Hej
I vår stuga har vi en pump spm tar vatten från en sjö vidare upp till vårat hus.
Den strulade och en vvs-gubbe sa att jag skulle byta el-grejen som sitter som bestämmer trycket. Sagt och gjort. Den är nu bytt.
Satte på pumpen innan något vatten i den i kanske 5-8 sekunder innan jag började fylla den med vatten. Bara för att kolla att elen verkade rätt kopplad. Fläktsnurran drog igång pch pumpen lät som den brukar. Drog ur elen.
Sen fyller jag den och slangarna med vatten och kopplar på. Men den bara ”surrar” nu när jag kopplar i elen. Inget händer.
Vad är felet?
Se video. Tacksam för hjälp
I vår stuga har vi en pump spm tar vatten från en sjö vidare upp till vårat hus.
Den strulade och en vvs-gubbe sa att jag skulle byta el-grejen som sitter som bestämmer trycket. Sagt och gjort. Den är nu bytt.
Satte på pumpen innan något vatten i den i kanske 5-8 sekunder innan jag började fylla den med vatten. Bara för att kolla att elen verkade rätt kopplad. Fläktsnurran drog igång pch pumpen lät som den brukar. Drog ur elen.
Sen fyller jag den och slangarna med vatten och kopplar på. Men den bara ”surrar” nu när jag kopplar i elen. Inget händer.
Vad är felet?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det kan inte vara så enkelt som att faserna är bytta.M Majep skrev:Hej
Vad är felet?
Många gånger går pumpar med asynkronmotorer och dom är faskänsliga...
Eller så kan något ha fastnat, eller så drar den luft (vilket kan vara det mest sannolika), så du kanske måste prima den så den börjar suga vatten igen...
Tack. Jag vet inte vad du menar med någonting av det där tyvärr😅 alltså att jag ska koppla tvärtom på den blå och bruna mot vad jag gjort nu alltså?klaskarlsson skrev:
Hur primear jag den? Fläkten snurrade utan vatten men inget händer nu när vatten är i. Motorn är JÄTTEvarm. Och har bara kört den korta intervaller. Fläktsnurran sitter stenhårt. Borde man kunna snurra på den för hand när pumpen är avstängd..?
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan jag ha sabbat den genom att köra torrt när jag testade elen? Kanske 5-8 sekunder. Då snurrade fläkten.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det är kanske det minst sannolika att du fasvänt den om du inte tagit bort några ledningar...M Majep skrev:Tack. Jag vet inte vad du menar med någonting av det där tyvärr😅 alltså att jag ska koppla tvärtom på den blå och bruna mot vad jag gjort nu alltså?
Hur primear jag den? Fläkten snurrade utan vatten men inget händer nu när vatten är i. Motorn är JÄTTEvarm. Och har bara kört den korta intervaller. Fläktsnurran sitter stenhårt. Borde man kunna snurra på den för hand när pumpen är avstängd..?
Är det vatten i så bör den ju dra vatten - pumphjulet borde dock gå att snurra på, annars känns det som det kommit in ngt skräp som spärrar: Vilket också skulle förklara varför motor blir varm och "surrar".
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Ett par sekunder utan vatten skall inte vara ngn fara: Motorn/pumpen kan dock överhetta och skära om man kör den länge (minst "timmar") utan vatten.M Majep skrev:
Men om det inte är ngt skräp i och den går så tungt med vatten i så låter det som att något är trasigt...
Jag kopplade ur alla ledningar och satte på en ny sån elgrej, och då kopplade jag på alla lednibgar igen. Den ser annorlunda ut invändigt så kan mycket väl ha gjort annan variant av faser.klaskarlsson skrev:
Det är kanske det minst sannolika att du fasvänt den om du inte tagit bort några ledningar...
Är det vatten i så bör den ju dra vatten - pumphjulet borde dock gå att snurra på, annars känns det som det kommit in ngt skräp som spärrar: Vilket också skulle förklara varför motor blir varm och "surrar".
Men den gick ju igång med fläkt och allt när jag testade den…
men mellan att jag testade den tills att jag körde den gick det kanske 4-5 min. Skräp invändigt då eller tänker du att ngt ligger i fläkten? Har kikat men ser inget skräp som skulle spärra den. Har svårt att tro att ngt skulle klamrat sig fast där under den lilla tiden…
Fasiken
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Hmm, ja du måste koppla in den rätt, det är väl en trefas ?M Majep skrev:Jag kopplade ur alla ledningar och satte på en ny sån elgrej, och då kopplade jag på alla lednibgar igen. Den ser annorlunda ut invändigt så kan mycket väl ha gjort annan variant av faser.
Men den gick ju igång med fläkt och allt när jag testade den…
men mellan att jag testade den tills att jag körde den gick det kanske 4-5 min. Skräp invändigt då eller tänker du att ngt ligger i fläkten? Har kikat men ser inget skräp som skulle spärra den. Har svårt att tro att ngt skulle klamrat sig fast där under den lilla tiden…
Fasiken
Annars kan den också bara stå och surra och bli varm om faserna är fel...
Vad var det för "elgrej" du talar om ? Är det en tryckvakt ?
Den kan snurra "tom" även om det blir fel, då det inte behövs mycket kraft, eller den kanske gick baklänges eller med dålig kraft ? Men det är förvisso mer osannolikt om du tycker att den snurrade på som den skulle och inte lät konstigt då.
Vet inte vad delen heter med något med ”pressure” stod på kartongen. den lilla svarta plastkåpan i filmen. I vänster sida på videon. Där elsladden från uttaget går in och koppla och sedan en ny sladd går vidare till motorn.klaskarlsson skrev:
Hmm, ja du måste koppla in den rätt, det är väl en trefas ?
Den kan snurra "tom" även om det blir fel, då det inte behövs mycket kraft, eller den kanske gick baklänges eller med dålig kraft ?
Bild 1 är hur det var kopplat innan jag bytte.klaskarlsson skrev:
Hmm, ja du måste koppla in den rätt, det är väl en trefas ?
Den kan snurra "tom" även om det blir fel, då det inte behövs mycket kraft, eller den kanske gick baklänges eller med dålig kraft ? Men det är förvisso mer osannolikt om du tycker att den snurrade på som den skulle och inte lät konstigt då.
Bild 2 är hur det är kopplat nu på den nya delen. På vänster sida är från vägguttaget och höger sida går till motorn.
Vvs-killen sa att det inte spelade roll hur det kopplades, viktigast var att brun och blå var på samma ”rad” alltså mittemot varandra. Sen går de gula utanför bild, alltså jorden.
Men nu är alltså vägguttag kopplat till ”line” och de andra till ”motor”.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden