Tjena!
Jag är på full jakt efter en kamin men är riktigt vilsen i kamin-djungeln så jag skulle behöva er hjälp! :)
Hursomhelst, kaminen ska kunna värma 70m2 bottenvåning och 30-35m2 övervåning.
Tanken är att jag ska ha kaminen som den huvudsakliga värmekällan, med andra ord ska den tåla att eldas med flera gånger om dagen.
Kaminen ska stå centralt placerat i huset.

Jag har kikat lite på lite olika "kamin-sidor" och hittade den här:
http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=13&menu=22

#Vad tror ni om den här?
#Är det lönt att köpa en kamin med ~150kg täljsten? Gör den ringa mängden täljsten någon större skillnad eller är det mer eller mindre för utsmyckningens skull?

Jag vill helst inte ha nån liten gjutjärnskamin som ska se antik ut, utan den ska se modern ut :)

Prisbilden är 10.000-15.000 SEK.

Tack på förhand :)

Ska inte nämna några namn men du vet det där finska märket börjar på T och slutar på I massor med täljsten, snåla inte. Prislapp ca 50 och uppåt ju större desto mer värme - länge... att ha en gjutjärns kamin som uppvärmningskälla är inte att föredra dock funkar en gjutjärns historia som mys. Du ska även tänka på vedåtgång, gjutjärnkamin eldas hela tiden för att det ska bli värme medans en täljstenshistoria eldas ett par brasor sedan är den varm allt från 12-24 timmar. En investering ! Det är inte en gjutjärnskamin enligt min mening.

Den kaminen har väl inte 150 kg täljsten? Hela kaminens vikt var 155 kg. Lite täljsten är bättre än ingen, men på den kaminen är det nog mest att betrakta som prydnad.

Jag tror att den kaminen är mycket bra till att värma upp undervåningen med. Hur bra det sprider sig upp beror på hur trappan är utformad. Däremot är lätta kaminer inte lämpliga till varmhållning. Det blir fort varmt när man eldar och fort kallt när man slutar elda. Om man lyckas strypa elden så att man får svag värme lagom till varmhållning så blir det miljöskadlig och illaluktande rök. Vidare bygger man på tjära på insidan av skorstenen vilket ökar risken för skorstenseld.

Lätta kaminer är utmärkta till uppvärmning, men inte varmhållning. Skall du ha något som lämpar sig som huvudsaklig värmekälla behöver du en tung eldstad. Mer än 1000 kg.

Erik

Stort tack för era snabba svar till att börja med! :)

Jag sökte från början tillstånd att sätta in en riktig täljstenskamin som hade en prislapp på ca 100tkr (inkl arbete osv) men fick endast tillstånd att "myselda" med den 1 gång i veckan (1 gång i veckan max 1.5timme åt gången).
Visst, jag vet att grannarna inte bryr sig men hur skoj skulle det vara om en nyinflyttad börjar gnälla? Så står man där med en jätte fin kamin som jag inte får elda med? Dom har ju trots allt rätt även fast man kan fråga hur nödvändigt det är att gnälla.
Då står jag hellre där med en "halvtaskig" kamin för 10-15tkr som jag inte får elda med.

Tanken är att jag till slut ska installera en luft/luftpump också, som ska kompensera kaminen. Men som det ser ut just nu, så har jag råd till antingen eller. Och då väljer jag en kamin alla dagar i veckan :)

Först ska du nog ifrågasätta byggnadsnämndens beslut vad det grundar sig på, jag vet ju inte hur du bor i villaområde eller dylikt. För det andra så tror jag inte att grannarna klagar om du eldar rätt, och med rätt ved som är torr.Dina grannar ska väl inte bestämma om du ska få elda eller inte, det finns en kommunalt inrättad byggnadsnämnd som bestämmer detta, visst de kan klaga men inte besluta.

Det är klart att du skall ha en kamin. Den du länkar till ser ok ut, men jag vet inget om den. Som sagt betvivlar jag att du kommer att få merparten av din värme från en lätt kamin, men om du väljer en som har lägre effekt så kan du elda lite längre innan det blir för varmt. 9 - 12 kW är mycket. Det kommer gå på nolltid att få för varmt på hela nedervåningen utom möjligen vid en köldknäpp.

Erik

Mycket riktigt bor jag i ett villaområde, som måste ha Sveriges absolut sjukaste detaljplan.
Får inte ens putsa huset, eftersom merparten av husen har bränntegels fasad.
Vi försökte överklaga beslutet på täljstenskaminen, men fick det nekat. Även fast jag vet att grannarna inte kommer klaga, så vet jag inte hur det blir i framtiden. Med så mycket pengar som står på spel tar vi det säkra före det osäkra och kör på en billigare lösning.
Jag är mycket väl medveten om att en billigare kamin i den prisklass jag nu är ute efter klarar att värma hela huset hela tiden, men med tanke på min elräkning för den här vintern är vedeldning ett väldigt bra alternativ :)

Men vilken effekt ska kaminen ha tycker ni? Om ni råkar klicka förbi ett bra alternativ får ni gärna länka den här :)

Är själv på jakt efter en värdig ersättare till jötul f220 som tjänat som huvuduppvärmning i huset i 18 år. värmesköldarna på insidan är slut och ersättare finns bara till 13 år tillbaks i tiden. funderar starkt på en med lite sten i. så även jag är intresserad av gjutjärnskaminer i denna klass/prisklass.

har förövrigt fungerat utmärkt att värma 130 kvm fördelat över 2 våningar. med el som understöd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.