Är i fart med att byta ut lite vägguttag hemma. Har bestämt mig för Exxact. Har kört med
http://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-2-v-ojordat-s
Men jag tycker de är lite halvfula. Skulle hellre ha typ
http://elbutik.se/product.html/exxact-vagguttagsinsatser-2-vags?category_id=15237
men då står det:
"Obs, dessa uttag är anpassade för standard apparatdosa och pga av det kommer uttagsinsatsen att sticka ut lite mer än ramen. Vill man ha uttagsinsats och ram i samma nivå måste man ha 1,5 dosa infällt i väggen ( E-nr: 1421340 ) samt att det är andra uttagsinsatser som används vid en sådan installation, Exxact uttagsinsatser låga"
Om det ens går att försöka byta dosa, så känns det inte rimligt att göra det (och ja, jag vet att jag inte ens får det). Som jag förstår det menar de att det då istället ser ut typ så här:
http://www.elgrossisten.se/exxact-vagguttag-2-vags-ojordat-vit-basic.html
Och mellan den första och den här är det ju typ pest eller kolera.
Hur är tanken för att få en snygg "slät" framsida?
Jag har fått för mig att man kan använda:
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v
Är jag rätt ute då?
http://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-2-v-ojordat-s
Men jag tycker de är lite halvfula. Skulle hellre ha typ
http://elbutik.se/product.html/exxact-vagguttagsinsatser-2-vags?category_id=15237
men då står det:
"Obs, dessa uttag är anpassade för standard apparatdosa och pga av det kommer uttagsinsatsen att sticka ut lite mer än ramen. Vill man ha uttagsinsats och ram i samma nivå måste man ha 1,5 dosa infällt i väggen ( E-nr: 1421340 ) samt att det är andra uttagsinsatser som används vid en sådan installation, Exxact uttagsinsatser låga"
Om det ens går att försöka byta dosa, så känns det inte rimligt att göra det (och ja, jag vet att jag inte ens får det). Som jag förstår det menar de att det då istället ser ut typ så här:
http://www.elgrossisten.se/exxact-vagguttag-2-vags-ojordat-vit-basic.html
Och mellan den första och den här är det ju typ pest eller kolera.
Hur är tanken för att få en snygg "slät" framsida?
Jag har fått för mig att man kan använda:
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v
Är jag rätt ute då?
först och främst hur ser dosan ut där du vill byta uttag?
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v är mera för utvändigt dragande med typ kulo.
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v är mera för utvändigt dragande med typ kulo.
Okej, jag kanske var otydlig.
Har gamla dosor i metall. En del sitter i gips, en del infällt i tegel (så vitt jag har sett när jag har borrat, knappast expert).
I dagsläget (och inom överskådlig framtid) är det i princip bara ojordat. Jag har som sagt lyckats bra med att montera typ de här (fast ojordat):
Så jag antar att det är "apparatdosor"?
Det jag är ute efter är exakt det led-zep visar.
Har gamla dosor i metall. En del sitter i gips, en del infällt i tegel (så vitt jag har sett när jag har borrat, knappast expert).
I dagsläget (och inom överskådlig framtid) är det i princip bara ojordat. Jag har som sagt lyckats bra med att montera typ de här (fast ojordat):
Så jag antar att det är "apparatdosor"?
Det jag är ute efter är exakt det led-zep visar.
Okej. Nu skrev jag i all hast igen.
Det jag är ute efter är:
1. Inte välvd yta i framkant (som min senaste bild)
2. Inte en "läpp" runt själva uttaget som här:
Som jag förstår det är ovanstående mina två första alternativ. Återstående alternativ är:
- byt till 1,5-fack
- använda den där som främst är till utanpåliggande
Korrekt?
Känns lite skumt att en ny serie kommer där det inte på något vettigt sätt går att få lite renoveringar snygga.
Om vi antar att en elektriker skulle byta ut gamla dosor mot 1,5-dosor, hur skulle han rent praktiskt göra det i de två fallen:
- infällt i tegel (kanske pansarrör, men är osäker)
- infällt i gips
Det jag är ute efter är:
1. Inte välvd yta i framkant (som min senaste bild)
2. Inte en "läpp" runt själva uttaget som här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstår det är ovanstående mina två första alternativ. Återstående alternativ är:
- byt till 1,5-fack
- använda den där som främst är till utanpåliggande
Korrekt?
Känns lite skumt att en ny serie kommer där det inte på något vettigt sätt går att få lite renoveringar snygga.
Om vi antar att en elektriker skulle byta ut gamla dosor mot 1,5-dosor, hur skulle han rent praktiskt göra det i de två fallen:
- infällt i tegel (kanske pansarrör, men är osäker)
- infällt i gips
Förresten.
Jag lade fel bild i första inlägget. Den här var det jag menade att jag förstod det som att den skulle kunna placeras utanpå?
"Gjorda för utv montage, nyckelhål för montage över apparatdosa c/c 60mm."
http://www.elgrossisten.se/exxact-forhojningsdosa-ip21-vit.html
Jag lade fel bild i första inlägget. Den här var det jag menade att jag förstod det som att den skulle kunna placeras utanpå?
"Gjorda för utv montage, nyckelhål för montage över apparatdosa c/c 60mm."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.elgrossisten.se/exxact-forhojningsdosa-ip21-vit.html
Men om du kollar mitt första inlägg, så är det ju precis det jag frågar om. 
"Obs, dessa uttag är anpassade för standard apparatdosa och pga av det kommer uttagsinsatsen att sticka ut lite mer än ramen."
"Obs, dessa uttag är anpassade för standard apparatdosa och pga av det kommer uttagsinsatsen att sticka ut lite mer än ramen."
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu tror jag att du har missuppfattat. Om du väljer uttagsinsatsen för vanlig apparatdosa så kommer det se ut som på led-zep:s bild, FÖRUTOM att uttagsinsatsen inte går jämnsmed ramen utan sticker ut typ 1 cm. Det kommer inte alls vara som Exxact Basic- uttaget!
//Patrik
//Patrik
Det är möjligt att få uttagen att sticka ut så lite just för att man använder en större apparatdosa än standard, den s.k 1,5 ovala dosan. Om det är värt besväret att byta ut dina befintliga till sådana kan ju bara du svara på men de allra flesta skulle nog tycka nej här.
Finns ju även andra uttag som är snygga som går in i vanlig dosa men har du bestämt dig för Exxakt är nog det i första bilden bäst eller i annan färg: http://www.schneider-electric.se/si...ric.se/GroupList.aspx?navid=65897&navoption=2
Finns ju även andra uttag som är snygga som går in i vanlig dosa men har du bestämt dig för Exxakt är nog det i första bilden bäst eller i annan färg: http://www.schneider-electric.se/si...ric.se/GroupList.aspx?navid=65897&navoption=2
