3 604 läst ·
57 svar
4k läst
57 svar
Hjälp med val av ny dator.
Sida 1 av 4
Har noterat att det hänger mkt datorkunniga personer här på forumet och eftersom jag är relativt usel på datorer så kanske någon kan få mig att välja rätt spec. på kommande dator.
Sitter nu med en gammal bärbar (6 år?) Compaq presario som bara känns slöare och slöare så det är dags för en uppgradering.
Datorn kommer mest att användas till icke krävande processer som surf och mail. Spel kommer absolut inte utövas (kanske enklare spel av bollibompakaraktär...). Dock så vill jag kunna använda datorn till att editera bilder med Photoshop vilket brukar suga en del must ur burken.
Vi vill ha en dator som är mindre än de traditionella bjässarna men utbudet av dessa verkar ytterst begränsat. Har tidigare kikat på denna men börjat tveka lite:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/12454-12454-3329740-64546-64546-3793684.html
Har nu börjat snegla in i Dells värld... De har en dator som heter Studio slim som är smalare än en traditionell "tower" låda har även kikat på en som de kallar för Hybrid, en mix av bärbar och stationär (är en mkt liten stationär med mobila komponenter) fast är lite tveksam till denna då det kanske är lite bang for the buck. Är Dell rentav skräp som man skall undvika? Det är mest enkelheten och att man kan påverka en del val som lockar. Det jag inte gillar med Dell är alla konstanta "erbjudanden" med spara si och så mkt och rabattkoder hit och dit som strös ut på nätet (just nu 15% om man handlar för mer än 9000)
Vad skall man tänka på?
Processor: Har "byggt" en dator och kan välja på följande processorer
*Q6600 (2.4 GHz, 8 Mb cache, 1066 MHz FSB) standard i denna konfig.
*Q8200 (2.33 GHz, 4 Mb cache, 1333 MHz FSB) samma pris som ovan
*Q9400 (2.66 GHz, 6 Mb cache, 1333 MHz FSB) +1180 SEK
*Q9450 (2.66 GHz, 12 Mb cache, 1333 MHz FSB) +1960 SEK
Värt att uppgradera? Vilken är annars att föredra mellan Q6600 och Q8200?
Minne:
Har följt debatten om 3 eller 4 Gb minne (om 4 Gb är att kasta pengarna i sjön eller inte), levereras med 32 bit Vista.
Standard är 3 Gb (2x1024+2x512) vinner man något på att kasta in 4x1024 för 300 kr extra eller skall man satsa det på en nyårshummer istället?
Skärm:
Hur är Dells skärmar? Skall man satsa på en skärm från annan tillverkare?
Pris för standrad konfiguration med 20" skärm landar på ~7700:-
Vad annars att tänka på, är som sagt inte särskilt insatt utan vill endast ha en dator som uppfyller mina krav och inte har en fläkt likt den bärbara som går med 60 dB konstant...
Sitter nu med en gammal bärbar (6 år?) Compaq presario som bara känns slöare och slöare så det är dags för en uppgradering.
Datorn kommer mest att användas till icke krävande processer som surf och mail. Spel kommer absolut inte utövas (kanske enklare spel av bollibompakaraktär...). Dock så vill jag kunna använda datorn till att editera bilder med Photoshop vilket brukar suga en del must ur burken.
Vi vill ha en dator som är mindre än de traditionella bjässarna men utbudet av dessa verkar ytterst begränsat. Har tidigare kikat på denna men börjat tveka lite:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/12454-12454-3329740-64546-64546-3793684.html
Har nu börjat snegla in i Dells värld... De har en dator som heter Studio slim som är smalare än en traditionell "tower" låda har även kikat på en som de kallar för Hybrid, en mix av bärbar och stationär (är en mkt liten stationär med mobila komponenter) fast är lite tveksam till denna då det kanske är lite bang for the buck. Är Dell rentav skräp som man skall undvika? Det är mest enkelheten och att man kan påverka en del val som lockar. Det jag inte gillar med Dell är alla konstanta "erbjudanden" med spara si och så mkt och rabattkoder hit och dit som strös ut på nätet (just nu 15% om man handlar för mer än 9000)
Vad skall man tänka på?
