum.
Idag har vi ingen vägg-tv men det kommer vid nästa tv-inköp och då hade vi kanske tänkt satt den vid fönstren eller direkt till vänster om ingången från matrum/kök. Då blir det ju en uppdelning med tv och soffa vid fönstren och ingenting i den vänstra delen av rummet. Kanske en whiskyhörna... det skulle i och för sig passa ihop med en braskamin. Men då är man tillbaka till det här med att man kanske inte använder det så mkt. Som det är nu när man renoverar så dricks det inte mkt i alla fall.
Vi har tänkt att man kanske skall installera en braskamin på den nedre väggen ungefär direkt efter fönstren men det ligger ju ngt år framåt då vi just nu är inne i renoverings period 1 (badrum,kök, hall).

Du kanske hör att det inte är ett lätt val, man vill göra rummet så fint det bara går och ändå behålla det funktionella i det. Kanske vore det ngt för roomservice.

Idag kan jag säga att vi har tv'n i det nedre vänstra hörnet och tv-sofforna vid fönstren vilket gör att det blir svårt att se texten.... hmm inte bra.

/Johnny

Min tanke var mest att jag tycker det är otroligt synd att använda fönsterdelen av rummet till TV-hörna :-/, mycket trevligare för vuxna att kunna sitta och prata där, tycker iaf. jag.
Dessutom så blir ju alla reflexer från fönstren ganska störande iaf. på sommarhalvåret.

MVH//Christina.

Finns det inte ngn som har en lösning på vårt möbleringsproblem i vårt vardagsrum.

Vi har idag 2 st. 3-sits soffor och ingen platt -tv vilket kanske förklarar lite mer.

snälla kom med förslag vi håller på att få krupp... vi har helt kört fast och hittar inga lösningar på hur rummet skall bli perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.