17 368 läst ·
30 svar
17k läst
30 svar
Hjälp med strandskydd
Jag har inget konkret råd i det här, men efter att ha läst beskrivningen av tomten en fråga:
Kan man ge "allmänheten", i form av kommunen kanske, något slags servitut för allmänt bad? Kan ni erbjuda kommunen att köpa en liten remsa av tomten?
Är sådana lösningar överhuvudtaget möjliga? Jag har i ärlighetens namn aldrig hört talas om det, bara det motsatta, att privatpersoner arrenderar kommunal mark vid vattnet med fritt tillträde för allmänheten.
Kan man ge "allmänheten", i form av kommunen kanske, något slags servitut för allmänt bad? Kan ni erbjuda kommunen att köpa en liten remsa av tomten?
Är sådana lösningar överhuvudtaget möjliga? Jag har i ärlighetens namn aldrig hört talas om det, bara det motsatta, att privatpersoner arrenderar kommunal mark vid vattnet med fritt tillträde för allmänheten.
Det var ta mej f-n det mest kreativa jag hört på länge! (Jag menar allvar!) Hela lagstiftningen handlar ju om privatisering av strandområdet, och kan man neutralisera det faller det mesta.
Lite skyltar med texten Fritt fram för allmänheten! borde göra susen.
Lite skyltar med texten Fritt fram för allmänheten! borde göra susen.
Medlem
· västra götaland
· 29 inlägg
Saken är den att eftersom vår tomt smalnar av vid vattnet så finns det en allmän liten brygga och vik som ligger framför vår tomt. Där kan alla bada hur mycket de vill, men 15 meter till höger om denna allmäna ligger vår brygga. Så vi kommer inte att inskränka alls på någons möjlighet att bada. Inga nya vägar eller parkeringsplatser kommer heller att försämra något.
Tomten är fortfarande vår oavsett om det är byggt där eller ej. Så de går inte där ändå.Anna_H skrev:
De har sin egna allmänna strand bredvid som inte stör oss eller vi stör dem
Finns bryggan idag, med andra ord?
Har den funnits länge? Finns den på kartor eller planer? Är den "etablerad" hos allmänheten?
Hur välkänd är badplatsen du pratar om? Är det många som kommer? Finns badplatsen på kartor?
Har den funnits länge? Finns den på kartor eller planer? Är den "etablerad" hos allmänheten?
Hur välkänd är badplatsen du pratar om? Är det många som kommer? Finns badplatsen på kartor?
Ja, både vår och den allmänna bryggan finns och har funnits i alla tider (30-talet?)BorgP skrev:
De finns inte med på nån karta mig veterligen. Badplatsen används bara av de som bor runt om, det finns en bättre som är längre bort, långt från vår tomt.
Vi bor ganska långt in i skogen så de som inte känner till stället vet inte att det finns.
Allmänheten har massa andra ställen att bada på både i "vår" sjö och de andra runt om.
Vår tomt går förövrigt ut en bit i sjön
Jag tror inte att det spelar någon roll om tomten är er. Man ska kunna gå runt en sjö i strandlinjen och det var det jag menade också i ett tidigare inlägg. Allmänheten ska inte på något sätt tveka att vistas på platsen, oavsett vem som äger marken (gäller upp till 100 m från stranden, men särskilt strandlinjen). Enda undantaget är s k tomtplats, där allemansrätt inte råder och det är ju i princip bara den del av fastigheten där det finns anlagd gräsmatta (lite tillspetsat). Strandskyddet finns ju för att man inte ska skapa tomtplats eller utöka befintlig tomtplats inom 100 meter från stranden.Anti81 skrev:
Hene skrev:Jag tror inte att det spelar någon roll om tomten är er. Man ska kunna gå runt en sjö i strandlinjen och det var det jag menade också i ett tidigare inlägg. Allmänheten ska inte på något sätt tveka att vistas på platsen, oavsett vem som äger marken (gäller upp till 100 m från stranden, men särskilt strandlinjen). Enda undantaget är s k tomtplats, där allemansrätt inte råder och det är ju i princip bara den del av fastigheten där det finns anlagd gräsmatta (lite tillspetsat). Strandskyddet finns ju för att man inte ska skapa tomtplats eller utöka befintlig tomtplats inom 100 meter från stranden.
Det går inte att gå där rent praktiskt
För att komma ned till sjön via vår tomt måste man först gå över vår första tomt (vi har alltså två stycken, en närmast sjön och en närmare vägen, och de gränsar varann) där det är både ett hus och gräsmatta. Så såvida man inte flyger kan man inte ta sig till vår brygga utan att gå över "icke allemansrättigt" ställe.
Och via den allmänna bryggan kan man inte gå till vår brygga för det är för mycket brant berg och träd där, simma kan man om man vill
I så fall kanske detta faktum (att man inte KAN gå där) tillsammans med det faktum att bryggan skulle kunna utgöra någon typ markering på i anspråk tagen mark (en riktig rövare kanskeAnti81 skrev:
Eftersom den nya strandskyddslagen i princip ska fungera så att vissa områden (läs Norrlands inlands sjöar) ska undantas, medan det ska bli hårdare tag i vissa områden (läs Sthlms skärgård, västkusten och några andra hårt utnyttjade områden) så tror jag ändå att det kan bli svårt om tomten ligger i västra götaland så kanske det blir svårt ändå.
JoHene skrev:
Ja, ja det återstår väl att se vad de säger....
Vi hade tänkt att vara där när de skall titta på tomten och komma med lite åsikter.
Tack för att du lagt tid på att hjälpa! d^_^b
Medlem
· västra götaland
· 29 inlägg
SÅÅÅ, efter ca 6 månader så kom i dag beskedet, Efter ett oräkneligt antal kontakter med miljö och bygg nämnden och dess förvaltning så kom det i dag ett positivt besked! vi får dispens från strandskyddet
så nu är det " bara " bygglovet kvar. Nu inväntar vi om länsstyrelsen kommer att överklaga. håller tummarna.
Får man bygga trädäck och skärmtak inom sin hemfridszon inom strandskyddsområde? Jag och min granne är överens om att bygga våra trädäck mitt emot varandra ända fram till vår gemensamma tomtgräns. Vi är även överens om att vid ena sidan sätta upp var sin "vägg" 175 hög samt bygga var sitt skärmtak över trädäcket som blir totalt 12 kvadratmeter. Är detta tillåtet inom strandskyddet? Räknas det annorlunda om trädäcket gränsar med ena långsidan mot mitt hus och andra långsidan mot grannens uthus? Inga andra grannar berörs.
En annan fråga som dyker upp är: Om man har fått dispens från strandskyddet för att riva ett gammalt fritidshus och bygga ett nytt på 38 m2 - Finns det någon bestämmelse som säger hur många meter utanför bygget som dispensen gäller? Grannen har givit sitt tillstånd till att det nya huset fick placeras på samma ställe som det gamla dvs ca 2 m från tomtgränsen. Såg i en annan tråd att om man bygger en friggebod bakom huset så fordras inte dispens från strandskyddet. Låter vettigt men vad är vettigt i dessa sammanhang?