Ska bygga nytt hus nästa år. I Ytong.

Har tänkt mig ca 180kvm med golvvärme / klinkers.

I närheten av Sjöbo / Skåne. Tomten = 4m dränerande sand (därför tror inte på bergvärme, eller?)

Vill inte ha en för komplicerat anläggning. Inga acc tankar alltså.

Vad rekommenderar Ni?

Alla tips välkomna!

Solvärme helt klart och givet då du har det geografiska läget och jag rekommenderar då att du har en "tekniktank" ~500L-750L med VV-slinga och sol-slinga (obs: du ska isolera tanken mycket rejält själv)

Tanken gör dessutom att du energiutnyttjar bättre din primära värmekälla bättre = du spar pengar oavsett

Du kan ladda tanken med en ren VP jordvärme om du har möjlighet och yta
Du kan ladda tanken med en Luft/vatten - VP
Borrhål (bergvärme) går också, men blir dyrare då du misstänker långt fodringsdjup

Om du inte har tillgång till gratis/billig ved så är en renodlad pelletspanna som du laddar tanken med ett mycket bra och billigt alternativ

I samtliga fall kommer "tekniktanken" att göra investeringen billigare för din primära energikälla och göra den effektivare = spar pengar, te.x livslängden ökar med många år på en VP pga tanken!

/R

Solvärme funkar bara på sommarhalvåret, det är kanske en kul grej men inte ett uppvärmningssystem!

Och jag vill inte ha några tankar. Mer som kan gå sönder. Efter några timmar i tel, tror jag att det bör bli Comfortzone med tilluft.

Berg blir problematisk pga den torre sanden på4m var det sand! Och det att ingen vill borra till fast pris. Tydligen är det komplicerat.

Då har jag i pricip att välja mellan:

1 Comfortzone med tilluft
2 Jord med dubbel så lång slang + FTX
3 Luft / vatten + FTX

1 är LAGOM dyr och enkel att installera.
2 hela trädgården måste grävas upp
3 billigast

Vad bör jag titta närmare på?

Är Luft/Vatten + FTX billigare än Comfortzonealternativet?
Vad är det för L/V pump?
Är det en vettig pump skulle jag valt alt 3.

Tydligen en VP Luft/Vatten + FTX blir biligare investeringsmässigt. Men totalt det mest prisvärda är Comfortzone. Och har högst verkningsgrad. Jag hörde dessutom att man bör idag satsa på en ACC tank. Med framtida möjlighet till solvärme.
Tydligen kan man få gratis varmvatten sommartid, om man har solradiator+ACC tank.
Men jag undrar om det är värd dessa 50000 som det kostar. (Om man gör jobbet själv).

Skillnaden i driftskostnad mellan en Comfortzone och L/V + FTX måste väl ändå vara rätt försumbar? Med FTX slipper du kallras från tilluftventilerna.
I dagsläget är solvärme meningslöst rent ekonomiskt eftersom en VP(L/V eller CZ) gör varmvatten så pass billigt så det är max nån tusing per år du kan spara med denna 50000 kronors investering.

Jag skulle vilja se kalkylen som visar att Luft/Vatten + FTX är billigare än Comfortzone.
Det låter konstigt.

Luft/Vatten + FTX::
=============
Luft/Vatten utedel
Varmvattentank med elpatroner inomhus
Luft/Luft värmeväxlare + fläktar
Tilluft-kanaler till bl.a alla sovrum
Frånluft-kanaler

Comfortzone:
==========
Värmepump
Frånluft-kanaler
Tilluft-ventiler i bl.a alla sovrum

De allra billigaste Luft/Vatten alternativen kör med fast kondensering, dvs värmen
går alltid till en tank med fast temperatur ca 50-55 grader, och sedan shuntar man ut en lämplig temperatur till värmesystemet. Det är ingen bra lösning, eftersom verkningsgraden blir lägre.

/Hasse

Ville_Vessla skrev:
Med FTX slipper du kallras från tilluftventilerna.
.
Samma gäller Comfortzone med tilluftsagregat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.