Hej!

Har köpt ett hus där vi ämnar att ta ner en vägg för att öppna upp mellan kök och matsal på entréplan.
Det är ett stenhus / betonghus från 60-talet.

Har pratat lite med en hantverkare, och han trodde inte den var bärande medans en konstruktör som kastade ett öga på ritningen trodde det.

Väggen i fråga ligger alltså under gjutet bjälklag över bottenvåning ”f1”.

Tänkte höra om det finns någon vänlig själ som kan ge en second opinion, alternativt ge mig lite information om hur jag tolkar det själv.

Tack på förhand!

• Arkitektritning av ett hus från 1960-talet med markerad vägg mellan kök och matsal som önskas rivas för ett öppnare entréplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsritning av ett stenhus från 1960-talet med fokus på bjälklag och sektionering, diskuterar en potentiellt bärande vägg.
    Skapa konto
BirgitS
Med tanke på att väggen har ett våningsplan ovanför och går längs taknocken, samt är utritad på sektionsritningen, är väggen troligen bärande.

Den hantverkaren skall du nog inte lita på

Om du kollar på konstruktionsritning och bjälklag över bottenplan. Alla väggar som är utritade på den är bärande. Så din vägg är bärande

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Detta är nog första gången jag ser ett vindsbjälklag i betong.
Instämmer med Matti ovan.

EDIT: Kollade på fel ritning, se senare inlägg.

Redigerat:
Är det markerade väggen murad? Om inte så kan du ta bort den eftersom det står på ritningen att bärande väggar på bottenvåningen är utförda i 140mm massivtegel.

• Gilla
Aj12
  • Laddar…
Jag har markerat de innerväggar som enligt bjälklagsritningen borde vara bärande:
Ritning med markerade innerväggar i röd färg som enligt bjälklagsritningen bedöms vara bärande.
Skapa konto

• Gilla
Aj12
  • Laddar…
Den finns inte med på armeringsritningen, om jag ser rätt. Och bjälklaget bär primärt längs med väggen. Den ser inte bärande ut.

• Gilla
Aj12
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är nog första gången jag ser ett vindsbjälklag i betong.
Instämmer med Matti
Samma här, var tvungen att zooma in på allt möjligt för att bli övertygad, men så är det i varje fall ritat. 140 mm tvåvägsarmerade plattor - den aktuella med duktig spännvidd :)

Det som ändå gör mig lite misstänksam är att a-ritningen så tydligt visar en mittvägg i det läget, parat med noteringen "rev15-4-64". Alltså mycket senare datum än den bifogade k-ritningens, som inte alls säkert är den senaste.

Är det bara någon sent tillkommen, lätt utfackning så är det fortfarande lugnt, men är denna vägg murad, så finns det risk för att den önskades inför bygget - vilket då fick konstruktören att göra den bärande och spara lite armering, om där ändå skulle stå en vägg. Man kanske rentav kom fram till att nedböjningarna skulle bli lite på gränsen över den långa spännvidden?

Slutsats: kolla vad väggen är byggd av. Är det tegel, så ta det lugnt med rivningen - ni behöver en konstruktör som räknar på en rejäl avväxling, och helst begränsa öppningens bredd. Det kan hjälpa att leta efter den senaste k-ritningen, men det är ingen garanti.

Redigerat:
  • Gilla
Aj12
  • Laddar…
Ja, blev själv förvånad när jag såg att det var vindsbjälklag i betong.

Tusen tack för alla svar! Känns som att jag fick en viss bredd i svaren.

Precis som vissa av er säger så var anledningen till varför jag ville lyfta frågan var för att jag inte kunde se väggen på armeringsritningen. Dvs gjuten platta ”f1” armerar inte mot den. ”f1” motsvarar plattan ytterst till höger i ritning för bjälklag över bottenvåning (som 13th marine snällt ritat i ovan).

Det jag huvudsakligen tar med mig är att kolla vad väggen är uppbyggd av (bärande väggar är enl. Konstruktionsplan murat av massivt tegel).

Minns jag rätt så kändes den lite annorlunda vid knackning än de andra mer massiva väggarna. Har tyvärr ej fått tillträde till huset än, så kan inte riva upp och kolla innanmätet.

Hur som helst har jag även en pågående diskussion med en konstruktör som var säker på att den var bärande, utan att behöva komma ut och kolla på väggen. Jag blev lite fundersam och misstänker att det har blivit en kommunikationsmiss från min sida.

Ska försöka komma ihåg att skicka en uppdatering här när vi kommit framåt så kanske det kan hjälpa någon annan som läser.

Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.