I
Arla säger att mjölkbönderna måste få mindre betalt för att det dricks för lite mjölk i europa?
Ok, efterfrågan har minskat. Normalt borde alla i ledet ta förlusten, eller?
Så , bonden- logistiken-mejeriet- butiken borde gemensamt ta kostnaden/förlusten.
Om nu bonden får 1 kr mindre för mjölken motsvarar det en fjärdedel av sänkningen som borde vara 4 kr i exemplet. Varför kostar mjölken detsamma i butiken som den gjort tidigare?
Jag blir smått förbaskad över att vi inte kan få ha våra kossor kvar, givetvis även andra djur som brukar finnas på gårdarna.
Hade jag vetat att pengarna kom bönderna tillgodo och inte nån direktör som måste åka privatflyg till något jippo, hade jag gärna betalat dubbla priset för mjölken.
Men jag har kanske fel för mig, så förklara gärna hur det fungerar.

• Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
För den enskilda bonden är det snarast en oligopol / monopol-situation. Svår att sälja till någon annan än den som har närmsta mejeriet och som kör med tankbilen förbi alla gårdar i landskapet.
Tänk vad kostnaden för transport och hantering skulle bli om du valde att sälja till ett annat mejeri som ligger längre bort och utan att dela kostnaderna på fler gårdar längs vägen...
Så arla kan nog ta ut den vinstmarginal de vill ha och bara meddela bonden vilket pris som gäller, sen får han leva med det eller bomma igen gården.
Färdiga produkter däremot är lättare att transportera så stora butikskedjan köper kanske hellre från annan (tysk?) producent än minskar sina marginaler.

Försäljningen av "vanlig mjölk i svensk affär" är en mindre del av det som produceras. Så även om just den produkten inte prissänks så kan det göra ganska mycket på böndernas pris. Undrar om inte arla har högre exportandel än de andra mejerierna också. Vi äter också mer av förädlade mejeriprodukter (mindre "drickmjölk") och då tar de större andel av vinsten för det.

Var det gamla Milko som ökade priset på mjölkpaketen med 1kr som gick direkt till bönderna? Det gav dem 20 öre/liter extra för att 80% deras produktion blir andra saker. Man frågade konsumenterna innan och de var mycket villiga att betala, men med tiden visade sig inte lika många i verkligheten faktiskt göra det.

Sen är det ju som allt annat i jordbruket, att vi har hårdare miljöregler, vilket påverkar produktionskostnaderna gentemot konkurrenterna. (djuren ska få gå ut på sommaren och tugga gräset livs levande direkt från backen:rolleyes:)

Vad kan man göra mer än att vända på alla paket för att kolla landsbokstäverna framför mejerinummret innan man handlar?:( Hör också till dem som hoppas att man då och då kan få chansen att se en levande ko även framöver.
Tror att ganska många inte inser hur mycket utländsk mjölk de faktiskt köper pga svenska namn på pakten som t.ex Lindahls

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
I
Ja det var ju klart och tydligt. Men vad är det då som gör att andra länder kan producera råvaran billigare än Sverige? ( Jag läste din förklaring men är tveksam till om det kan göra sån skillnad)
Jag har alltid tyckt att EU kan vara bra om länderna har samma kostnadsläge, men i fallet mjölk går väl mycket med automatik och el är väl billigt i Sverige: Och varför dumpas inte priserna på mejeriprodukter så att vi köper mer? Så är ju fallet med övriga konsumentvaror när det börjar knipa?

Redigerat av moderator:
Kolla om inte det finns någon gård i närheten som säljer egen mjölk! Då går alla pengarna till bonden som driver den gården ;)
Vi har en sådan gård inte långt härifrån där vi bor.

I
thomasx skrev:
Kolla om inte det finns någon gård i närheten som säljer egen mjölk! Då går alla pengarna till bonden som driver den gården ;)
Vi har en sådan gård inte långt härifrån där vi bor.
Inte i närheten men på österlen fanns det en för några decennier sedan, riksbekant, fick problem med myndigheterna, tror han konkade. Vi handlade där några gånger , kanske det som är räddningen för mjölkbönderna, att starta upp egen försäljning utan mellanhänder.
Var ute och körde idag och tänkte just tanken att hur hade det sett ut utan kohagarna, trist tycker jag.
Verkar vara en politisk fråga. http://www.lantbruk.com/lantbruk/kan-bli-stopp-gardsforsaljning-av-opastoriserad-mjolk
http://cornucopia.cornubot.se/2014/08/livsmedelsverket-motarbetar.html

