21 332 läst ·
37 svar
21k läst
37 svar
Hjälp mig hur vi ska konstruera lock med gångjärn till lådor
Så här tänkte jag det hela:
Tror bilderna förklarar sig själv kanske men det blålila är magnet eller kardborrfäste. Varför uppställningspinne blev röd i stängt läge beror enbart på att paintbrush var dumt mot mig.
Det bakre gångjärnet har ju två alternativa placeringar med olika för- och nackdelar. Med övre placeringen är det lätt att montera men kan ge en glipa i bakkant om man inte fräser ur spår. Den nedre placeringen ger en glipfri montering men kan vara knöligt att få på plats.
"Ritningen" är ju grovt tillyxad och oproportionerlig och skall såklart ses som en principskiss mer än en ritning.
Tror bilderna förklarar sig själv kanske men det blålila är magnet eller kardborrfäste. Varför uppställningspinne blev röd i stängt läge beror enbart på att paintbrush var dumt mot mig.
"Ritningen" är ju grovt tillyxad och oproportionerlig och skall såklart ses som en principskiss mer än en ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan, liten fundering, vet själv hur det är i ett "normalstökigt" hem
.
Med lådor med lock på översidan kommer det antagligen att bli en del "grejor" som hamnar ovanpå locken enligt principen "kolla, en plan yta där kan jag ju ställa..."
Om jag fattat rätt så vilar de stående stolparna på tvär regeln på golvet och ställer till det för utdragbara lådor, så går det att ta bort den regeln och fästa stolparna med t.ex vinkel beslag eller skråskruva dem?
Om inte, en bökigare lösning, gör luckan på framsidan, svår packat iofs men då kan man även använda översidan på lådan...
//Jante
Med lådor med lock på översidan kommer det antagligen att bli en del "grejor" som hamnar ovanpå locken enligt principen "kolla, en plan yta där kan jag ju ställa..."
Om jag fattat rätt så vilar de stående stolparna på tvär regeln på golvet och ställer till det för utdragbara lådor, så går det att ta bort den regeln och fästa stolparna med t.ex vinkel beslag eller skråskruva dem?
Om inte, en bökigare lösning, gör luckan på framsidan, svår packat iofs men då kan man även använda översidan på lådan...
//Jante
Micke parkett och ToRy, tack så jättemycket för väldigt bra förklaringar och bilder. Ska överlägga med sambon Hur vi ska göra.
Micke, tänkte mer om man kunde använda lucköppnaren till att slippa ha
Urtag eller handtag men du tror inte att de ens orkar putta upp locket den biten de fäller ut.
Jante, det ska inte stå så mycket saker på. Det ska vara en sakfri fin yta
Möjligtvis några lyktor och fina kuddat som katterna kan håra ner
Micke, tänkte mer om man kunde använda lucköppnaren till att slippa ha
Urtag eller handtag men du tror inte att de ens orkar putta upp locket den biten de fäller ut.
Jante, det ska inte stå så mycket saker på. Det ska vara en sakfri fin yta
Möjligtvis några lyktor och fina kuddat som katterna kan håra ner
Diskuterade precis med sambon.
Pianogångjärn kommer inte att funka då baksidan av luckan inte får slå i skivan som ligger bakom.
Har börjat fundera på om man inte kan köpa gångjärn för köksskåp och sätta dit.
Jag har köpt en färgspruta. Måste hitta något att träna på
Pianogångjärn kommer inte att funka då baksidan av luckan inte får slå i skivan som ligger bakom.
Har börjat fundera på om man inte kan köpa gångjärn för köksskåp och sätta dit.
Jag har köpt en färgspruta. Måste hitta något att träna på
Pianogångjärn funkar utan att slå i något bakom
Nu vet inte jag hur man ritar
men vitsen är att man skruvar fast det så att det sitter i skivans tjocklek
med själva brytdelen uppåt
det ska naturligtvis inte sitta varken ovanpå eller under skivorna
utan emellan
När luckan sen är stängd syns det bara en rand mässing ca 3mm längst bak på luckan
intressant med färgsprutan
vilken typ har du köpt ? en sådan man bär aggregatet på axeln ?
den kan man spruta med utan att få en massa sprut runtomkring
Nu vet inte jag hur man ritar
men vitsen är att man skruvar fast det så att det sitter i skivans tjocklek
med själva brytdelen uppåt
det ska naturligtvis inte sitta varken ovanpå eller under skivorna
utan emellan
När luckan sen är stängd syns det bara en rand mässing ca 3mm längst bak på luckan
intressant med färgsprutan
vilken typ har du köpt ? en sådan man bär aggregatet på axeln ?
den kan man spruta med utan att få en massa sprut runtomkring
Jag köpte bara en liten Ryobi har redan ca 10 verktyg i deras serie med samma batteri så det kändes rätt att prova med den.
