8 790 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Hjälp med tv-antenn problem
Pratade med lite arbetskollegor idag och dom sa att gamla tv antenner har det svårare nu att få in kanaler p.g.a 4G nätets utbyggnad.Demmpa skrev:
Deras tips var att köpa en ny antenn, kanske en sån du länkat till?
Vet inte vad du har för avstånd till sändarmasten?
Jag valde denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/utomhusantenner/televes-gitterantenn-for-uhf-p30357 och det vart riktigt bra.
Jag valde denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/utomhusantenner/televes-gitterantenn-for-uhf-p30357 och det vart riktigt bra.
Gitterantenner är ofta bra för mottagning av digitala sändningar. Finns ju Inga problem med multipla signaler ( spökbilder) utan snarare en fördel för diversitetsmottagare.
I hemmet har vi nån sorts "Basutbud" som hyresvärden erbjuder, det är via tv-uttaget i väggen och inget man kan ta med till stugan vad jag vet. I stugan har vi internet via mobilen, men det kan väl inte fungera att se filmer så? Man förbrukar väl surf-gigabyte i rasande fart då? Jag antar att man behöver internet för streamingtjänster. Möjligen om man kunde få in några filmkanaler eller annat via antenn eller parabol med nån sorts månadsabonnemang, så man kunde ha dessa tjänster under den period man är i stugan. Eller ännu bättre, bara betala för den film man vill se.
Det blir det första jag ska göra. En modern antenn löser säkert problemet med mottagningen under dåligt väder.HasseTeknik skrev:
Utifrån vad jag kan se på bilderna så har det hänt en del på marksänd Tv sedan den där antenninstallationen. Kan dock inte avgöra om den är anpassad för när man börjat sända digitalTV. Berätta lite mer om installationen och hur gamla antennerna samt kablage är.
Utifrån hur terrängen ser ut där du bor så kan valet av antenn vara lite olika, gitterantenn brukar finnas i sommarstugor många ggr där det ofta är mycket träd ivägen som skymmer. Personligen så tycker jag en bra riktantenn är bäst alla gånger som länkats till här ovan. Sedan en bra kabel (Kjell&Co är helt ok), gärna den lite grövre av sorterna. Har du bara ett antennutag så ska det vara terminerat med ett motstånd (vill minnas det brukar vara på 50ohm). Har du möjlighet så satsa på ett nytt maströr som är lite längre också om du ändå ska "renovera" fin anläggning.
Utifrån hur terrängen ser ut där du bor så kan valet av antenn vara lite olika, gitterantenn brukar finnas i sommarstugor många ggr där det ofta är mycket träd ivägen som skymmer. Personligen så tycker jag en bra riktantenn är bäst alla gånger som länkats till här ovan. Sedan en bra kabel (Kjell&Co är helt ok), gärna den lite grövre av sorterna. Har du bara ett antennutag så ska det vara terminerat med ett motstånd (vill minnas det brukar vara på 50ohm). Har du möjlighet så satsa på ett nytt maströr som är lite längre också om du ändå ska "renovera" fin anläggning.
Skulle tro att det får bli den där antennen och sedan en ny kabel direkt ner till tv uttaget.mortimer skrev:
Jag ska väl inte ha någon mer utrustning på vägen antar jag, förstärkare finns väl i antennen?