Jag var inte helt nöjd med pumpens start-och stopptryck idag. Den både startade och slog av kring 3 bar. Drog ett ”snäpp” på pressostaten, nu startar den vid 2,6 och slår av vid 4,5 (alltså rätt högt jämfört med 3 bar, efter bara ett snäpp). Men! Jag har inga symboler på pressostaten, bara ett svart reglage. Är det (endast) stoppnivån jag styr? Om så, hur styr jag startnivån? Samt, borde jag inte kunna finjustera trycket mer?
Pressostat monterad på en brunnspump med synligt reglage och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till fråga. inkommande ledning går till pumpen, men på pumpen sitter ett t-rör som går till både hydrofor och in till huset! Aldrig sett det förr, ska det inte bara vara rakt brunn —> pump —> hydrofor—> in till hus? Nu pumpar ju pumpen både till hydrofor och in till hus. Varför har man gjort så? Fler frågor kommer så småningom om mitt pumprum, men jag börjar här ;)
Blå pump och rörinstallation med etiketter för hydrofor, hus och inkommande linje.
Skapa konto

Är det möjligen så att du har en hydropress med gummiblära då fungerar den som en tryckhållningstank

Jonas Persson
F fuentes skrev:
Jag var inte helt nöjd med pumpens start-och stopptryck idag. Den både startade och slog av kring 3 bar. Drog ett ”snäpp” på pressostaten, nu startar den vid 2,6 och slår av vid 4,5 (alltså rätt högt jämfört med 3 bar, efter bara ett snäpp). Men! Jag har inga symboler på pressostaten, bara ett svart reglage. Är det (endast) stoppnivån jag styr? Om så, hur styr jag startnivån? Samt, borde jag inte kunna finjustera trycket mer?
Vet inte om du löst det, men här kommer ett svar.

Den är svår att justerar utan en manual som beskriver hur man går till väga. Det finns två justerskruvar, men de påverkar varandra.

Länk till manual https://store.danfoss.com/en/Sensing-Solutions/Switches/Pressure-Switches/Pressure-switch,-CS/p/031E020566

Instruktionsdiagram för justering av tryckbrytare med förklarande text och justeringsgrafer.
Skapa konto

Redigerat:
Jonas Persson
F fuentes skrev:
En till fråga. inkommande ledning går till pumpen, men på pumpen sitter ett t-rör som går till både hydrofor och in till huset! Aldrig sett det förr, ska det inte bara vara rakt brunn —> pump —> hydrofor—> in till hus? Nu pumpar ju pumpen både till hydrofor och in till hus. Varför har man gjort så?
Hydrofor eller hydropress, oavsett så är bara ett tryckkärl som ska finnas i ditt system. Gamla hydroforer har ofta ett rör igenom, men det har ingen praktisk funktion, det går lika bra att ansluta den med ett rör.

Det viktiga är att tryckkärlet och pressostaten sitter nära varandra. Normalt sitter de vid pumpen eller där vattnet kommer in i huset, men de kan lika gärna sitta under diskbänken, ute i garaget eller var som där det finns plats, men problemet är att pressostaten måste kopplas elektriskt till pumpen.

Det fungerar så här. Pumpen ökar trycket i systemet genom att fylla hydropressen eller hyfroforen med vatten samtidigt som luften inne i dem komprimeras. När pressotaten detekterar frånslagstrycket (normalt 4-5 bar) stängs pumpen av. Om du nu öppnar en kran kommer den komprimerade luften i kärlet att rycka ut vattnet i kranen. När trycket i systemet är när pressostatens tillslagstryck startar pumpen igen.

Det har därför ingen betydelse var i systemet tryckkärlet sitter, men om pressostaten sitter för långt bort från kärlet fungerar det inte. Problemet är att det blir olika tryck i systemet när pumpen går om tryckkärl och pressostat sitter långt ifrån varandra. Om pressostaten sitter närmast pumpen kommer den att få ett högre tryck och kommer stänga av pumpen innan kärlet är fullt. Är det riktigt illa och du har smala rör eller t ex ett saltfilter mellan dem finns risken att allt börjar självsvänga. Pumpen trycker direkt upp trycket till 4-5 bar då saltfiltret inte klarar de höga flödet från pumpen, och stänger av pumpen. Men då det bara var ett statiskt tryck, tryckkärlet har knappt fyllts alls, så sjunker trycket direkt och pumpen startar igen.

Jag har själv sett detta när jag flyttade min hydropress till utgående rör till hustet istället för att sitta närmast pumpen. Jag ville flytta den för att få ett bättre flöde från hydropressen till kranen då mitt saltfilter ströp flödet. Det fungerade först när jag flyttade pressostaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.