4 225 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Hjälp med vägguttag, kan ingenting!
Dom köper in det som behövs, det bästa för dig är väl att skicka bilderna på Mail eller försöka förklara vad som behövs.R Richard1234 skrev:
Vill du ha samma utseende så är det "Eljo Trend" annars brukar man installera "Schneider Exxact" idag, googla så ser du skillnaden. Det jag skrev i förra inlägget är vad jag skulle tro är installerade baserat på dina foto.
Tack!
Nyinflyttad på mindre ort och verkar vara ont om elektriker här...men slängde iväg frågan till några kollegor om dem kunde rekommendera någon.
Lovar, ska sluta pilla nu...även om 2020 varit ett skitår så är jag inte ännu redo att slänga in handduken
Nyinflyttad på mindre ort och verkar vara ont om elektriker här...men slängde iväg frågan till några kollegor om dem kunde rekommendera någon.
Lovar, ska sluta pilla nu...även om 2020 varit ett skitår så är jag inte ännu redo att slänga in handduken
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Även ja g rekommenderar i första hand att du anlitar elektriker! Baserat på din kunskapsnivå. Men om det blir svårt att hitta någon. Så är det väldigt lätt att byta det här, och det hör till det man faktiskt lagligt får göra, om man har kunskapen. Du kommer att kunna få hjälp här på forumet.
Första steget ör att du inte rör något mer utan att stänga av strömmen.
Det ställs inga speciella krav på kapslingsklass (täthet) för uttag i badrum. Men däremot höga krav på placering i förhållande till dusch och badkar. Lite förenklat uttryckt är reglerna att uttag måste sitta mer än 120 cm från dusch och mer än 60 cm från badkarskant.
Första steget ör att du inte rör något mer utan att stänga av strömmen.
Det ställs inga speciella krav på kapslingsklass (täthet) för uttag i badrum. Men däremot höga krav på placering i förhållande till dusch och badkar. Lite förenklat uttryckt är reglerna att uttag måste sitta mer än 120 cm från dusch och mer än 60 cm från badkarskant.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det är inte raketforskning att byta ett eluttag, och har man tillräcklig kunskap är det ett av de få eljobb man faktiskt får göra själv.R Richard1234 skrev:
Jag trodde länge att de flesta lär sig sånt här (översiktligt) redan i grundskolan, men så är det uppenbarligen inte.
Elektrikern har nog inte precis det du behöver hemma, men kan köpa åt dig. Det lär inte bli billigare än att köpa själv, men det är inga stora pengar vi pratar om ändå. Det knepigaste blir nog att hitta någon som vill ha jobbet. Elektrikerna vet att det blir bråk om småjobb. De behöver säkert fakturera minst två timmars jobb även om du som kund bara ser någon i en kvart. Så har du andra eljobb som också behöver göras så bunta ihop dem och ta dem på samma gång.
Fick rekommenderat en elektriker som tydligen fixat lite småjobb till en kollega...men är säkert som du säger, att dem inte vill lägga tid på en sådan liten skitgrej.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte raketforskning att byta ett eluttag, och har man tillräcklig kunskap är det ett av de få eljobb man faktiskt får göra själv.
Jag trodde länge att de flesta lär sig sånt här (översiktligt) redan i grundskolan, men så är det uppenbarligen inte.
Elektrikern har nog inte precis det du behöver hemma, men kan köpa åt dig. Det lär inte bli billigare än att köpa själv, men det är inga stora pengar vi pratar om ändå. Det knepigaste blir nog att hitta någon som vill ha jobbet. Elektrikerna vet att det blir bråk om småjobb. De behöver säkert fakturera minst två timmars jobb även om du som kund bara ser någon i en kvart. Så har du andra eljobb som också behöver göras så bunta ihop dem och ta dem på samma gång.
Önskar verkligen man hade fått basic kunskap i skolan men icke sa nicke...valde att gå en akademisk linje och det får man sota för i lägen som dessa
Uppskattar feedbacken, alla kan inte vara lika grymma som er haha därför man frågar...
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Nåja, jag är också akademiker och tycker som sagt att enklare elkretsar är högstadiekunskap. Kanske upprepad i gymnasiefysiken, men i allt väsentligt högstadiekunskap. Men jag får förstås acceptera att olika saker fastnar och att det inte för alla är för husägande direkt överförbara kunskaper man i alla fall på 1900-talet fick i slöjden och fysikens ellära.R Richard1234 skrev:
Har en dotter med mer färska lektioner av högstadiet, de har inte gjort några så avancerade övningar på kontakter. Förlängningssladdar, lampkontakter är vad jag vet att de pysslat med - de kan förstås pratat om mer avancerade saker.Nötegårdsgubben skrev:
Nåja, jag är också akademiker och tycker som sagt att enklare elkretsar är högstadiekunskap. Kanske upprepad i gymnasiefysiken, men i allt väsentligt högstadiekunskap. Men jag får förstås acceptera att olika saker fastnar och att det inte för alla är för husägande direkt överförbara kunskaper man i alla fall på 1900-talet fick i slöjden och fysikens ellära.
Mina fysiklektioner i högstadiet hölls av en vikarie och vi körde land, stad och hav på varannan lektion typ :SNötegårdsgubben skrev:
Nåja, jag är också akademiker och tycker som sagt att enklare elkretsar är högstadiekunskap. Kanske upprepad i gymnasiefysiken, men i allt väsentligt högstadiekunskap. Men jag får förstås acceptera att olika saker fastnar och att det inte för alla är för husägande direkt överförbara kunskaper man i alla fall på 1900-talet fick i slöjden och fysikens ellära.
Aja, tur det finns folk som jobbar med detta
God jul!
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Jag är också med på att det inte är exakt det här man gör i skolan, men jag tycker som sagt att det är relativt lättöverförbar kunskap från lamppulande och byggande av strömkretsar med batterier och liknande. Men jag ska sluta tjata om det. Jag vet att långt ifrån alla såg sambandet då, ser det nu eller ens minns det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp, vilket vägguttag…?
El -
Hjälp! Var kommer vatten i inspektionsbrunnen från? Åtgärd: relining, dränering eller ingenting?
Vatten & Avlopp -
Hjälp!! Jag har köpt ett hus, men jag kan ju ingenting...
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med ett vägguttag som är jordat,men ändå ej fungerar?
El -
Hjälp mig koppla in dimmer med seriekopplat vägguttag! Bilder
El