KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vallningsbod
Off Topic men...
Här i trakten finns det flera orter/byar med namn som innehåller just vall.
Vallåsen, Vallberga, Vallås, Vallgatan...
Föret var nog inte alltid så bra, så de fick valla ordentligt :)

Nja, en vall är en åker som är besådd med vallväxter.
Målet med vallodling är skörd av hö eller grönmassa för ensilering.
I sällsynta fall anläggs vallar för att uteslutande tjäna som betesmark.

thomas33 thomas33 skrev:
Nja, en vall är en åker som är besådd med vallväxter.
Målet med vallodling är skörd av hö eller grönmassa för ensilering.
I sällsynta fall anläggs vallar för att uteslutande tjäna som betesmark.
Men åkerodlad vall har man inte haft så länge och de flesta ortnamn är äldre än så.
Öppna (gräs)ytor som användes som samlingsplatser och för gemensamma aktiviteter kalldes förr vall (som i kyrkvallen t.ex.)
Kan också vara platser där djuren betades på naturmarker (som i fäbodvall)

J joksi skrev:
Nedan hittade jag av en slump idag i detaljplanen för området.

En stadsmässig gatumiljö eftersträvas inom området och det är viktigt att både bebyggelse och planteringar inom kvartersmark bidrar till detta. Där fastighetsgränsen mot gata, annan allmän plats eller gemensamhetsanläggning ej bebyggs ställs därför krav på häckplantering. Häckar ska placeras 0,5 m innanför fastighetsgränsen.

Hur tolkar ni detta?
Om fastighetsgränsen går precis vid husväggen tolkar jag det som att du måste ha en häck av kryddväxter i köksfönstret :crysmile:

Nej, men det visar ju att det är tänkt att den stenlagda ytan är något ni själva disponerar. Dock är den ju för liten för att man ska kunna ha en häck en halvmeter in från asfaltkanten. Blomlådor känns rimligare (eventuellt sammanbundna med brädor till ett staket), särskilt som de kan flyttas undan på vintern för att ge utrymme åt snö.

• Haha
Enplanaren
  • Laddar…
Hur gjorde du den tolkningen?

Bowser
Anna_H Anna_H skrev:
Om fastighetsgränsen går precis vid husväggen tolkar jag det som att du måste ha en häck av kryddväxter i köksfönstret :crysmile:

Nej, men det visar ju att det är tänkt att den stenlagda ytan är något ni själva disponerar. Dock är den ju för liten för att man ska kunna ha en häck en halvmeter in från asfaltkanten. Blomlådor känns rimligare (eventuellt sammanbundna med brädor till ett staket), särskilt som de kan flyttas undan på vintern för att ge utrymme åt snö.
Nej, så står det ju inte, fastighetsgränsen är ju där byggnaden slutar.. 0,5m in från den får man sätta häck om det inte står en byggnad där som det gör i detta fall.
Varför det är stenlagd är ju för att området eftersträvar att se ut som stadsmiljö, stenläggningen får inte bebyggas då det är gemensam/allmän plats.

Edit: stenläggningen ligger ju utanför fastighetsgränsen.

Bowser Bowser skrev:
Nej, så står det ju inte, fastighetsgränsen är ju där byggnaden slutar.. 0,5m in från den får man sätta häck om det inte står en byggnad där som det gör i detta fall.
Varför det är stenlagd är ju för att området eftersträvar att se ut som stadsmiljö, stenläggningen får inte bebyggas då det är gemensam/allmän plats.

Edit: stenläggningen ligger ju utanför fastighetsgränsen.
Vad är det du säger emot? Det står ju uttryckligen, OM de med fastighetsgränsen faktiskt menar fastighetsgränsen, att de ska ha en häck inne i huset?

Vem som helst förstår ju att det inte är möjligt, utan att de i skrivningen tänkt att det ska finnas en markyta framför husen som tillhör respektive fastighet.

Nej, tanken är att huset ska stå på eller nära gränsen. Om det inte gör det ska det finnas en häck

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
J
J joksi skrev:
Se nedan bilder från andra vinklar. Ihop med bilden ovan i mitt föregående inlägg.

