10 917 läst ·
83 svar
11k läst
83 svar
Hjälp med startkit verktyg
Mest använda:
Robotgräsklippare
Bosch 12V borrskruvdragare 12V-15FC eller 35FC med alla tillbehör. Så skönt att kunna fästa en skruv där själva skruven knappt går in, eller nära kanter utan att behöva skruva snett...
Borstlös häcksax, batteri. Klarade mig ganska bra med en klenare häcksax på sladd, men jag rekommenderar starkt att köpa en bra från start.
Kompressor. Har både på elnät med tank, batteridriven, och volympump. Orka pumpa luftmadrass eller pool för hand...
Limpistol
LED arbetslampa till ditt 12V eller 18V system är helt underbart att ha.
Används mer sällan:
Slagskruvdragare, 18V. Men då den behövs är den helt underbar.
Slagborrmaskin, 230V. Finns det betong så behöver du en...
Vinkelslip körs några gånger per år, men duger gott med billigare och sladd.
Limpistol, häcksax, slagskruvdragare, kompressor har jag i Ryobi 18V och alla fungerar bra (men minikompressorn är väldigt klumpig att hålla i trots att jag har XL i handskar). Jag ångrar inte någon av de köpen då det mest är batteri som kostar. Det jobbigaste med Ryobis system är att du inte kan köpa konverter till något annat system (de sticker upp i handtaget; andra fäster man nedanför). Det är ganska lätt att köpa till något Ryobi-verktyg om man har ett annat system som saknar just det verktyget.
Sedan behövs så klart spade, sekatör, skottkärra (luftfria däck), diverse sågar, skruvmejslar, etc, etc.
Det mesta i verktyg för att hantera ogräs känns som bortkastade pengar då ogräs alltid kommer tillbaka... De delarna tror jag är de du mest kommer ångra, men behöver köpa någon gång då och då.
Robotgräsklippare
Bosch 12V borrskruvdragare 12V-15FC eller 35FC med alla tillbehör. Så skönt att kunna fästa en skruv där själva skruven knappt går in, eller nära kanter utan att behöva skruva snett...
Borstlös häcksax, batteri. Klarade mig ganska bra med en klenare häcksax på sladd, men jag rekommenderar starkt att köpa en bra från start.
Kompressor. Har både på elnät med tank, batteridriven, och volympump. Orka pumpa luftmadrass eller pool för hand...
Limpistol
LED arbetslampa till ditt 12V eller 18V system är helt underbart att ha.
Används mer sällan:
Slagskruvdragare, 18V. Men då den behövs är den helt underbar.
Slagborrmaskin, 230V. Finns det betong så behöver du en...
Vinkelslip körs några gånger per år, men duger gott med billigare och sladd.
Limpistol, häcksax, slagskruvdragare, kompressor har jag i Ryobi 18V och alla fungerar bra (men minikompressorn är väldigt klumpig att hålla i trots att jag har XL i handskar). Jag ångrar inte någon av de köpen då det mest är batteri som kostar. Det jobbigaste med Ryobis system är att du inte kan köpa konverter till något annat system (de sticker upp i handtaget; andra fäster man nedanför). Det är ganska lätt att köpa till något Ryobi-verktyg om man har ett annat system som saknar just det verktyget.
Sedan behövs så klart spade, sekatör, skottkärra (luftfria däck), diverse sågar, skruvmejslar, etc, etc.
Det mesta i verktyg för att hantera ogräs känns som bortkastade pengar då ogräs alltid kommer tillbaka... De delarna tror jag är de du mest kommer ångra, men behöver köpa någon gång då och då.
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
Ett tips för att hålla nere kostnaderna är att hänga lite på tradera, blocket, fb eller auktionssiter. Har själv fyndat en dewalt slagborrmaskin och en Hitatchi cirkelsåg som i princip varit oanvända på så sätt.
Sen tycker jag det är bra att fundera över vilka maskiner man egentligen behöva ha batteridrivna. Sladdmaskiner är betydligt billigare (och laddas aldrig ur
).
Sen tycker jag det är bra att fundera över vilka maskiner man egentligen behöva ha batteridrivna. Sladdmaskiner är betydligt billigare (och laddas aldrig ur
"Hype:at"? Jag håller verkligen inte med. En slagskruvdragare gör på grund av sin uppbyggnad det enklare att komma åt i trånga utrymmen. De flesta jobb en medel-villaägare gör med skruvdragare är att skruva fast saker i väggar och lägga trall och där excellerar en slagskruvdragare.I Iddqd skrev:
Visst, man tar kanske inte fram den när man står och möbelsnickrar eller skruvar fast doslock, men att det skulle vara ett stort problem med att man skruvar för djupt stämmer ju inte om man inte är totalt ohändig, tar ju fem sekunder att få en känsla för hur man hanterar den.