Är det på något av sätten som ToRy har ritat som du menar?
Måste ju liksom öppnas runt sin egen axel om man säger så.
Är det på något av sätten som ToRy har ritat som du menar?
Måste ju liksom öppnas runt sin egen axel om man säger så.
Japp
clever där
clever där
En helt annan lösning som svärfar byggde i torpet var skjutdörrar framför stödbenen, typ en dörr/två stödben. Luckorna är tapetserade som övriga rummet och vi möblerar mot skjutdörrarna, mycket praktisk. Vi har även separat belysning bakom dörrarna vilket underlättar enormt när man letar i gömmorna.
Bakom dörrarna har vi en del av facken helt öppna för förvaring av lite större saker (barnstol, madrasser mm), I andra fack finns det platsbyggda hyllplan för mindre saker. I det andra rummet har vi öppet som på er vind och dammråttorna samlas alltid längst in där det är svårast att nå, en mindre städmardröm. Ska be svärfar att bygga luckor där också.
Bakom dörrarna har vi en del av facken helt öppna för förvaring av lite större saker (barnstol, madrasser mm), I andra fack finns det platsbyggda hyllplan för mindre saker. I det andra rummet har vi öppet som på er vind och dammråttorna samlas alltid längst in där det är svårast att nå, en mindre städmardröm. Ska be svärfar att bygga luckor där också.
Stödbenen i ToRy's förslag har två nackdelar. Dels kan de bli svåra att fälla ner när lådan är full med saker samt att risken är stor att man slår undan "benen för sig själv" när man ska lägga i saker och då får man lådan över fingrarna.
Ett alternativ för att hålla upp luckan är en låsbar hasp i framkant på luckan med en ögla i lådfronten för att låsa luckan när den är stängd (onödigt) och en ögla i taket som ni haspar den i öppet läge. (Varför tänker jag på Emil och snickarboa när jag skriver detta... :-D)
http://www.babyprodukter.eu/data/39/akta-graco-aktagraco-hasp-1-pack-3718294467.jpg
Ett alternativ för att hålla upp luckan är en låsbar hasp i framkant på luckan med en ögla i lådfronten för att låsa luckan när den är stängd (onödigt) och en ögla i taket som ni haspar den i öppet läge. (Varför tänker jag på Emil och snickarboa när jag skriver detta... :-D)
http://www.babyprodukter.eu/data/39/akta-graco-aktagraco-hasp-1-pack-3718294467.jpg
Håller med AF
det där ser luftigt ut
Bygga för = tillbaka till kattvindens tid = samlas mer skräp än man vill ha
det där ser luftigt ut
Bygga för = tillbaka till kattvindens tid = samlas mer skräp än man vill ha
I vårt fall känns rummet med skjutdörrarna faktiskt mer luftigt och inbjudande, tror det har att göra med att prongen längst in under taket blir mörkare än övriga rummet. Ljuset från både fönster och taklampan faller bättre med de väggar som dörrarna bildar.
Testa om ni har några skivor i lämplig storlek att ställa dem framför facken så ser ni direkt om det blir trångt och trist.
Testa om ni har några skivor i lämplig storlek att ställa dem framför facken så ser ni direkt om det blir trångt och trist.
Att man slår undan benen för sig har jag tänkt på. Man undviker helt enkelt det genom att se till att benen i öppet läge står vinklade framåt såpass att det blir näst intill omöjligt att slå undan dem, sen har man ju ett ben på var sida om luckan så även om man mot förmodan skujlle lyckas slå undan ena benet har man det andra kvar. De här detaljerna är ju iofs svåra att se på min ritning så tack för uppmärksamheten och chansen att förtydliga mig!Perk skrev:Stödbenen i ToRy's förslag har två nackdelar. Dels kan de bli svåra att fälla ner när lådan är full med saker samt att risken är stor att man slår undan "benen för sig själv" när man ska lägga i saker och då får man lådan över fingrarna.
[länk]
Att det kan bli svårt att fälla in benen däremot, det kan det ju bli, speciellt om man lägger långa saker som skjuts i sidled in i nästa låda... Kan ju lösas genom att benen istället för att ställas på lådans golv ställs i spår/hål i lådans sidoväggar.....?