Processor: Har "byggt" en dator och kan välja på följande processorer
*Q6600 (2.4 GHz, 8 Mb cache, 1066 MHz FSB) standard i denna konfig.
*Q8200 (2.33 GHz, 4 Mb cache, 1333 MHz FSB) samma pris som ovan
*Q9400 (2.66 GHz, 6 Mb cache, 1333 MHz FSB) +1180 SEK
*Q9450 (2.66 GHz, 12 Mb cache, 1333 MHz FSB) +1960 SEK
Värt att uppgradera? Vilken är annars att föredra mellan Q6600 och Q8200?
Minne:
Har följt debatten om 3 eller 4 Gb minne (om 4 Gb är att kasta pengarna i sjön eller inte), levereras med 32 bit Vista.
Standard är 3 Gb (2x1024+2x512) vinner man något på att kasta in 4x1024 för 300 kr extra eller skall man satsa det på en nyårshummer istället?
Skärm:
Hur är Dells skärmar? Skall man satsa på en skärm från annan tillverkare?
Pris för standrad konfiguration med 20" skärm landar på ~7700:-
Vad annars att tänka på, är som sagt inte särskilt insatt utan vill endast ha en dator som uppfyller mina krav och inte har en fläkt likt den bärbara som går med 60 dB konstant...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tänker inte lägga mig i val av dator, det jag vet är dock följande:
Fick för några dagar sedan hem Dell Studio 540s, det är precis som du beskriver en mini-tower-modell som även går ha som desktop-modell.
Det är en Core2duo E8400 på 3GHz i min. 3Gb minne. Vista.
Hittills kan jag bekräfta att den funka fint, betydligt snabbare än min gamla p4 3.2 GHz med 2 G minne.
Den är liten o snygg. Låter mer än jag trodde den skulle göra. Skulle inte kunna ha den i samma rum som min tv, men den står i angränsande rum, och irriterar mig inte på den med dörren öppen. Det gjorde min gamla Fujitsu-Siemens.
Vista har jag bekantat mig med lite, gillar inte all funktionalitet med Vista, men kommer nog inte byta till XP än iaf.
För övrigt så tror jag att det du skall ha datorn till inte gör ngn större skillnad på vad du väljer för pc. Lycka till!
Fick för några dagar sedan hem Dell Studio 540s, det är precis som du beskriver en mini-tower-modell som även går ha som desktop-modell.
Det är en Core2duo E8400 på 3GHz i min. 3Gb minne. Vista.
Hittills kan jag bekräfta att den funka fint, betydligt snabbare än min gamla p4 3.2 GHz med 2 G minne.
Den är liten o snygg. Låter mer än jag trodde den skulle göra. Skulle inte kunna ha den i samma rum som min tv, men den står i angränsande rum, och irriterar mig inte på den med dörren öppen. Det gjorde min gamla Fujitsu-Siemens.
Vista har jag bekantat mig med lite, gillar inte all funktionalitet med Vista, men kommer nog inte byta till XP än iaf.
För övrigt så tror jag att det du skall ha datorn till inte gör ngn större skillnad på vad du väljer för pc. Lycka till!
