10 917 läst ·
83 svar
11k läst
83 svar
Hjälp med startkit verktyg
Jag skulle tro att de flesta som dömer ut fogsvansar har testat moderna tandspetshärdade engångssågar och därför inte ens tänkt tanken på att lära sig skränka ordentligt. För gemene person har det nog mer med sågtekniken att göra än filandet, skulle jag tro.H heimlaga skrev:Jag tror att de som dömer ut fogsvansar gör det för att de aldrig har lärt sig att hamra rätt spänning i bladet och skränka och fila ordentligt. En dåligt kallhamrad fogsvans som är dåligt skränkt och dåligt vässt går aldrig bra att såga med. Tyvärr stämmer den beskrivningen in på de flesta fogsvansarna som finns att köpa. De kan fungera någotsnär när de är nya men de går aldrig som en riktigt hamrad och skränkt och filad fogsvans med tunnslipad rygg...... och har man inte lärt sig konsten så får man knappast uppleva en sådan såg.
Mycket bra tips i denna tråd.
Instämmer att det är bättre att köpa när du vet att du behöver ett verktyg, dock är det bra med framförhållning då du då kan köpa det billigare än om det blir panik. Typ, nästa vinter är det dags för att ta bort färg från trappen upp till övervåningen och göra den fin. Då lägger du en bevakning på Blocket, Tradera och prisjakt på Metabo lackfräs. På det sättet kan du spara mycket pengar. Gör på så sätt en lista när och vad du kommer att behöva. Följ sedan även denna tråd. Den har bidragit till rätt många inköp för min del:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-verktyg-till-bra-pris-den-nya-traden.285770/
10000 räcker dock tyvärr inte så långt...
Släpvagn spräcker väl budgeten bara den. Framförhållning är därför även bra för att hinna budgetförhandla.
”Vi kommer behöva köpa en lackfräs till trapprenoveringen. Den kostar 2500kr”
Tre månader senare:
”Oj, nu är lackfräsen nere i 2150kr.”
Då blir det mycket lättare...
Följer du div verktygstrådar i detta forum kommer du även få hjälp med knep som: Gömma Lidl-verktygen bakom mjölkförpackningar när du handlar där. Det finns också en fördel om du har det lagom rörigt i verkstaden, då blir det svårare för ”regeringen” att upptäcka alla villhöver inköp av verktyg...
Instämmer att det är bättre att köpa när du vet att du behöver ett verktyg, dock är det bra med framförhållning då du då kan köpa det billigare än om det blir panik. Typ, nästa vinter är det dags för att ta bort färg från trappen upp till övervåningen och göra den fin. Då lägger du en bevakning på Blocket, Tradera och prisjakt på Metabo lackfräs. På det sättet kan du spara mycket pengar. Gör på så sätt en lista när och vad du kommer att behöva. Följ sedan även denna tråd. Den har bidragit till rätt många inköp för min del:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-verktyg-till-bra-pris-den-nya-traden.285770/
10000 räcker dock tyvärr inte så långt...
Släpvagn spräcker väl budgeten bara den. Framförhållning är därför även bra för att hinna budgetförhandla.
”Vi kommer behöva köpa en lackfräs till trapprenoveringen. Den kostar 2500kr”
Tre månader senare:
”Oj, nu är lackfräsen nere i 2150kr.”
Då blir det mycket lättare...
Följer du div verktygstrådar i detta forum kommer du även få hjälp med knep som: Gömma Lidl-verktygen bakom mjölkförpackningar när du handlar där. Det finns också en fördel om du har det lagom rörigt i verkstaden, då blir det svårare för ”regeringen” att upptäcka alla villhöver inköp av verktyg...
