Det bidde en Dell.

Q9400 processor
4 Gb RAM
500 Gb Hårddisk
20" Skärm
Trådlöst Logitech tangenbord och mus
övrigt pretty much standard

All gick loss på 8300 irriterar mig dock på Del då priserna hoppar upp och ner värre än bensinpriset. Datorn var 300 spänn dyrare idag än igår. En av "rabatterna" försvann och vips blev det dyrare. Köpte säkert grisen i säcken men men det var 6 år sen senast...

Johan: Har faktiskt sneglat åt Mac, så ditt inlägg var livsfarligt. Tror säkert en Mac skulle passa mig som handen i handsken då jag avskyr om något går fel med datorn (vilket det inte verkar göra så ofta med Mac...). Kanske nästa gång, de spelar i en egen division designmässigt. Dock är man så osäker på vad man får för pengarna, de ser ofta klenare ut på pappret, men de håller säkert inte på med en massa skit så prestandan kanske går att utnyttja.

Gracias alla som kom med tips och råd.

BTW: Det här med 32 och 64 bit "väljer" man det redan på hårdvarunivå eller skulle man i framtiden kunna stoppa in Vista 64-bit i t.ex ovanstående burk? Eller är den nu designad för 32-bit? Bara nyfiken, kommer aldrig att ske...

Åter till bingen för att kurera flunsan (ett riktigt jävelskap)
 
Alla datorer som säljs idag klarar 64Bit så det är bara mjukvaran som sätter hinder så det är bara att ladda med en 64 bitars version av de os man vill ha i framtiden.
 
Synd at du inte valde en MAC. Har själv kört MAC de fyra sista åren efter 14 år med PC och har aldrig ångrat bytet. En Imac får man idag för 10 000 kr som gott och väl klarar det mesta och är utmärkt för bildbehandling...

http://www.apple.com/se/imac/

Man ska inte titta alltför mycket på tekniska specifikationer utan mer på hur grejorna i en dator passar ihop med varann. Å där är MAC i en klass för sig...
 
Redigerat:
Varför går man då helt enkelt inte över till 64-bit och skippar 32 i alla nyinstallationer? Är det politik som styr, är OS:en inte utvecklade? Eller är det drivrutiner och annat skit som saknas?
Hur är det med program designas de för det ena eller det andra? Kan man kila ner till någon av klåparfirmorna och ta med sig en låda med Ofiice paketet på och sedan valfritt lägga in det vare sig man har 32 eller 64-bit?
Vilken minnesbegränsning får man med 64-bit? Och varför är 32-bit så begränsad, är det för att det är gammalt och man tidigare inte räknade med mer kapacitet än det vi nu försöker att överstiga? Vart ligger begränsningen i det matematiska?

iMac får vänta, och man är ju inte alltid ensam om beslutet om vilken dator som skall köpas.... Tror nog jag blir nöjd med den nya datorn, kraven är ju inte särskilt höga (surfar t.ex med 2 Mbit, duger gott). Så länge den inte strular och har sig, den gamla sköter sig hyggligt men är ofantligt seg.
 
Det räcker inte med att processorn klarar 64 bits utan hela systemet bör vara anpassat för det. Annars får man prestandaproblem. Det är främst många I/O adaptrar som inte är fullt ut 64 bitkapabla ännu. När man bygger servrar väljer man just komponenter som klarar 64 bits I/O för att slippa dessa problem.

Sedan finns det andra aspekter. Bla blir minnesbehovet större delvis pga av att programmen blir något större och vissa datatyper kräver mer minne när de lagras. Detta har en negativ inverkan på prestanda men i takt med att minne blir billigare och processorernas cachar blir större så minskar problemet.

Ett annat problem är att mycket mjukvara skriven för 32 bitar kräver mycket arbete för att konverteras från 32 till 64 bitar. Visserligen kan mycket av en 32-bitarsmiljö emuleras på ett 64-bitars os men det brukar ofta bli problem här och där.

Ge det några år till så... ;)
 
Jag har kört Mac några år nu och är helnöjd. Varningen man fick av "datakunniga" kompisar var att "det finns ju inga program eller spel till Mac".
Nåt som visade sig vara fel. Det jag kunde göra med PC kan jag göra med Mac. Det finns hur många bra program som helst till Mac och de är ofta gratis. Det enda som är en begränsning är antalet spel men de största finns till Mac. Vill man spela andra PC spel lägger man helt enkelt in en partitation med XP (Vista är väl knappast aktuellt om man vill ha bekymmersfri och snabb dator) på Macen och kan då spela alla PC spel.

Behöver man Office paketet finns det i en Mac version men smartare är då att ladda ner Neooffice eller Openoffice som är gratis och förmodligen räcker till de flesta normalanvändarna.
Sen finns det hur många gratisprogram som helst till Mac och skillnaden är att dom generellt funkar bättre än gratisprogrammen till PC. För Chat finns Adium (MSN finns också men varför använda något sämre?), För skivbränning Burn, osv, osv.

Så var inte orolig för att prova ett virusfritt alternativt:p
 
För den nyfikne kan man ju också utnyttja forum som t.ex. 99.se. Detta är en eminent källa till förkunskaper för den som vill byta datormiljö. Precis som byggahus.se.

http://www.99.se/mac
 
Nuno skrev:
Det bidde en Dell.