Säger fortfarande 4Gb minne och helst 2X2 så att du inte fyller upp alla platser. Dells lite dyrare skärmar är mycket bra. De har varit förstahandsvalet på jobbet i ett antal år och jag sitter med en 2407 själv 
Processormässigt så är Q9400 ett alternativ men jag är inte helt övertygad om att det är prisvärt för dig. Skulle nog hellre satsa de pengarna på en bra skärm. En taskig skärm ger dig huvudvärk och ska du jobba med photoshop så vill man ha bra bild
Processormässigt så är Q9400 ett alternativ men jag är inte helt övertygad om att det är prisvärt för dig. Skulle nog hellre satsa de pengarna på en bra skärm. En taskig skärm ger dig huvudvärk och ska du jobba med photoshop så vill man ha bra bild
Vet inte m det är Inspiron 530s du menar, har inte sett denna tidigare, skillnaden verkar mest vara design mot Studio. Hur är det att jämföra processorn E8400 med de QUAD modellerna jag räknade upp ovan?fresve skrev:
Mats: Du vet att om man har med Dell att göra så får man gå lite i deras koppel om kostnaden inte skall skena... Att byta till 2x2 Gb är nog inget alternativ. Skärmen som ingår i "paketet" äe en 20" (kan inte ha större så det är där vi lär landa ändå) men som vanligt är det en gissningslek om vilken skärm man kommer att få då alla har snarlika namn men det verkar som att det är den "dyrare" av Dells 20" men det vet man ju inte som sagt.
Kan man tänka sig att datorn med Q9400 processorn kommer att stå sig lite längre? Jag är ingen som gärna byter dator stup i kvarten då det är allt för jobbigt att få allt som man vill ha det.
Jag har inte kollat konfiguratorn för just den modellen men visst, Dell är datorbranchens Ryan air. Allt kostar extra
.
E8400 är en dubbelkärna medans Q modellerna är fyrkärninga. Ska du köra ett enda program så snabbt som möjligt så är E8400 det bättre alternativet men nu kör ju windows en massa processer samtidigt redan i bakgrunden så jag skulle ta Q9400 om jag valde mellan dem och det inte var en allt för stor prisskillnad
E8400 är en dubbelkärna medans Q modellerna är fyrkärninga. Ska du köra ett enda program så snabbt som möjligt så är E8400 det bättre alternativet men nu kör ju windows en massa processer samtidigt redan i bakgrunden så jag skulle ta Q9400 om jag valde mellan dem och det inte var en allt för stor prisskillnad
Hej !
riktigt så är det ju inte , Windows kör INTE en massa program samtidgt, mig veterligen så är det ett fåtal program som är skriva för dual eller quad cpu:er, viken gammal amiga som helst klarar dock av att köra flera trådar på en gång .
( no flame wars please)
//Goerana
riktigt så är det ju inte , Windows kör INTE en massa program samtidgt, mig veterligen så är det ett fåtal program som är skriva för dual eller quad cpu:er, viken gammal amiga som helst klarar dock av att köra flera trådar på en gång .
( no flame wars please)
//Goerana
mats_o skrev:Jag har inte kollat konfiguratorn för just den modellen men visst, Dell är datorbranchens Ryan air. Allt kostar extra.
E8400 är en dubbelkärna medans Q modellerna är fyrkärninga. Ska du köra ett enda program så snabbt som möjligt så är E8400 det bättre alternativet men nu kör ju windows en massa processer samtidigt redan i bakgrunden så jag skulle ta Q9400 om jag valde mellan dem och det inte var en allt för stor prisskillnad
Mjäe, riktigt så enkelt var det ju inte heller 
Har man bara en kärna så kan hårdvaran i princip bara göra en sak i taget (även om man upplever att flera är aktiva pga hastigheten). Har man fler kärnor så kan naturligtvis flera saker bearbetas exakt samtidigt.
Alla moderna operativ är ju uppbyggda för att ett flertal användade ska kunna använda dem samtidigt. I windows ses systemet tex som en användare och den som sitter framför burken som en annan. Då ett flertal tjänster körs med systemkontot (tex antivirus och brandvägg) så har man faktiskt ett flertal program igång samtidigt även om de inte är startade av en och samma användare. Därmed kan man genom att lägga ut dessa processer på olika kärnor nå en god prestandavisnt även om respekitve applikation bara kan hantera en kärna.
Sen råkar photoshop hantera mer än en också
Har man bara en kärna så kan hårdvaran i princip bara göra en sak i taget (även om man upplever att flera är aktiva pga hastigheten). Har man fler kärnor så kan naturligtvis flera saker bearbetas exakt samtidigt.
