Hej,

Vi har en vind som vi skulle vilja skapa extra rum med. Ska inte användas för permanent utan som gästboende och kanske en lekdel för barnen.

Såhär ser det ut när jag är uppe på vinden. Kommer det gå att göra det?

Det är 190 från golv till nock.

• Vind med träbalkar och förvaringslådor, möjligt framtida gästrum eller lekområde för barn. Högsta punkt cirka 190 cm från golv till nock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade denna ritning också.

• Ritning av en takstol med exakta mått och noteringar, inklusive material och specifikationer, använd i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Allt går, men vissa projekt kostar nog mer än vad de smakar.

Jag tror att det är svårt med tillgängligheten om du inte har nån trappa upp. Svårt med utrymning om du inte ens har nått fönster. Svårt med takhöjden. Svårt att få plats med ett vettigt möblerbart rum när du har fackverkstakatolar. Dessutom verkar befintlig ventilation behöva flyttas.

Jag har möjlighet att få till trappa och bra tillgänglighet. Vinden generellt är stor så bör finnas möjlighet att flytta ventilationen.

Det jag är osäker på är takhöjden, samt om det går att få till vettig yta pga takstolarna, går de att göra om för att få mer yta?

Såg tex denna före/efter bild som någon hade gjort på sin vind. Vet dock inte takhöjd. Men ser ändå ganska snarlikt ut?

Trappa, fönster tänker jag att jag sätter in. Men är takkonstruktionen ett problem? Går det att se vad för ”yta” jag hade fått ut?

• Två bilder av en vind, före och efter renovering. Före: mörkt med synliga träbalkar och isolering. Efter: ljusare, isolerad vind med fönster och verktyg.
    Skapa konto
C carsai skrev:
Jag har möjlighet att få till trappa och bra tillgänglighet. Vinden generellt är stor så bör finnas möjlighet att flytta ventilationen.

Det jag är osäker på är takhöjden, samt om det går att få till vettig yta pga takstolarna, går de att göra om för att få mer yta?

Såg tex denna före/efter bild som någon hade gjort på sin vind. Vet dock inte takhöjd. Men ser ändå ganska snarlikt ut?

Trappa, fönster tänker jag att jag sätter in. Men är takkonstruktionen ett problem? Går det att se vad för ”yta” jag hade fått ut?
De måste ha höjt väggliven.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
C carsai skrev:
Jag kanske luras av perspektivet men antingen har dom lyft och gjort om hela taket eller så är det två olika hus :)

Om vi ska höja, använder man befintligt tak då också och höjer bara väggarna?

Vi har falsat plåttak idag. Hus byggt 2013.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.