Jag älskar min slagskruvdragare och använder den flera gånger i veckan. Har man redan t.ex Makita-batterier så får man ju en av deras batterimodeller för en dryg tusenlapp. Lätt värt det.
Håller med om det, en slagborrmaskin är nästan alltid värdelös. Jag har en förvisso tung och bänglig borrhammare från Julas finaste premiummärke Meec (F fribygg skrev:
Ja, sig själv är det sällan svårt att övertyga. Men har man någon annan som också kan behöva bli övertygad kan det jag skrev vara användbartP pleqtiz skrev:Man kan ju även se dessa verktygs/maskin investeringar som en ren hobby och "himmelriket" om man är lagd åt det hållet.
Och är man riktigt intresserad och har pengarna så kan man köpa maskiner och verktyg och inte tänka på hur det ska kunna "löna" sig... Precis som folk som köper vattenskotrar,fyrhjulingar,båtar,snöskotrar och motorcyklar
Man lever bara en gång! "tills vetenskapen bevisat motsatsen"
Nu kanske jag är ensam i mitt tänk här på forumet men![]()
Jag har som sagt klarat mig bra med slagborr sedan 2003 då jag flyttade till lägenhet med alla väggar i betong. Lever fortfarande. Bytt borr ett flertal gånger, speciellt de mindre storlekarna då den inte borrar storleken du vill ha på en gång. Men här aldrig haft problem att borra de hål jag ville ha. Sedan har ni nog rätt att priset på borrhammare att så lågt att man inte ska snåla och köpa riktigt från start. Jag har aldrig behövt prova borrhammare själv...S svanstrom skrev:Håller med om det, en slagborrmaskin är nästan alltid värdelös. Jag har en förvisso tung och bänglig borrhammare från Julas finaste premiummärke Meec () men den slår ju alla slagborrmaskiner när det gäller att borra i betong. Kostade 400 kr för 8 år sen, still going strong. Ska man göra mer seriösa hål så kan man ju så klart hyra en Hilti, men oftast räcker det med en billig borrhammare.
Det är en risk att man bara tänker elverktyg. Men se även till att de handverktyg du köper är av god kvalitet. Med det menar jag kanske framför allt ergonomin. Några som förändrade livet för mig när jag uppgraderade från ärvda eller ”Jula"-verktyg till ”dyrare, därför bättre”-verktyg: Hammare, stämjärn, skruvmejslar, skiftnyckel, polygrip, fogsvans. Och alla trädgårdsredskap som nämnts tidigare, där det är stor skillnad mellan olika grävspadar, ogräsjärn, snöskyfflar, snöslädar och skottkärror. Där går det att spara många tennisarmbågar och ryggskott!
Jag har onödigt många elmaskiner plus tryckluftsgrejor och bland det mest användbara är en grovdamsugare. Jag har en billig från Nilfisk och den har varit helt oumbärlig. Jag är snål och brukar klippa av ett hörn på dammsugarpåsen så man kan tömma den där och använda flera gånger, hålet går att stänga med påsklämma.
Till den har jag en slang för att ansluta maskiner "Stihl antistatisk dammsugarslang", tror jag köpte på Granngården. Den passar på Nilfisk, Festool och Stihl men troligen inte på alla märken. Samma slang som Festool men 400:- istället för 2500:-. (Om man kan stå ut med att den inte har gröna ränder. Och ja, det är exakt samma, fick med en äkta Festool med en begagnad sänksåg jag köpte senare).
Till den har jag en slang för att ansluta maskiner "Stihl antistatisk dammsugarslang", tror jag köpte på Granngården. Den passar på Nilfisk, Festool och Stihl men troligen inte på alla märken. Samma slang som Festool men 400:- istället för 2500:-. (Om man kan stå ut med att den inte har gröna ränder. Och ja, det är exakt samma, fick med en äkta Festool med en begagnad sänksåg jag köpte senare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens spartips om det stämmerK KungAnka skrev:Jag har onödigt många elmaskiner plus tryckluftsgrejor och bland det mest användbara är en grovdamsugare. Jag har en billig från Nilfisk och den har varit helt oumbärlig. Jag är snål och brukar klippa av ett hörn på dammsugarpåsen så man kan tömma den där och använda flera gånger, hålet går att stänga med påsklämma.
Till den har jag en slang för att ansluta maskiner "Stihl antistatisk dammsugarslang", tror jag köpte på Granngården. Den passar på Nilfisk, Festool och Stihl men troligen inte på alla märken. Samma slang som Festool men 400:- istället för 2500:-. (Om man kan stå ut med att den inte har gröna ränder. Och ja, det är exakt samma, fick med en äkta Festool med en begagnad sänksåg jag köpte senare).