Alla moderna operativ är ju uppbyggda för att ett flertal användade ska kunna använda dem samtidigt. I windows ses systemet tex som en användare och den som sitter framför burken som en annan. Då ett flertal tjänster körs med systemkontot (tex antivirus och brandvägg) så har man faktiskt ett flertal program igång samtidigt även om de inte är startade av en och samma användare. Därmed kan man genom att lägga ut dessa processer på olika kärnor nå en god prestandavisnt även om respekitve applikation bara kan hantera en kärna.
Sen råkar photoshop hantera mer än en också
Kör en Toshiba Satellite, AMD Athlon X2 på 1,9 GHz samt 3 GB Ram, Vista Home Premium och har noll problem med prestanda även då jag kör tyngre som SketchUp.
Jag upplever Vista Premium som det bästa MS gjort sen Win2000, ruggigt stabilt som jag använder det dvs mestadels Explorer, mail, Works, Sketchup, Gimp.
Personligen föredrar jag bärbart eftersom jag ibland har med den på jobb, visst är det prestandaskillnad men portabiliteten är trevlig.
/Kent
Jag upplever Vista Premium som det bästa MS gjort sen Win2000, ruggigt stabilt som jag använder det dvs mestadels Explorer, mail, Works, Sketchup, Gimp.
Personligen föredrar jag bärbart eftersom jag ibland har med den på jobb, visst är det prestandaskillnad men portabiliteten är trevlig.
/Kent
Nej, jag har en 540s, via ett hyr-pc-avtal mellan Dell och företaget jag jobbar på.. Jag tror inte denna modellen verkar finnas på svenska Dell-sidan.Nuno skrev:
Ser precis ut såhär, saidan är för övrigt en jämförelse som en person gjort mellan en dell o en HP.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1374904
Jag kan inte jämföra processorn, du får lita på Mats_o
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag tycker det låter som om Nuno borde köpa en iMac. Minsta modellen 20", men med en 1GB-modul extra (2x1GB totalt). Är du ängslig över valet Windows/Mac OS X kan du köra båda två i den.
Efter en månad med denna maskin kommer du inte att köra Windows mer.
Har du fler frågor om byte; ställ dem här. Kan vara bra för andra att läsa svaren.
/Johan, på dagtid Apple-ÅF och med andra ord väldigt partisk i frågan, men icke desto mindre objektiv.
Efter en månad med denna maskin kommer du inte att köra Windows mer.
Har du fler frågor om byte; ställ dem här. Kan vara bra för andra att läsa svaren.
/Johan, på dagtid Apple-ÅF och med andra ord väldigt partisk i frågan, men icke desto mindre objektiv.
Ett tips för att få en billigare dator kan vara att köra Windows XP istället för Vista. Vista är extremt resurskrävande (även med Windows-mått mätt) och väljer du XP istället kan du nog krama ur ungefär samma prestanda med en några tusen kronor billigare dator.
Bygger man en dator idag skall man nog satsa på 64-bitars av den enkla anledningen att vi redan håller på att slå i minnestaket på 3-4 GB. Om några år är det sannolikt att det kommer att krävas 6-8 GB.
Så gott som samtliga datorer jag skrotat har stupat på just minnet. Just nu har jag 3-4 desktoppar och minst en laptop som det absolut inte är något fel på, förutom att dom inte går att bygga ut minnet bortom 1 GB. Att bygga en ny dator i med noll expansionsmöjlighet av RAM känns helt fel.
Så gott som samtliga datorer jag skrotat har stupat på just minnet. Just nu har jag 3-4 desktoppar och minst en laptop som det absolut inte är något fel på, förutom att dom inte går att bygga ut minnet bortom 1 GB. Att bygga en ny dator i med noll expansionsmöjlighet av RAM känns helt fel.
Personligen är jag mer än nyfiken på Mac, har sneglat på dem några år nu men pris mm gör att de känns lite oöverkomliga. Hur bra är de milt sagt?
/Kent
/Kent