8 871 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Hjälp mig att byta expansionskärl
Okej, inte lönt att fortsätta felsöka själv längre alltså?
Jag har öppnat centrumskruvarna på båda pumparna. Den varma snurrade men inte den kalla. Det kanske beror på att jag kör EP-läge? Den gick dock att snurra med en mejsel så den satt inte fast.
Får dock fortfarande LP-larm.
Jag har öppnat centrumskruvarna på båda pumparna. Den varma snurrade men inte den kalla. Det kanske beror på att jag kör EP-läge? Den gick dock att snurra med en mejsel så den satt inte fast.
Får dock fortfarande LP-larm.
När du vridit spaken 90 grader så pekar silen och låsringen mot den stora muttern, så då är det bara att lossa ringen och silen. Sen sätter du tillbaks allt och vrider tillbaks spaken så hamnar silen i 'vätskeflödet' istället.A Amrich skrev:
Stort tack för hjälpen useless (och alla andra!)
Tycker du jag borde kolla något mer innan jag kontaktar en servicetekniker?
Är det ens värt att bekosta en felsökning även om felet kan vara enkelt på en 20 år gammal pump?
Tycker du jag borde kolla något mer innan jag kontaktar en servicetekniker?
Är det ens värt att bekosta en felsökning även om felet kan vara enkelt på en 20 år gammal pump?
Brummar kompressorn till alls eller kommer larmet direkt när du startar vpn?
Du skulle kunna öppna "servicedelen" av menyerna och kolla statusen på pressostaterna och handköra kb-pumpen
Du skulle kunna öppna "servicedelen" av menyerna och kolla statusen på pressostaterna och handköra kb-pumpen
A Amrich skrev:
Jag vet inte om jag är rätt ute men pumpen längts in som var kall, skulle det kunna vara köldbärarpumpen?
Jag lossade centrummuttern på den, ut kommer något som luktar sprit så jag borde vara rätt ute? Jag ställer in pumpen på tvångsdrift enligt ovan men den snurrar inte. Jag försöker hjälpstarta med en mejsel men utan resultat. Säger det här någonting?
Jag lossade centrummuttern på den, ut kommer något som luktar sprit så jag borde vara rätt ute? Jag ställer in pumpen på tvångsdrift enligt ovan men den snurrar inte. Jag försöker hjälpstarta med en mejsel men utan resultat. Säger det här någonting?
Nu är jag lite osäker, det kan vara att det inte funkar för att du har ett aktivt larm.A Amrich skrev:Jag vet inte om jag är rätt ute men pumpen längts in som var kall, skulle det kunna vara köldbärarpumpen?
men om du provar i meny 16 istället så bör du kunna höra om relät klickar till eller ej
Och larmet kommer direkt när du startat vpn? 
Då lutar det åt att det är en av 3 saker. (kan säkert vara något mer)
1. Det är något fel centralenhet som gör att den tror att LP-vakten är utlöst
2. Det är något fel på LP-vakten
3. Du har någon läcka på kylkretsen och köldmediet har läckt ut
Jag skulle iallafall hävda att det är dags att ta ut en servicetekniker, återkommer gärna med vad felet är när/om det hittas
Då lutar det åt att det är en av 3 saker. (kan säkert vara något mer)
1. Det är något fel centralenhet som gör att den tror att LP-vakten är utlöst
2. Det är något fel på LP-vakten
3. Du har någon läcka på kylkretsen och köldmediet har läckt ut
Jag skulle iallafall hävda att det är dags att ta ut en servicetekniker, återkommer gärna med vad felet är när/om det hittas
A Amrich skrev:
Nu har service-tekniker varit här och han säger att min pump läcker gas. Han lyckades inte hitta läckan eftersom mätverktyget pep såfort han kom i närheten av kylmodulen. Han har öppnat för vädring och skulle eventuellt göra ett nytt försök samt konsultera en kollega och återkomma.