De svarta linjerna i första bilden är t.ex var två garage ligger sida vid sida, mellan husen (kedjehus), så när de parkerar utanför garageporten så hamnar bilens bak i princip ända fram vid asfalteringen. Mao, det går inte att gå förbi om en eller två bilar är parkerade där, även om man lirkar sig förbi träden i början. (och så parkerar ju alla, de använder sitt garage samt garageuppfart).

I andra bilden ser man slutet på gatan vi pratar om, som liksom svänger/korsar av en annan tillhörandes samma område. Till höger ser ni den här plattläggningen, till vänster ser ni ett annat bostadsområde som sitter samman. Var ska folk promenerera här? Bild tre är samma del av gatan fast från motsatt håll.
Är det ingen mer än jag som även är orolig för olivträden? Nu är jag iofs smålänning men vi fick ta in våra i kallförråden för minst en månad sen.. brrr

Bowser
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det du säger emot? Det står ju uttryckligen, OM de med fastighetsgränsen faktiskt menar fastighetsgränsen, att de ska ha en häck inne i huset?

Vem som helst förstår ju att det inte är möjligt, utan att de i skrivningen tänkt att det ska finnas en markyta framför husen som tillhör respektive fastighet.
Står det ingen byggnad på eller vid gränsen ska det anläggas häck 0,5meter innanför fastighetsgränsen, stenläggningen ligger utanför fastighetsgränsen, alltså kan man ju inte anlägga häck på stenläggningen.
Förstår inte riktigt hur du kommer till slutsatsen att marken framför husen tillhör respektive fastighet?

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
J joksi skrev:
Nedan hittade jag av en slump idag i detaljplanen för området.

En stadsmässig gatumiljö eftersträvas inom området och det är viktigt att både bebyggelse och planteringar inom kvartersmark bidrar till detta. Där fastighetsgränsen mot gata, annan allmän plats eller gemensamhetsanläggning ej bebyggs ställs därför krav på häckplantering. Häckar ska placeras 0,5 m innanför fastighetsgränsen.

Hur tolkar ni detta?
Jag tolkar det som att du hade varit tvungen att plantera en häck 50 cm innanför stenkanten, om inte ditt hus hade stått där. Det är enligt min mening också det enda man kan tolka ur den texten. Det står varken bu eller bä om hur den stenlagda marken ska användas. Jag tycker fortfarande du ska försöka få med grannarna på att få det till att ni som gemenskap disponerar den marken som ni vill.

• Gilla
joksi och 1 till
  • Laddar…
Det är inte okej enligt detaljplanen.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte okej enligt detaljplanen.
Daniel, som så ofta förr så är du extremt sparsam med orden, vilket gör det väldigt svårt att veta vad det egentligen är du kommenterar. Normalt brukar jag bara strunta i att svara när folk gör så men jag gör ett undantag den här gången då jag anar att du syftar på min sista mening i inlägget ovan ditt...?
Mitt svar till det blir då att det verkar väldigt oklart vad detaljplanen säger och det verkar ännu oklarare vilka planer man haft vid anläggandet av gata och stenläggning. I det läget skadar det knappast att försöka få till en lösning som gagnar de boende. Baserar du ditt "inte okej" på den senaste texten TS lade in, eller på något annat? För jag kan inte påminna mig att något varit solklart tidigare i tråden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som jag tolkar forumets regler får man inte slentrianmässigt cittera senaste inlägg på det vis du gör. Jag är van vid ett annat forum med samna regel, där regeln tillämpas på ett mer konsekvent sätt. Jag föutsätter att svar är på senaste inlägg om inget annat sägs.

Jag tycker att formuleringen i detaljplanen är tydlig, och att den stämmer överens med hur det är byggt. Det är då inte okej att privatisera marken utanför fasaden.

D Daniel 109 skrev:
Som jag tolkar forumets regler får man inte slentrianmässigt cittera senaste inlägg på det vis du gör. Jag är van vid ett annat forum med samna regel, där regeln tillämpas på ett mer konsekvent sätt. Jag föutsätter att svar är på senaste inlägg om inget annat sägs.

Jag tycker att formuleringen i detaljplanen är tydlig, och att den stämmer överens med hur det är byggt. Det är då inte okej att privatisera marken utanför fasaden.
Men bestämmer inte vi som äger marken gemensamt över den, egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.