Hej

Nu har ni ännu en hemmapulare som behöver hjälp:). Det är såhär att jag tänkte installera en dimmer istället för en vanlig brytare men jag tänkte kolla så jag monterar trådarna rätt.

Bild 1:

Fick inte tillräcklig skärpa på bilden men det står enligt följande. Längst nere till vänster där de gul/gröna trådarna går in står där ett X lite till vänster om den svarta kopplingen. Nere i mitten står det också ett X men lite åt höger om den svarta kopplingen där två blå kopplingar går in. Längst nere till höger vid den orange kopplingen står där ett L till höger om den och där går två svarta sladdar in. Längst uppe till höger går en vit koppling in och där står ett pil pekandes uppåt med en 1:a brevid.

Bild 2: Där ser ni undersidan och färgen på kablarna. Sladdarna från vänster i bild kommer från elcentralen/säkringsskåpet och de till höger går ner till ett vanligt 230 vägguttag.

Bild3: Här ser ni hur min nya dimmer ser ut.

Går det här att koppla ihop med tanke på att kablarna går vidare ner till 230 vägguttaget?

• Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
    Skapa konto
  • Bild 3.JPG
    Skapa konto
Ta ett några wago eller liknande. Koppla ihop dom två gul/gröna. Koppla ihop de två blåa. Koppla ihop dom två svarta och lägg till en extra stump svart till dimmern.
Ta den svarta och koppla till en av våg-symbolerna på dimmern och tändtråden som går till lampan på pilen.
Problem kan vara att få plats med allt i dosan. ser ut att vara en gammal typ i plåt. Kolla om det finns förhöjningsram till din dimmer isf.

Pierre1981 skrev:
Ta den svarta och koppla till en av våg-symbolerna på dimmern och tändtråden som går till lampan på pilen.
Tändtråden ska vara på den vågade symbolen med pilen och den svarta (FAS) på L med pil. Skälet till att det finns två vågsymboler med pil är att den går att använda i trappkoppling.

Sorry my bad. Tänkte lite konstigt...

Elkhorn skrev:
Tändtråden ska vara på den vågade symbolen med pilen och den svarta (FAS) på L med pil. Skälet till att det finns två vågsymboler med pil är att den går att använda i trappkoppling.

Nu har jag gjort enligt beskrivning men taklampan fungerar inte! Jag har testat med två olika taklampor också, dels den gamla med vanliga glödlampor och dels med en ny jag har tänkt ha med halogen. Vad har jag gjort fel? Testade att skruva bort den svarta och tändtråden och skruva tillbaks dem igen så jag inte gjort något fel där men det är som det skall. Testade även att flytta tändtråden till den andra "vågen med pil" utan något resultat.

230 uttaget som sitter under fungerar i alla fall efter omkopplingen....

I bakgrunden ser man Wago kopplingen där jag splittar fasen. Den ingående fasen ligger längst till höger, sen en tråd till dimmern i mitten. Köpte FK tråd på Clas Ohlsson som jag satt där. Sen till vänster går fasen ner till vägguttaget.

Bild på monteringen:

• Bild4.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Vad är det för dimmer, och vad står det för effektbegränsningar på den?

Har dimmern överhuvudtaget använts tidigare (blivit trasig), gjorde du några försök innan du skrev här?

Fungerade det tidigare med bara en brytare? Har du gjort några andra omkopplingar ex. takdosan?

På din nya bild ser jag ingen skyddsjord, den har inte med dimmern att göra men måste vara kopplad till vägguttaget.

hempularen skrev:
Vad är det för dimmer, och vad står det för effektbegränsningar på den?

Har dimmern överhuvudtaget använts tidigare (blivit trasig), gjorde du några försök innan du skrev här?

Fungerade det tidigare med bara en brytare? Har du gjort några andra omkopplingar ex. takdosan?

