Vi har en dvb-t box till tv`n. 1:an 2:an och barnkanalen fungerar klockrent.
4:an & 6:an laggar och är pixliga.
Har provat att byta antennkabel till den nedre antennen samt från "kopplingsboxen" utomhus vid antennerna till förstärkaren på vinden. Inget resultat.
Var på Kjell&Co idag och köpte detta kit https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/antennforstarkare/mastforstarkare-och-natdel-p30358
Men då fick jag inte in någon kanal alls efter jag monterat prylarna.
Återmonterade min gamla utrustning och lämnade tillbaka det nyinköpta.
Kan någon lista ut om det är andra antennförstärkare eller vad som jag skall ha för att lösa mitt problem med kanalerna som laggar och är pixliga.

4:an & 6:an laggar och är pixliga.
Har provat att byta antennkabel till den nedre antennen samt från "kopplingsboxen" utomhus vid antennerna till förstärkaren på vinden. Inget resultat.
Var på Kjell&Co idag och köpte detta kit https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/antennforstarkare/mastforstarkare-och-natdel-p30358
Men då fick jag inte in någon kanal alls efter jag monterat prylarna.
Återmonterade min gamla utrustning och lämnade tillbaka det nyinköpta.
Kan någon lista ut om det är andra antennförstärkare eller vad som jag skall ha för att lösa mitt problem med kanalerna som laggar och är pixliga.
Förstår om du säger det. Men jag kopplade exakt likadant som nuvarande koppling. Allt enligt nya inkopplingsanvisningen. Tog tyvärr inga bilder, men så är fallet..Rolle85 skrev:
Du satte förstärkaren där det gamla bandpassfiltret satt?
Du satte nätdelen där gamla förstärkaren satt?
Eller lät du den gamla förstärkaren sitta kvar och satte nya nätdelen nere vid en tv? Om du lät den gamla förstärkaren sitta kvar så stoppade den antagligen spänningsmatningen till den nya förstärkaren.
Du kopplade UHF/VHF/ut rätt och in/ut rätt?
Kontrollerade du att det inte låg någon tråd från antennkablarnas skärm mot mittledaren, om skärmen ligger mot mittledaren så kan det bli att all signal försvinner.
Gällande antennkabel så gäller det att satsa på en bra kvalité. Det är stor skillnad mellan olika antennkablar.
Vad säger digitalboxen/TVn gällande signalstyrkan & signalkvalitén?
Eller lät du den gamla förstärkaren sitta kvar och satte nya nätdelen nere vid en tv? Om du lät den gamla förstärkaren sitta kvar så stoppade den antagligen spänningsmatningen till den nya förstärkaren.
Du kopplade UHF/VHF/ut rätt och in/ut rätt?
Kontrollerade du att det inte låg någon tråd från antennkablarnas skärm mot mittledaren, om skärmen ligger mot mittledaren så kan det bli att all signal försvinner.
Gällande antennkabel så gäller det att satsa på en bra kvalité. Det är stor skillnad mellan olika antennkablar.
Vad säger digitalboxen/TVn gällande signalstyrkan & signalkvalitén?
Redigerat:
Demmpa skrev:Du satte förstärkaren där det gamla bandpassfiltret satt?
Du kopplade UHF/VHF/ut rätt och in/ut................
Jag tog bort all gammal utrustning och monterade dit det nya.
Uhf och vhf stod det inget om i manualen vart vad dom respektive skulle kopplad in. Men jag provade att skifta inkopplingarna från antennerna.
Jag hade ca 40% styrka och 0% kvalitet.
Det du skrev om skärmen mot mittledaren tänkte jag faktiskt inte på. Kanske kan vara att jag tabbade mig med den. Kan man klippa bort skärmen helt?
Den nedre antennen saknar f n funktion om du tar emot sändningarna från Västerås Lillhärad då man inte sänder på VHF längre från den masten, så då kunde du slopa combinern (lådan närmast antennerna) och få en felkälla mindre.
Installationen har uppenbart några år på nacken, är kablarna lika gamla så kan det vara läge att byta till ny kvalitetskabel (alltså inte Biltema e dyl), Kjelles prylar brukar vara åtminstone ett pinnhål bättre. Antennen är förmodligen inte så fräsch den heller.
Om inte grejorna du köpte funkade så gissar jag också på att något gick snett när du kopplade in dem. De nya komponenterna är inte exakta ersättare för de gamla (combiner och förstärkare utomhusenheten), eller så blev det kanske någon kortslutning när du kontakterade kablarna. Det borde absolut inte fungerat sämre än det gamla, principen med förstärkaren nära antennen är sund.
(Möjligen kommer sändningar på VHF att återupptas, har inte örnkoll på planerna för marknätet.)
Installationen har uppenbart några år på nacken, är kablarna lika gamla så kan det vara läge att byta till ny kvalitetskabel (alltså inte Biltema e dyl), Kjelles prylar brukar vara åtminstone ett pinnhål bättre. Antennen är förmodligen inte så fräsch den heller.
