8 790 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Hjälp med tv-antenn problem
Det eventuellt inbyggda motståndet er du när du öppnar uttaget, ser i princip ut som vanligt motstånd utan färger. Tar du den antennen som är länkad till så har den inbyggd förstärkare men den kräver extern spänningsmatning på 12-24v. Utan spänningsmatning så fungerar antennen som en passiv antenn. Någon mer utrustning behöver du inte. Ibland kan man få dålig bild om signalen är för stark (överhörning) men mycket tveksam till att det är så i detta fallet.
Ny antenn+kabel+ev uttag så får du in alla kanaler du behöver.
Ny antenn+kabel+ev uttag så får du in alla kanaler du behöver.
Ja förstärkaren sitter inbyggd i antennen men den måste ha en extern spänningsmatning på 24VDC genom antennkabeln.Robin_ skrev:
Kjell brukar vara duktiga på att skriva ut lämpligt nätaggregat, antingen i texten eller lite längre ner på sidan.
Jo dom är suddiga, gryniga och pixiga.Robin_ skrev:
Suddigt = fel fokus
Grynigt = kan bero på dåligt med ljus
Pixiga = dålig upplösning
Du ser INTE motståndet i ett slututtag, det är inbyggt. Om det sitter ett litet rör i metall på utgående skruven i uttaget är det fel uttag. (Fel och fel, det är inget slututtag iaf.)Robin_ skrev:
Ta bort locket på uttaget och skruva bort luckan som klämmer fast kabeln. Under den luckan sitter en eller två skruvar. Sitter det en skruv är det ett slututtag.
Ett slututtag har ingen vidarematning till nästa uttag.
Sista inlägget i denna tråd visar ett slututtag med inbyggt slutmotstånd.
https://mobil.byggahus.se/forum/teknik/24197-hur-koppla-macab-m1-antennuttag.html
Ett slututtag dämpar signalen med 1db, därav märkningen M1 på uttaget.
Här är ytterligare ett slututtag, fast annan tillverkare, samt med sat-uttag,
http://www.elbutik.se/product.html/4522
https://mobil.byggahus.se/forum/teknik/24197-hur-koppla-macab-m1-antennuttag.html
Ett slututtag dämpar signalen med 1db, därav märkningen M1 på uttaget.
Här är ytterligare ett slututtag, fast annan tillverkare, samt med sat-uttag,
http://www.elbutik.se/product.html/4522
Redigerat:
Fungerar lika bra att använda vilket "slututtag" som helst. Jag har satt 4st uttag av modellen med "litet rör" delvis i serie och parallellt. De som inte sitter sist på en slinga plockar man bara bort motståndet på. O jag har toppenbra bild på alla uttagen, vill minnas jag fick sänka förstärkaren på den stora slingan p.g.a överhörning.
Bara för att det fungerar hos dig behöver det inte fungera hos andra.mortimer skrev:Fungerar lika bra att använda vilket "slututtag" som helst. Jag har satt 4st uttag av modellen med "litet rör" delvis i serie och parallellt. De som inte sitter sist på en slinga plockar man bara bort motståndet på. O jag har toppenbra bild på alla uttagen, vill minnas jag fick sänka förstärkaren på den stora slingan p.g.a överhörning.
Dessutom är det inte slututtag om det sitter ett externt motstånd i, vilket innebär att uttaget dämpar mer än ett slututtag. I många fall spelar det ingen roll men i andra fall kan det vara helt avgörande att dämpa signalen så lite som möjligt.
Varför skulle det inte fungera hos andra ?!
För privat hemmabruk så duger det gott o väl. För kommersiella och företagsbruk så är det ju helt andra grejer som gäller. Finns ingen som helst anledning att lägga pengar på dyrare grejer när det gäller uttag.
För privat hemmabruk så duger det gott o väl. För kommersiella och företagsbruk så är det ju helt andra grejer som gäller. Finns ingen som helst anledning att lägga pengar på dyrare grejer när det gäller uttag.
Om man som privatperson har entillräckligt stark antennförstärkare och vill bygga antennnätet som serienät så rekommenderar Macab att man använder M6, M8, M10 & ev M13 uttagen, då är man tvungen att sätta ett externt slutmotstånd i M6-uttaget.
