1 548 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp med val av material till lucka
Har ett hål i golvet i garaget. Man skulle också kunna benämna det som en liten smörjgrop.
Jag behöver en lucka som jag kan lägga över och som det går att gå på. Helst inte alltför tungt.
Vilket material är bäst och hur ska jag utföra det byggtekniska? Hålet spänner över 108 cm x 180 cm.
Jag har själv tänk ut lite olika tillvägagångssätt men tar gärna emot alla tips som går att få. Vi utgår från ett blankt papper
Jag behöver en lucka som jag kan lägga över och som det går att gå på. Helst inte alltför tungt.
Vilket material är bäst och hur ska jag utföra det byggtekniska? Hålet spänner över 108 cm x 180 cm.
Jag har själv tänk ut lite olika tillvägagångssätt men tar gärna emot alla tips som går att få. Vi utgår från ett blankt papper
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Jag hade valt plywood, och sen lim-skruvat 45-reglar på tvären under, kanske en 70 "på mitten"... Om det ska täcka 4 meter hade jag gjort den i två delar...
plywood är en bra ide! Tror jag kanske t o m tar osb för att spara in lite pengar. Tänker nog göra med 28*145-reglar på tvären (995-måttet) och sen OSB på. Då finns det 2 mm kvar att ev lägga durkplåt på om man vill snygga till det. Tänker nog göra i 3 delar för att få det vettigt hanterbart.Dan_Johansson skrev:
Är mest orolig för om det håller att låta luckan vila på ”klackarna” längs långsidorna som bygger 50-70 mm på varje sida, men ska ju inte ha nån bil på utan bara gå, så det borde funka tänker jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med val av material och leverantörer för nybygge i Stockholm
Golv -
Vilket material på uppfart? Hjälp mig välja...
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp mig med estetiken och materialval, el under en källartrappa.
El -
Badrumsrenovering om några veckor. Hjälp oss välja material!
Badrum -
Bygga hatt- resp. skohylla - hjälp välja material
Byggmaterial & Byggteknik