Har ett hål i golvet i garaget. Man skulle också kunna benämna det som en liten smörjgrop.

Jag behöver en lucka som jag kan lägga över och som det går att gå på. Helst inte alltför tungt.

Vilket material är bäst och hur ska jag utföra det byggtekniska? Hålet spänner över 108 cm x 180 cm.

Jag har själv tänk ut lite olika tillvägagångssätt men tar gärna emot alla tips som går att få. Vi utgår från ett blankt papper :)

Är i samma sits här, ska bygga lucka över en smörjgrop på 4000*995. Fumderar på hur det blir med hållfasthet med 45-reglar som hålls ihop av trall under.

Jag hade valt plywood, och sen lim-skruvat 45-reglar på tvären under, kanske en 70 "på mitten"... Om det ska täcka 4 meter hade jag gjort den i två delar...

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade valt plywood, och sen lim-skruvat 45-reglar på tvären under, kanske en 70 "på mitten"... Om det ska täcka 4 meter hade jag gjort den i två delar...
plywood är en bra ide! Tror jag kanske t o m tar osb för att spara in lite pengar. Tänker nog göra med 28*145-reglar på tvären (995-måttet) och sen OSB på. Då finns det 2 mm kvar att ev lägga durkplåt på om man vill snygga till det. Tänker nog göra i 3 delar för att få det vettigt hanterbart.

Är mest orolig för om det håller att låta luckan vila på ”klackarna” längs långsidorna som bygger 50-70 mm på varje sida, men ska ju inte ha nån bil på utan bara gå, så det borde funka tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.