Hej!
Råkade idag smälla till uttaget i badrummet aå att kåpan sprack :( nu sitter allt löst...

Helt novis inom allt som har med elektronik att göra.

Hur åtgärdar man detta enklast? Kan jag fixa det själv? Vad jag läst mig till behöver man ta någon IPklassning i beaktan. Hittar heller inga liknande kåpor/uttag på de vanliga sidorna.

Stort tack på förhand!
Sprucket och löst eluttag i badrum med synlig inre mekanism och kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat eluttag i badrum, med en sprucken kåpa och lös ram på kaklad vägg.
Skapa konto
Närbild på ett sprucket och löst elektriskt uttag i badrum med synlig inre kablage.
Skapa konto
Närbild av ett skadat elektriskt vägguttag utan kåpa som visar interna komponenter och ledningar.
Skapa konto
Sprucken kåpa till ett badrumsuttag hålls bredvid det öppna uttaget och strömbrytare.
Skapa konto
En sprucken vit kåpa till ett vägguttag hållen i en hand, med synliga skador.
Skapa konto

AXS
Det där.måste bytas tyvärr.

Du kan få hjälp här, men jag skulle rekommendera att ta in en elektriker då du säger att du inte kan något om el.

Kommer kosta i storleksordningen 1000-2000:-.

Staffans2000
Insatsvarianten, var en konstruktiv lösning. Jag kontrar med limmaihopdenvarianten.

Staffan

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Om jag skulle byta ut den, vad behöver jag då köpa? Någon vänlig själ som kan länka produkt? :)

Jag gjorde ju det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag gjorde ju det.
Tänker om man ska byta ut allt och inte bara den lilla delen :) hela kåpan sitter löst, ser ut som alla skruvar/gänger gått av

Köp nytt har jag sagt. Sluta va snål

• Gilla
KeyserS
  • Laddar…
R Richard1234 skrev:
Tänker om man ska byta ut allt och inte bara den lilla delen :) hela kåpan sitter löst, ser ut som alla skruvar/gänger gått av
Du ska ej demontera med kofot

Verkar ej existera liknande vattenskyddade uttag när man googlar. Får väl ta hit en elektriker.

Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Hej igen!
Tror jag hittat såväl grunddosa och ram som passar modellen :) Men innan jag åker till bauhaus vill jag försäkra mig om att jag klarar av att fixa det själv.

Sista steget är att få bort den här metallramen som håller fast ekektroniken? Hur bär man sig åt?
Närbild på en metallram inne i en eldosa med synliga skruvar och elektronikkomponenter.
Skapa konto
Närbild av en öppen väggdosa med elektronik och en metallram markerad med svart cirkel.
Skapa konto
Närbild av en elektrisk installationsdosa med metallram och färgkodade kablar.
Skapa konto
Hand som håller en elektrisk dosa med synliga kablar och komponenter under installation.
Skapa konto

Redigerat:
Varför ska du ha lös den? Metallramen är en del av brytaren och hela brytaren byts genom att lossa kablarna och koppla in dom i den nya.

R Richard1234 skrev:
Hej igen!
Tror jag hittat såväl grunddosa och ram som pallar modellen :) Men innan jag åker till bauhaus vill jag försäkra mig om att jag klarar av att fixa det själv.

Sista steget är att få bort den här metallramen som håller fast ekektroniken? Hur bär man sig åt?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Du verkar lite för okunnig egentligen.. Man kan inte ta bort den metallramen..

Här har jag iallafall plockat ihop produkterna du har installerade idag, dessa finns på bauhaus.

Jag tycker dock att det verkar som att du vet för lite för att åtgärda det, jag hade ringt dit en elektriker på löpande räkning som fixar det på 30 min, säg till i telefonen vad du behöver: "Ett 1-vägs uttag insats, en kron, en tvåfacksram samt en 18mm tvåfacks utvändig ram."
Skärmbild från Bauhaus webbplats visar elinstallationsprodukter som dosa, ram, vägguttag och strömbrytare med priser.
Skapa konto

• Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar om TS fipplar med en elinstallation han inte förstår sig på (som därtill fått sig en rejäl smäll) utan att ha kopplat bort spänningen?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag är fullständigt oduglig haha

Trodde inte man behövde fibbla med kablar utan bara byta bort plastdelarna.

Jag lever fortfarande och ska nu försöka få tag i en elektriker

Dem har material o löser det eller ska man själv köpa delarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.