BTW: Det här med 32 och 64 bit "väljer" man det redan på hårdvarunivå eller skulle man i framtiden kunna stoppa in Vista 64-bit i t.ex ovanstående burk? Eller är den nu designad för 32-bit? Bara nyfiken, kommer aldrig att ske...

Åter till bingen för att kurera flunsan (ett riktigt jävelskap)
Andra har redan svarat och jag hoppar in lite sent, men en fördel du får av 64-bit som tål att nämnas är att du kan använda all dina 4GB minne. Som det är nu så kommer du bara att se max 3.1-3.5 beroende på vilken version av XP/Vista du kör. Det kvarvarande minnet har du ingen användning av (detta är "by design" av Microsoft för att komma tillrätta med trilskande drivrutiner)... Nu gör det i praktiken inte så mycket, och det är inga pengar att tala om, och inte ett tillräckligt tungt vägande skäl till att gå över till 64-bitars versionerna med alla andra problem det innebär, men kan förklara diskrepensen mellan rapporterat (i Windows) och installerat minne.

Andra 32-bitars OS (exv. Linux) lider inte av denna begränsning (eller, om man skall vara riktigt petig, i varje fall inte alls i samma grad).
 
Så mycket förstod jag att den stora anledningen till att gå över till 64-bitars är just att utnyttja hårdvaran fullt ut. Kastade in 4 Gb då skillnaden i pris inte var så stor och att Windows faktiskt verkar kunna utnyttja en del av denna extra Gb.
Datorn levererades igår men har ännu inte sett dagens ljus, har endast packat upp skärmen.
 
Snailman
Just nu används sju gig av mina åtta, mest för att jag med mycket minne slipper stänga ner det program jag jobbar i när jag vill köra ett annat program en stund..

(vista 64 med quad processor)
 
Redigerat:
Nuno skrev:
Så mycket förstod jag att den stora anledningen till att gå över till 64-bitars är just att utnyttja hårdvaran fullt ut. Kastade in 4 Gb då skillnaden i pris inte var så stor och att Windows faktiskt verkar kunna utnyttja en del av denna extra Gb.
Datorn levererades igår men har ännu inte sett dagens ljus, har endast packat upp skärmen.
Ja, ursäkta då läste jag lite slarvigt. Nu är ju som sagt priset för den "extra" gigabyten inte stort, att ha matchade minneskrestsar kan leda till snabbare system, och det är ju bara 20%-25% spill. Men att stoppa 6-8-10 GB eller mer i en 32-bitars windows är i vilket fall ingen bra idé.

Sedan är det som sagt inte enbart en fördel, man kan addressera mer minne utan "bounce buffertar" osv, men det *går också åt* mer minne pga längre pekare etc. (Å andra sidan får man med Intel/AMD en bättre processorarkitektur med dubbelt så många register, vilket hjälper), så det ena är (idag) inte entydigt bättre eller sämre i alla lägen. Själv kör jag 64-bitars på en dator (med mycket minne) och 32-bitars på 4 andra (för bättre tillgång till flash-plugins osv). Dock Ubuntu allihop så det är inga problem att flytta filer etc.

Så lycka till med den nya datorn! Kom ihåg, det behövs en processorkärna för OS, en för virus, en för anti-virus, en för brandvägg osv. :)
 
Min hårddisk krachade helt (mekaniskt) Köpte en ny och även OP systemet eftersom det installerade var en OEM version av Vista Home Premium. Naturligtvis hade jag ingen backup på systemet så det blev som sagt till att köpa ett nytt. Har en AMD 64X2 dual core Processor 5000+ i maskinen så jag köpte Vista Home Premium 64 bit efersom jag trodde att 64 i processornamnet innebar att det måste vara ett 64 bit OP system.
Nu fungerar inte skrivare, scanner, DV kamera eller någonting.
Klarar inte 64 bit av detta? Har jag slängt 1400 spänn i sjön? Skulle inte 64 bit vara bätre än 32 bit som troligen ar installerat innan då scannrar o. dyl. fungerade?
Hjälp en gammal pensionär snälla någon!
 
Canuto skrev:
Min hårddisk krachade helt (mekaniskt) Köpte en ny och även OP systemet eftersom det installerade var en OEM version av Vista Home Premium. Naturligtvis hade jag ingen backup på systemet så det blev som sagt till att köpa ett nytt. Har en AMD 64X2 dual core Processor 5000+ i maskinen så jag köpte Vista Home Premium 64 bit efersom jag trodde att 64 i processornamnet innebar att det måste vara ett 64 bit OP system.
Nu fungerar inte skrivare, scanner, DV kamera eller någonting.
Klarar inte 64 bit av detta? Har jag slängt 1400 spänn i sjön? Skulle inte 64 bit vara bätre än 32 bit som troligen ar installerat innan då scannrar o. dyl. fungerade?
Hjälp en gammal pensionär snälla någon!
Du borde kunna hitta drivrutiner för dina prylar på nätet.
 
Har i dag försökt på tillverkarnas sajter men de skriver bara att 64 bit stöds inte.
Vad skall man då ha 64 bit till?
Då är det ju sämre än 32 bit!
Verkar ju helgalet!
 
Du är kanske för tidigt ute!
Bit i det sura äpplet och installera om ditt OS till ett som funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.