Om inte grejorna du köpte funkade så gissar jag också på att något gick snett när du kopplade in dem. De nya komponenterna är inte exakta ersättare för de gamla (combiner och förstärkare utomhusenheten), eller så blev det kanske någon kortslutning när du kontakterade kablarna. Det borde absolut inte fungerat sämre än det gamla, principen med förstärkaren nära antennen är sund.
(Möjligen kommer sändningar på VHF att återupptas, har inte örnkoll på planerna för marknätet.)
Som nämnts ovan så sänder inte Västerås i VHF utan bara i UHF. Den nedre antennen är som sagt inte i bruk för tillfället.
Jag hade gjort så här:
Koppla bort alla komponenter och dra en ny kabel direkt från UHF- antennen till din box och kolla signalstatusen. Var noga med att skärmen INTE kommer i kontakt med mittledaren! Gör sedan samma sak men koppla på antennförstärkaren - jämför de båda resultatet. Förstärkaren kan ju ha gått i sönder och det kan ställa till problem.
Sedan kan det ju vara lönt och kolla så att inte antennen har flyttat på sig...
Jag hade gjort så här:
Koppla bort alla komponenter och dra en ny kabel direkt från UHF- antennen till din box och kolla signalstatusen. Var noga med att skärmen INTE kommer i kontakt med mittledaren! Gör sedan samma sak men koppla på antennförstärkaren - jämför de båda resultatet. Förstärkaren kan ju ha gått i sönder och det kan ställa till problem.
Sedan kan det ju vara lönt och kolla så att inte antennen har flyttat på sig...
Den övre antennen verkar vara VHF & den undre UHF. På bilden i länken till nya förstärkaren går det inte att se vad som är VHF/UHF/ut.
Om man skiftar VHF & UHF så får man noll i signalstyrka & signalkvalité eftersom filtren spärrar alla andra frekvenser än dom som är på det frekvensbandet.
Skärman behövs för att systemet ska fungera, skärman är "återledare". Mellan nätdelen och förstärkaren är skärmen en del av spänningsmatningen (-) till förstärkaren.
Om man skiftar VHF & UHF så får man noll i signalstyrka & signalkvalité eftersom filtren spärrar alla andra frekvenser än dom som är på det frekvensbandet.
Skärman behövs för att systemet ska fungera, skärman är "återledare". Mellan nätdelen och förstärkaren är skärmen en del av spänningsmatningen (-) till förstärkaren.
Ska man behöva vara ingenjör för att få tv-kanaler i stugan..? Vi har en gammal tv-antenn av den typen som har två "spröt" i mitten, och ett "galler" bakom". Jag vet inte vad den typen heter, den verkar inte finnas att köpa numer. Vi får in kanal 4 och 6 alltid, och 1:an, 2:an och Kunskapskanalen vid bra väderlek. Om det regnar eller blåser försvinner dessa. Hur ska vi kunna för bättre mottagningen, och helst kunna få in fler kanaler via Boxer eller liknande?
Finns det fler gratiskanaler, kanske utländska, om man skaffar parabol? Eller nån typ av abonnemang som inte kostar skjortan? Det här är en sommarstuga som vi besöker ett par semesterveckor varje år, och några helger, så det känna lite onödigt att ha ett programpaket från Boxer för 300:-/ mån.
Finns det fler gratiskanaler, kanske utländska, om man skaffar parabol? Eller nån typ av abonnemang som inte kostar skjortan? Det här är en sommarstuga som vi besöker ett par semesterveckor varje år, och några helger, så det känna lite onödigt att ha ett programpaket från Boxer för 300:-/ mån.
Här är en bra kombiantenn (VHF & UHF),Tammer skrev:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...leves-dat-hd-790-mix-tv-antenn-vhf-uhf-p30619
Sedan behöver nog även antennkabeln bytas,
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ar/pa-losmeter/antennkabel-1-0-4-8-vit-p39478
Inte den bästa på själva antenn-tekniken men kan ju tipsa lite om vad som kan göras om nu inte signalen går att förbättra tillräckligt.Tammer skrev:Ska man behöva vara ingenjör för att få tv-kanaler i stugan..? Vi har en gammal tv-antenn av den typen som har två "spröt" i mitten, och ett "galler" bakom". Jag vet inte vad den typen heter, den verkar inte finnas att köpa numer. Vi får in kanal 4 och 6 alltid, och 1:an, 2:an och Kunskapskanalen vid bra väderlek. Om det regnar eller blåser försvinner dessa. Hur ska vi kunna för bättre mottagningen, och helst kunna få in fler kanaler via Boxer eller liknande?
Vad har ni för tv-abonnemang i hemmet? Finns det tillgång till internet i stugan(via mobiltäckning? Viasat har ju sitt TV-to-Go, Boxer har "kontantkort" man köpa för tv i typ sommarstugor under kortare perioder. Sen finns ju flera streamingtjänster som man kan köpa månadsvis (viaplay, cmore, netflix, HBO). Man kan ju även köpa Bredband på kontantkort för att kunna nyttja streamingtjänster under kortare perioder.
Redigerat: