Demmpa skrev:
Här är en bra kombiantenn (VHF & UHF),
[länk]

Sedan behöver nog även antennkabeln bytas,
[länk]
Pratade med lite arbetskollegor idag och dom sa att gamla tv antenner har det svårare nu att få in kanaler p.g.a 4G nätets utbyggnad.

Deras tips var att köpa en ny antenn, kanske en sån du länkat till?
 
Gitterantenner är ofta bra för mottagning av digitala sändningar. Finns ju Inga problem med multipla signaler ( spökbilder) utan snarare en fördel för diversitetsmottagare.
 
I hemmet har vi nån sorts "Basutbud" som hyresvärden erbjuder, det är via tv-uttaget i väggen och inget man kan ta med till stugan vad jag vet. I stugan har vi internet via mobilen, men det kan väl inte fungera att se filmer så? Man förbrukar väl surf-gigabyte i rasande fart då? Jag antar att man behöver internet för streamingtjänster. Möjligen om man kunde få in några filmkanaler eller annat via antenn eller parabol med nån sorts månadsabonnemang, så man kunde ha dessa tjänster under den period man är i stugan. Eller ännu bättre, bara betala för den film man vill se.
 
HasseTeknik skrev:
Gitterantenner är ofta bra för mottagning av digitala sändningar. Finns ju Inga problem med multipla signaler ( spökbilder) utan snarare en fördel för diversitetsmottagare.
Det blir det första jag ska göra. En modern antenn löser säkert problemet med mottagningen under dåligt väder.
 
Utifrån vad jag kan se på bilderna så har det hänt en del på marksänd Tv sedan den där antenninstallationen. Kan dock inte avgöra om den är anpassad för när man börjat sända digitalTV. Berätta lite mer om installationen och hur gamla antennerna samt kablage är.

Utifrån hur terrängen ser ut där du bor så kan valet av antenn vara lite olika, gitterantenn brukar finnas i sommarstugor många ggr där det ofta är mycket träd ivägen som skymmer. Personligen så tycker jag en bra riktantenn är bäst alla gånger som länkats till här ovan. Sedan en bra kabel (Kjell&Co är helt ok), gärna den lite grövre av sorterna. Har du bara ett antennutag så ska det vara terminerat med ett motstånd (vill minnas det brukar vara på 50ohm). Har du möjlighet så satsa på ett nytt maströr som är lite längre också om du ändå ska "renovera" fin anläggning.
 
mortimer skrev:
Har du bara ett antennutag så ska det vara terminerat med ett motstånd (vill minnas det brukar vara på 50ohm).
I så fall är det bättre att använda ett slututtag som har inbyggt motstånd. Det dämpar signalen till TV:n minst. (Det är 75 ohm som gäller.)
 
Müssli skrev:
I så fall är det bättre att använda ett slututtag som har inbyggt motstånd. Det dämpar signalen till TV:n minst. (Det är 75 ohm som gäller.)
Precis min mening också, kanske uttryckte mig lite felaktigt men syftet var detsamma.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Komplettering/förtydligande; ska du ha fler än 1 uttag i serie så är det enbart det sista uttaget som ska vara ett slututtag.
 
Robin_ du verkar ha problem med din kamera också😉, obehagligt suddiga bilder.
 
Müssli skrev:
I så fall är det bättre att använda ett slututtag som har inbyggt motstånd. Det dämpar signalen till TV:n minst. (Det är 75 ohm som gäller.)

Detta skall kollas. Ingen aning om tv uttagets sort. Hur ser jag om det finns ett inbyggt motstång? Ser man det fysiska motståndet någonstans?
 
mortimer skrev:
Hade hellre valt den dyraste riktantennerna för 1099kr: [länk]

Ger lite bättre förstärkning, både passiv och aktiv.
Skulle tro att det får bli den där antennen och sedan en ny kabel direkt ner till tv uttaget.
Jag ska väl inte ha någon mer utrustning på vägen antar jag, förstärkare finns väl i antennen?
 
Peter2400 skrev:
Robin_ du verkar ha problem med din kamera också😉, obehagligt suddiga bilder.
Nädå, inte särskillt suddiga va?
Dock tagen med en Iphone av nyare modell. I.o.f ingen systemkamera :)
 
Robin_ skrev:
Nädå, inte särskillt suddiga va?
Dock tagen med en Iphone av nyare modell. I.o.f ingen systemkamera :)
Sorry, i byggahusappen så såg det riktigt illa ut om man inte klickade på bilderna.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.