Stort tack för alla kloka inspel. Jag har nu kokat ihop en egen inköpslista uppdelad i verktyg som ska köpas nu och sådana som bör införskaffas inom ca 1 år och kan prisbevakas via blocket/kampanjer. Detta är baserat på de behov jag ser för egen del (hustyp, skick, kunskap, trädgårdstyp) på kort respektive lång sikt och de jobb som jag vet ska göras. Det ska nämnas att en hel del prylar kommer lämnas av säljare, vad är inte helt klart men bland annat en installerad robotgräsklippare är redan avtalat.
Köp inom en månad från inflytt:
- Extra arbetslampa
- Cirkelsåg/klinga (batteri)
- Snöskyffel
- Grovdamsugare
- Sladdvinda
- Hörselkåpor x 2
- Skruvtvingar
Köp inom 1 år från inflytt
- Häcksax (batteri)
- Vinkelslip (sladd)
- Skottkärra
- Fogsvans av bättre kvalitet och/eller Japansåg
- Trädgårdstrimmer (batteri)
- Stege
- Räfsa + kratta
- Vattenpass modell längre (har 60 cm idag)
- Hylsnyckelsats
- Kap/gersåg (sladd) när behovet uppstår
Köp ej utan låna/hyr istället OM behov uppstår:
- Kompressor
- Tigersåg
- Spikpistol
- Extra arbetslampa
- Snöskyffel
- Grovdamsugare
- Sladdvinda
- Hörselkåpor x 2
- Skruvtvingar
- Häcksax (batteri)
- Vinkelslip (sladd)
- Skottkärra
- Stege
- Räfsa + kratta
- Hylsnyckelsats
- Kompressor
- Tigersåg
- Spikpistol
Ser ut som en bra lista!
Dock saknar jag gräsklippare?
Jag var vid flytten för 6-7 år sen eller vad det börjar bli övertygad om att ha robot, hade inflytt i november så gott om tid för planering. Ändå slutade det med att vi stod utan klippare när gräset började växa. Lånade svärmors ett par gånger, körde genom hela stan fram och tillbaka innan vi kom till beslut och inköp. Kollade en sväng på batteri-elektrisk handhållen men utan att ha batterisystemet blev det i princip lika dyrt som en billig robot, som funkar väldigt bra på min relativt enkla tomt. Nöjd över utgången av den förhandlingen. Skönt att slippa ett måste. Snöröjningen är svårare att komma från och än mer svårplanerad.
Beroende på vad du ska göra förstås, men cirkelsåg ser jag sällan så stort behov av, det skulle jag nog vänta med tills behov uppstår och då köpa enligt behov, om det är sänksåg eller cirkelsåg som behövs, kap/ger kommer före på min lista. Samma sak med vinkelslip, beror förstås på vad man gör och har för övriga intressen, men vet aldrig jag saknat det sen inflytt. Kompressor har jag haft mer nytta av.
Har du skorsten som behöver sotas undrar jag om inte steget måste följa med i köpet för att kunna komma åt.
Jag var vid flytten för 6-7 år sen eller vad det börjar bli övertygad om att ha robot, hade inflytt i november så gott om tid för planering. Ändå slutade det med att vi stod utan klippare när gräset började växa. Lånade svärmors ett par gånger, körde genom hela stan fram och tillbaka innan vi kom till beslut och inköp. Kollade en sväng på batteri-elektrisk handhållen men utan att ha batterisystemet blev det i princip lika dyrt som en billig robot, som funkar väldigt bra på min relativt enkla tomt. Nöjd över utgången av den förhandlingen. Skönt att slippa ett måste. Snöröjningen är svårare att komma från och än mer svårplanerad.
Beroende på vad du ska göra förstås, men cirkelsåg ser jag sällan så stort behov av, det skulle jag nog vänta med tills behov uppstår och då köpa enligt behov, om det är sänksåg eller cirkelsåg som behövs, kap/ger kommer före på min lista. Samma sak med vinkelslip, beror förstås på vad man gör och har för övriga intressen, men vet aldrig jag saknat det sen inflytt. Kompressor har jag haft mer nytta av.
