2 105 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp med tankar kring en utetrappa
Hej!
Jag är i planeringsfasen av vårens/sommarens projekt och jag behöver lite hjälp av er mer erfarna på forumet.
Vi ska riva vår upphöjda uteplats på baksidan och ersätta det med en större uteplats på marknivå. Huset står i en backe så på baksidan är det en höjdskillnad på ungefär en meter från altandörren och ner till marken. Det är inte det som är problemet. Problemet uppstår i hur i hela friden jag ska göra när jag vill fästa den nya trappen jag ska bygga. Hur gör man det på bästa sätt?
Tanken är att bygga en enkel trapp med vangstycken från bauhaus eller annan kedja. Räcker det med att fästa vangstyckena med beslag rätt i väggen? Det är lockläktspanel på fasaden, och det känns inte tillräckligt hållbart för en trappa, eller är det det? Det borde ju finnas en spikläkt under altandörren, eller tänker jag galet då? Nä, jag vet inte riktigt vad det är jag bör göra. Att skruva ihop en uteplats känner jag att jag har koll på, men när det är till att få det att sitta i byggnaden på ett säkert sätt blir jag osäker.
Ska jag skippa tanken om att fästa i väggen och istället bygga stödreglar/"ben" till vangstyckena?
Kom gärna med tips!
Jag är i planeringsfasen av vårens/sommarens projekt och jag behöver lite hjälp av er mer erfarna på forumet.
Vi ska riva vår upphöjda uteplats på baksidan och ersätta det med en större uteplats på marknivå. Huset står i en backe så på baksidan är det en höjdskillnad på ungefär en meter från altandörren och ner till marken. Det är inte det som är problemet. Problemet uppstår i hur i hela friden jag ska göra när jag vill fästa den nya trappen jag ska bygga. Hur gör man det på bästa sätt?
Tanken är att bygga en enkel trapp med vangstycken från bauhaus eller annan kedja. Räcker det med att fästa vangstyckena med beslag rätt i väggen? Det är lockläktspanel på fasaden, och det känns inte tillräckligt hållbart för en trappa, eller är det det? Det borde ju finnas en spikläkt under altandörren, eller tänker jag galet då? Nä, jag vet inte riktigt vad det är jag bör göra. Att skruva ihop en uteplats känner jag att jag har koll på, men när det är till att få det att sitta i byggnaden på ett säkert sätt blir jag osäker.
Ska jag skippa tanken om att fästa i väggen och istället bygga stödreglar/"ben" till vangstyckena?
Kom gärna med tips!
1000mm från dörr till mark blir väl 600-800mm mellan dörr till färdig trall? Du kan ju enkelt bygga "ramar" av 45x170mm och ställa på trallen. 700/170 blir 4-5 lager, dvs 4-5 trappsteg. Det blir mycket fina trappor av sådana och ger med fördel i trycket av "plattform" och inte "trappa". Se tråden om prästgården så ser du hur han reglage upp mellan .de olika avsatserna
Då behöver du inte fästa någonting i fasaden. Om altanen byggs flytande skulle jag hålla mig till flytande även för trappan..
Då behöver du inte fästa någonting i fasaden. Om altanen byggs flytande skulle jag hålla mig till flytande även för trappan..
Klicka här för att svara