På din nya bild ser jag ingen skyddsjord, den har inte med dimmern att göra men måste vara kopplad till vägguttaget.
Står såhär: För lågvoltshalogen med elektronisk trafo, glödljus och 230V halogen. Det är en av märket "Anslut" från Jula. Den finns inte med på hemsidan, kostade 179:- riksdaler om jag inte missminner mig från veckan. Den var ny från förpackning och jag har inte gjort några försök innan. Tog bilderna, skrev här, väntade på svar och kopplade igår.

Det fungerade innan med bara en brytare och jag har inte gjort några omkopplingar i taket.

Alla trådar är ihopkopplade med Wago kopplingar.

Det kommer in 4 stycken sladdar in i kopplingsdosan. 1 vit, 1 svart, 1 gul/grön och 1 blå. Den gul/gröne och den blå är ihopkopplade med Wago koppling och går direkt ner till vägguttaget. Den svarte som syns på senaste bilden är också kopplad med Wago koppling enligt beskrivning. Sen går den vite som det syns på bilden.

Det är rätt så du kopplat. Har du kollat att du har spänning i uttaget under?
Ha du för lite eller för stor belastning för dimmern?
Hur mycket är dimmern på? Hur stor belastning har du med ljuspunkter?

Har inte dimmern en liten glassäkring som pajjat då?

Orkade inte läsa allt. Kan vara som Glufsglufs säger att en lite glassäkring gått i dimmern. Brukar sitta under en lite svart "plastkåpa". Kolla den först. Kolla effekter och sånt efter.

Bara för att förtydliga min fråga högre upp. En dimmer kan bara fungera om den kopplas till en belastning med minst ex. 40w (det står på dimmern), belastar man den för mycket så går säkringen i den, eller så går den sönder.

Dvs vad står det för effektangivelse på dimmern, och hur stor effekt var det på lampan du kopplade in?

Locos skrev:
Står såhär: För lågvoltshalogen med elektronisk trafo, glödljus och 230V halogen.
Hmmm...har du en hederlig glödlampa eller halogen? Det sitter inte en lågenergi som ljuskälla då?

hempularen skrev:
Bara för att förtydliga min fråga högre upp. En dimmer kan bara fungera om den kopplas till en belastning med minst ex. 40w (det står på dimmern), belastar man den för mycket så går säkringen i den, eller så går den sönder.

Dvs vad står det för effektangivelse på dimmern, och hur stor effekt var det på lampan du kopplade in?

Det är en spott där det sitter 3 halogenlampor på 50W. Dimmern skall klara 20-300W, 250V~. Borde med mina elkunskaper inte innebära några problem.

Hittade säkringen nu i alla fall efter att ha skruvat sönder hela dimmern, satt under en lite kåpa som jag borde sett innan så nu är det bara till att skruva tillbaks igen:).

Sitter i alla fall en 15A säkring i dimmern, dock sitter där inte en glassäkring utan en som ser ut som porslin. Men jag drar och köper en glassäkring nu på 15A och ser vad som händer. Sen blir det till att mäta lite och se vad som är fel.

Redigerat:
Locos skrev:
Det är en spott där det sitter 3 halogenlampor på 50W. Dimmern skall klara 20-300W, 250V~. Borde med mina elkunskaper inte innebära några problem.

Hittade säkringen nu i alla fall efter att ha skruvat sönder hela dimmern, satt under en lite kåpa som jag borde sett innan så nu är det bara till att skruva tillbaks igen:).

Sitter i alla fall en 15A säkring i dimmern, dock sitter där inte en glassäkring utan en som ser ut som porslin. Men jag drar och köper en glassäkring nu på 15A och ser vad som händer. Sen blir det till att mäta lite och se vad som är fel.
Mät säkringen istället eftersom du verkar ha mätinstrument tillhanda. Sätt på summer. Ingen summerton=trasig säkring.

15A säkring för en dimmer som skall klara max 300W ???? Tycker det låter väldigt högt......

Har för mig att det satt en 2A säkring i min ELJO dimmer som skall klara 400W. Den hade dessutom en reservsäkring bakom luckan som man öppnade för att byta. Det är service det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.