Har du skorsten som behöver sotas undrar jag om inte steget måste följa med i köpet för att kunna komma åt.
Redigerat:
+Hultafors talmeter. Kostar ca 170:- för en 3 m. Jag är helt beroende och har 3 så jag aldrig är utan. Vad är det undrar du? Det är ett måttband, fast väldigt mycket bättre. Som ett 3 m långt skjutmått i fickformat.K KungGeorge skrev:Stort tack för alla kloka inspel. Jag har nu kokat ihop en egen inköpslista uppdelad i verktyg som ska köpas nu och sådana som bör införskaffas inom ca 1 år och kan prisbevakas via blocket/kampanjer. Detta är baserat på de behov jag ser för egen del (hustyp, skick, kunskap, trädgårdstyp) på kort respektive lång sikt och de jobb som jag vet ska göras. Det ska nämnas att en hel del prylar kommer lämnas av säljare, vad är inte helt klart men bland annat en installerad robotgräsklippare är redan avtalat.
- Extra arbetslampa
- Snöskyffel
- Grovdamsugare
- Sladdvinda
- Hörselkåpor x 2
- Skruvtvingar
- Häcksax (batteri)
- Vinkelslip (sladd)
- Skottkärra
- Stege
- Räfsa + kratta
- Hylsnyckelsats
- Kompressor
- Tigersåg
- Spikpistol
Om jag t.ex. ska såga till en list så mäter jag med talmetern som låser stenhårt på det jag mätt. Sen går jag till garaget med talmetern låst och ritsar på listen med talmeterns inbyggda rits, sen är det bara att såga. Jag slipper alltså skriva upp mått, hitta en penna, rita på listen och andra felkällor. Dessutom kan man ta invändiga mått hur lätt som helst med flärpen man fäller ut på baksidan.
Med tanke på priset för virke nu för tiden sparar man in 170:- rätt snabbt på att kunna såga exakt.
Redigerat:
Gräsklippare hade varit med om det inte vore så att en redan installerad robotklippare ingår i köpet. Säljarna flyttar till lägenhet och tyckte att den hörde hemma på fastigheten så den får stanna.J JFrisk skrev:Ser ut som en bra lista!
Varför börja med en batteridriven cirkelsåg? Tänkte du arbeta mycket med plyfa på ställen utan el? Jag råkade ärva en cirkelsåg till mitt batterisystem men jag tar ändå alltid fram någon av de sladdade cirkelsågar jag har. Och ja, plural...
Från listan så ser det ut som om det är trimmer, häcksax, cirkelsåg du vill ha batteridrivet. Bosch 12v och 18v har detta men jag vet inte om det finns i pro- serien...
Från listan så ser det ut som om det är trimmer, häcksax, cirkelsåg du vill ha batteridrivet. Bosch 12v och 18v har detta men jag vet inte om det finns i pro- serien...
Håller inte med ett dugg. Är villaägare sen flera år och jag har aldrig behövt en. Trots massa projekt och renoveringar stora och små har jag aldrig haft några problem som inte enkelt löst med maskinerna som jag har. Och jag håller på med allt mellan himmel och jord och har aldrig saknat en slagskruvdragare. Dem jag använt på jobbet tycker jag bara för ett jävlar liv så väljer hellre en borrskruvdragareS svanstrom skrev:
Jag villhövde en slagskruvdragare för att slippa förborra för 6x120 och 8mm franskskruv i gammalt tätvuxet virke samt i ek med min gamla 14,4V skruvdragare, om jag hadde haft ro att förborra hadde jag fortfarande använt den 10 år gamla Boschen men det fick bli ett sett med slagskruvdragare och skruvdragare från Makita och det är bekvämt.S svanstrom skrev:
Det är skillnad på behöver och Villhöver, det går att klara sej utan det mesta men det är inte fel med maskiner som underlättar om man har jobb som ska göras och tillräcklig budget att köpa nya verktyg.
Klicka här för att svara