Han var det jag köpte mjölk av. Så kan det gå när man sticker upp. http://www.sydsvenskan.se/2013-07-07/nu-har-krutet-forsvunnit

Redigerat av moderator:
Åsens Lantmjölk är riktigt god annars, tillverkas av numera franskägda Skånemejerier. Men mjölken kommer från de skånska åsarna. Vad bönderna får betalt vet jag dock inte. Men go mjölk är det ;)

I
thomasx skrev:
Åsens Lantmjölk är riktigt god annars, tillverkas av numera franskägda Skånemejerier. Men mjölken kommer från de skånska åsarna. Vad bönderna får betalt vet jag dock inte. Men go mjölk är det ;)
Den är god, för det är väl den där i små plastdunkar du menar?

När det gäller Arla så är det ju så att det är en förening/kooperation som ägs av bönderna. I avtalet ingår att de köper ALL mjölk även om den inte behövs. Om då någon bonde behöver er pengar, eller om literpriset till dem sänks, så skaffar de fler kor, så blir det mer mjölk, och priset går ner igen. Så funkar de flesta mejerier.

När det gäller priset får man ju tänka på att det inte alls handlar bara om mjölken man dricker utan alla andra mjölkprodukter också. Kolla på ostarna i kylen, vilka tillverkningsländer har de? Kan du tänka dig att köpa Västerbotten istället för Parmesan tex?

Det går ju 10-30 liter mjölk till ett kilo ost (mer ju fastare och längre lagrad den är), vilket gör att en krona mer till bonden gör osten åtminstone 10-30 kr/kilo dyrare. Även lagringstiden gör ju sitt till, det är i princip bara därför som mild ost är billigare än lagrad.

Men läs sedan också på innehållsförteckningarna på alla halvfabrikat i kyl, frys och skåp, och godis, choklad, chips. Visst står det mjölkpulver här och där? Det är vad det blir av all överskottsmjölk som inte hinner användas som färsk, och den betalar tillverkarna inte mycket för. Det är det som drar ner priserna mest.

Något som i viss mån förbättrat situationen är modenycken med proteinpulver, som ju ofta görs av mjölk och av vassle som ju är en biprodukt av osttillverkning.

För att hjälpa svenska bönder, köp svensktillverkade mjölkprodukter gjorda på svensk mjölk. Gärna KRAV-märkta, KRAV-bönderna får högre ersättning.

Vad gäller att köpa mjölk lokalt så krävs det ju att bonden anser sig kunna sälja tillräckligt mycket för att det ska löna sig att köpa maskiner för pastörisering och förpackning, samt anpassa lokalerna för livsmedelsförsäljning. Annars blir det olagligt att sälja den.

Källa: chefens man som är KRAV-mjölkbonde.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
ion skrev:
Den är god, för det är väl den där i små plastdunkar du menar?
Ja, plastdunkar, men inte så små, de är på två liter. Eller ja, inte små för att vara mjölk, men kanske små för att vara plastdunkar ;)

Det är nog inte lätt att göra så mycket som enskild konsument som påverkar de ekonomiska förutsättningarna särskilt mycket och som Räknenisse så föredömligt beskrivet så är den rena "dricksmjölken" en liten del av den totala produktionen. För att göra 1 kg ost går det till exempel åt 10 liter mjölk.

Däremot är det en fin gest att handla mjölken direkt på gården som jag tror gör bonden glad så han/hon orkar hjälpa till att förändra systemet.

Som bonus så lär sig barnen att det finns något som heter ladugård, för den kunskapen är förfärligt dålig. De barn som växer upp idag är morgondagens konsumenter och de har idag så bristfällig kunskap om lantgårdar att jag är rädd att det redan är för sent att återupprätta det.

/F.d bondson

Anna_H skrev:
När det gäller Arla så är det ju så att det är en förening/kooperation som ägs av bönderna. I avtalet ingår att de köper ALL mjölk även om den inte behövs. Om då någon bonde behöver er pengar, eller om literpriset till dem sänks, så skaffar de fler kor, så blir det mer mjölk, och priset går ner igen. Så funkar de flesta mejerier.
Smart lösning ... (not) ;)
Det funkar inte i praktiken, av många anledningar. Den första och enklaste är att intjäningen per ko minskar, men varje ko kostar fortfarande lika mycket i drift.

