Hej!

Istället för att riskera fjädrar som flyger åt alla håll så frågar jag här först.

Häromdagen så lyckades ungarna trycka så hårt på dörrhandtaget så att handtaget ”åkte genom” låset (se bild) och nu går handtaget att skjuta fram och tillbaka, så att det antingen sticker ut mer på utsidan, eller på insidan.
Dvs det har blivit ”för långt”.
Det går inte att pressa ihop handtagen från ut/insida, inte med handkraft iaf, så nånstans måste det väl skruvas och lås är inte min starka sida...

Tack på förhand!

Dörrhandtag som går att skjuta fram och tillbaka genom låset på en vit dörr, med tecken på funktionssvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Shagrath skrev:
Hej!

Istället för att riskera fjädrar som flyger åt alla håll så frågar jag här först.

Häromdagen så lyckades ungarna trycka så hårt på dörrhandtaget så att handtaget ”åkte genom” låset (se bild) och nu går handtaget att skjuta fram och tillbaka, så att det antingen sticker ut mer på utsidan, eller på insidan.
Det går inte att pressa ihop handtagen från ut/insida, inte med handkraft iaf, så nånstans måste det väl skruvas och lås är inte min starka sida...

Tack på förhand!

[bild]
du har en liten insektsskruv i det lilla hålet på handtaget lossa den och tryck ihop hantagen och sen dra åt skruven
t

• Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
S Shagrath skrev:
Hej!

Tack på förhand!

[bild]
Antagligen tryckte ungarna inte hårt, utan ryckte hårt. Det har glidit isär. Se ovan post för åtgärd.

elpaco elpaco skrev:
Antagligen tryckte ungarna inte hårt, utan ryckte hårt. Det har glidit isär. Se ovan post för åtgärd.
De tryckte, för jag stod bredvid och svor efteråt
Men resultat blev detsamma ja, att handtagen har glidit isär. Men i det lilla hålet passar ingen insexnyckel, det är bara ett runt hål. (Provat med alla storlekar bara för att vara säker på att ögat inte lurade mig...)
Runt hål i dörrhandtag där ingen insexnyckel passar, handtag glidit isär.
Skapa konto

Då är det felet. Du saknar den lilla insexskruven som ska sitta i hålet och låsa handtaget på fyrkantspinnen som går igenom dörren.
Kolla på andra sidan av dörren om du kan lossa skruven och dra ut handtaget för att se vad som hänt.

/M

M mgranbom skrev:
Då är det felet. Du saknar den lilla insexskruven som ska sitta i hålet och låsa handtaget på fyrkantspinnen som går igenom dörren.
Kolla på andra sidan av dörren om du kan lossa skruven och dra ut handtaget för att se vad som hänt.

/M
Aha, typiskt om den trillat av...men om det är den skruven som låser, borde det inte gå att dra loss handtaget från fyrkantspinnen då? För handtaget sitter som berget, går varken att flytta in eller ut?

Öppna upp .. :)

elpaco elpaco skrev:
Öppna upp .. :)
Visade sig vara Hoppe med sprint, så man skulle in med platt mejsel och vrida i hålet för att få sprinten att släppa. När jag väl fick loss skiten så såg man iaf vad som är fel, plastdetaljen på bilden hade spruckit när ungarna tryckte in handtaget och låg i delar innanför handtaget, verkar vara nån slags ”stopper” just för handtaget inte ska åka genom. Hoppas det finns att köpa lösa...

Sprucket svart plaststopper för dörrhandtag i delar på röd yta med blomstermönster.
Skapa konto

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det går att köpa lösa rosetter lösa men det är inte alla som säljer dom.
Tack! Ska leta runt då, nu vet jag vad det kallas också... :)

Bästa svaret

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.