Om man däremot bygger stjärnnät så brukar man använda M1-uttagen.
http://ehandel.macab.se/web/view.as...rzLxm18eO2afpTGACepcInYYZlUQ=&method=download
Vi kör ett blandat nät hemma, två uttag ligger i serie i varje slinga, vi har två MX-10-uttag (radio-tv-sat) å resten är M8/M10, vi har tre slingor med två uttag i varje. Men jag vet vad jag gör, har tidigare jobbat lite med kabel-tv-nät.
Om man däremot bygger stjärnnät så brukar man använda M1-uttagen.
http://ehandel.macab.se/web/view.as...rzLxm18eO2afpTGACepcInYYZlUQ=&method=download
Vi kör ett blandat nät hemma, två uttag ligger i serie i varje slinga, vi har två MX-10-uttag (radio-tv-sat) å resten är M8/M10, vi har tre slingor med två uttag i varje. Men jag vet vad jag gör, har tidigare jobbat lite med kabel-tv-nät.
Ser inte klart vilken antenn du har, men kanske hittar du svaret på ditt problem här. http://www.gestrikeantennservice.com/2015/12/23/biltema-uhf-antenn/
Det handlar inte om vad det är för grejer, det handlar om hur stark signal man har från antennen och det varierar beroende på var man bor. Därför är det dumt att påstå att det kommer fungera hos andra bara för att det gör det hemma.mortimer skrev:
Jag förstår inte varför man ska sätta antennuttag som dämpar signalen mer än nödvändigt, om det inte är större anläggningar. Då gäller helt andra förutsättningar.
Redigerat:
Ser fortfarande inte varför det inte skulle fungera hos TS utifrån ditt inlägg.Müssli skrev:Det handlar inte om vad det är för grejer, det handlar om hur stark signal man har från antennen och det varierar beroende på var man bor. Därför är det dumt att påstå att det kommer fungera hos andra bara för att det gör det hemma.
Jag förstår inte varför man ska sätta antennuttag som dämpar signalen mer än nödvändigt, om det inte är större anläggningar. Då gäller helt andra förutsättningar.
Jag har aldrig skrivit att det inte kommer fungera.mortimer skrev:
Det kanske fungerar med en lös kabel som hänger på utsidan huset också men det är väl bäst att köpa grejer som har bäst förutsättningar för att fungera?
Du tipsar ju själv om att köpa en extra dyr antenn för att den har högre förstärkning men tycker sen att det är helt ok att använda uttag som dämpar den extra förstärkningen du får med antennen du föreslår. Det är det jag inte får ihop.
Problemet Löst
Kom på att vi hade denna kabel som bilden visar inkopplad på inkommande i digitalboxen.
Har för mig att det är någon form av "brus" reducerings kabel. Det är en kabel som har hängt med i flera lägenheter m.m till villan vi nu bor i.
Provade att ta bort den och körde in antennkabel direkt istället.
Har nu skarp och fungerande bild på 1:an,2:an,4:an,6:an. Samt nu även 5:an av någon konstig anledning
Någon teori varför denna kabel "saboterar" i min tv anläggning.

Problemet Löst
Kom på att vi hade denna kabel som bilden visar inkopplad på inkommande i digitalboxen.
Har för mig att det är någon form av "brus" reducerings kabel. Det är en kabel som har hängt med i flera lägenheter m.m till villan vi nu bor i.
Provade att ta bort den och körde in antennkabel direkt istället.
Har nu skarp och fungerande bild på 1:an,2:an,4:an,6:an. Samt nu även 5:an av någon konstig anledning
Någon teori varför denna kabel "saboterar" i min tv anläggning.
Det är en galvanisk avskiljare som rent fysiskt gör ett avbrott i kabeln men låter signalen passera. Kan vara bra i lägenheter om man har problem med brum bl. a.
Den är däremot kass om den sitter på en kabel som går till en aktiv antenn eller mastförstärkare eftersom den inte släpper igen spänning.
Jag misstänker att den dämpar signalen lite också, så om den inte behövs gör den mer skada än nytta.
Den är däremot kass om den sitter på en kabel som går till en aktiv antenn eller mastförstärkare eftersom den inte släpper igen spänning.
Jag misstänker att den dämpar signalen lite också, så om den inte behövs gör den mer skada än nytta.