Anna_H skrev:
Men läs sedan också på innehållsförteckningarna på alla halvfabrikat i kyl, frys och skåp, och godis, choklad, chips. Visst står det mjölkpulver här och där? Det är vad det blir av all överskottsmjölk som inte hinner användas som färsk, och den betalar tillverkarna inte mycket för. Det är det som drar ner priserna mest.
Nu känns det som det blev lite bakvänt igen. Det är inte det att de inte betalar mycket för den som drar ner priserna. Det är just det att det finns en överproduktion som drar ner priserna. Efterfrågan och tillgång....
Och om mekanismen är som ovan beskrivet, är det inte konstigt om det finns en överproduktion, och allt eftersom priserna sjunker kommer överproduktionen att dra iväg. Eller ja, den hade dragit iväg, men mekanismen funkar inte riktigt så, bl.a. av ovan nämnd anledning ;)

Anna_H skrev:
Vad gäller att köpa mjölk lokalt så krävs det ju att bonden anser sig kunna sälja tillräckligt mycket för att det ska löna sig att köpa maskiner för pastörisering och förpackning, samt anpassa lokalerna för livsmedelsförsäljning. Annars blir det olagligt att sälja den.
Precis som för vilken affärsverksamhet som helst.

Jordbruk har varit och är en viktig del i det landskap vi har idag, tyvärr är den miljön på väg att försvinna på många platser då småskaligt inte längre fungerar. Stora delar av övriga europa har helt andra förutsättningar utifrån både mark och klimat. Så ska våra öppna landskap överleva krävs att marken brukas annars blir det bara skog i framtiden, förutom på de få områden de vi har liknande förutsättningar som ute i EU-europa.
Men även miljörörelsen påstår att det produceras för mycket mjölk/kött och att det bör minskas.
Så ett framtida Sverige blir mera skog och de mindre öppna landskapen lär försvinna, förutom det man kan se på gamla filmer med äng och hagmark.

Det som hänt senaste åren är väll att EU släppte på sina mjölkkvoter? Nu är det fritt för alla länder att rpoducera och exportera (inom unionen) hur de vill. Konkurrensen blir för stor för svenska bönder...

ion skrev:
Ja det var ju klart och tydligt. Men vad är det då som gör att andra länder kan producera råvaran billigare än Sverige? ( Jag läste din förklaring men är tveksam till om det kan göra sån skillnad)
Jag har alltid tyckt att EU kan vara bra om länderna har samma kostnadsläge, men i fallet mjölk går väl mycket med automatik och el är väl billigt i Sverige:
Lika som i köttproduktionen är det antibiotikaanvändning, rörelseutrymme (=mer kostnad för byggnad/djur)
Säsongen när man kan producera foder är kortare (=mer mark, koncentrerad arbetsperiod, högre risk för väder skadar större del av skörden, lagringskostnader/utrymme...)
Bete kräver stängsling som är mycket arbetskrävande och även kontinuerlig tillsyn och underhåll. Även om kossorna går till mjölkningen själva styr det vilka marker som gå att använda för att det ska gå att ordna praktiskt. Något djur som inte dyker upp så får man gå runt i hagen och leta för att ta reda på varför så trillar arbetstiden snabbt iväg
Varje sak i sig behöver inte vara jättestor skillnad, men summan när det blir många som tippar åt samma håll...

ion skrev:
Och varför dumpas inte priserna på mejeriprodukter så att vi köper mer? Så är ju fallet med övriga konsumentvaror när det börjar knipa?
Problemet för bonden är att det har sänkts så mycket under en tid att verksamheten inte går runt, så resultatet istället blir nedläggning. Det kommer ju billigare varor från dem som kan fixa det och många köper dessa.
Varor är olika priskänsliga. Exempelvis bensin köper vi nästan lika mycket när priset ökar för köra till jobbet måste vi och sparar istället på annat. Jag tror att de flesta som vill dricka mjölk gör det och inte att så många skulle köpa mer med lägre pris. Prisskillnaden styr bara vilket märke på varorna. Och de som alltid väljer det svenska är tyvärr färre än man önskade.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
engs
gusvo085 skrev:
Det som hänt senaste åren är väll att EU släppte på sina mjölkkvoter? Nu är det fritt för alla länder att rpoducera och exportera (inom unionen) hur de vill. Konkurrensen blir för stor för svenska bönder...
Rysslands sanktioner ställde väl till det om inte annat, ost var ju relativt billigt stor del av 2015, nästan alltid några sorter på rea.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.