[bild]
Satsa hellre på kvalite och färre antal.
Batteridrift är bra om det används ofta, sällan användare -så satsa på sladd.
Tänk igenom vad du ska utföra.
Köp när arbetsuppgifterna kommer, och jämför priser.
Mest använt skruvmejslar (spår philips pozidrive) fogsvans vinkelhake snickarpenna penslar färgskrapa kniv filar borrmaskin (måste vara steglöst varvtal) blocknycklar insexnycklar gräsklippare bensindunk skottkärra lövräfsa byggskyffel grävspade piasavakvast snöskyffel hammare spik stege smartphone med google och miniräknare. förlängningssladd för utomhusbruk rejäl och kraftig arbetslampa
skyddsglasögon hörselskydd andningsskydd mot damm visp/ propeller som man sätter i borrmaskinen för att röra om i färgburken maskeringstejp vattenslang murarhink verktygslåda
Dammsamlare, borrmaskin med endast en hastighet, billiga borr
alla billiga skitverktyg
Batteridrift är bra om det används ofta, sällan användare -så satsa på sladd.
Tänk igenom vad du ska utföra.
Köp när arbetsuppgifterna kommer, och jämför priser.
Mest använt skruvmejslar (spår philips pozidrive) fogsvans vinkelhake snickarpenna penslar färgskrapa kniv filar borrmaskin (måste vara steglöst varvtal) blocknycklar insexnycklar gräsklippare bensindunk skottkärra lövräfsa byggskyffel grävspade piasavakvast snöskyffel hammare spik stege smartphone med google och miniräknare. förlängningssladd för utomhusbruk rejäl och kraftig arbetslampa
skyddsglasögon hörselskydd andningsskydd mot damm visp/ propeller som man sätter i borrmaskinen för att röra om i färgburken maskeringstejp vattenslang murarhink verktygslåda
Dammsamlare, borrmaskin med endast en hastighet, billiga borr
alla billiga skitverktyg
Håller med till fullo. Det har varit mitt argument när min fru har undrat om div verktygsinköp verkligen har varit nödvändiga: ”antingen köper vi en sänksåg eller så tar vi ib en snickare som har en sådan”.nanowire skrev:
Den allmänna diskussionen kring om verktyg är dyrt eller billigt och vilken nivå en borde lägga sig på beror, som jag ser det, på ambitionsnivå och intresse. Ska alla arbeten lejas ut blir de flesta verktyg en ren (onödig?) utgift. Å andra sidan, kvalitetsverktyg som får jobba och möjliggör nya processer betalar av sig direkt.
En strategi är att ta verktygsinvestering som en del i planeringen av ett projekt. Material kommer nog alltid vara den största budgetposten och jmf med att leja ut arbetet kommer man gå plus (så länge man inte räknar egen tid). Med det synsättet blir verktyg av sämre kvalitet snarare en riskfaktor än en möjlighet.
Kostnaden för det aktuella arbetet blir ganska snarlik men snickaren tar med sig verktyget hem och den kostar det lika mycket nästa gång.
Det roliga är att när det kommer till kritan tycker hon alltid att det ska köpas festool haha.
Som jag nämnde tidigare så har jag kört merparten på makitas plattform då kvalité kontra pris är på en lagom nivå och jag gillar även deras 36v trädgårdsverktyg.
Allt beror ju på hur händig och intresserad du är och vill bli. (För det kommer du att bli om du har villa och ide'er)K KungGeorge skrev:Nu har det hänt! Huset är köpt och lägenheten på väg att säljas. En milstolpe som jag och familjen längtar efter. Detta innebär även att jag har fått klartecken att presentera en budget för de nödvändiga verktygsinköpen som ett husköp innebär. Det är här jag blir rådvill och behöver forumets hjälp. Vad har ni ångrat i verktygsväg och vad önskar ni att ni köpt tidigare? Satsa på ett märke (vilket i så fall) och batterisystem eller välja ut juvelerna från olika märken? Var klarar man sig lätt med batteri och för vilka verktyg krävs egentligen sladd?
Förutsättningar:
- en del lättare renovering kommer utföras av mig.
- skruvdragare, oscillerarande slip, borrhammare, sticksåg finns redan som jag är nöjd med.
- 1500 m2 trädgård med buskar och träd som behöver skötas.
- budget är inte satt men tänker själv ca 10kkr
Själv, efter mer än trettio år som villaägare så har jag nog gett mig på det mesta - allt går ju att lära sig om man bara vill, är nyfiken och läskunnig.
Förutom alla råd som du redan fått så vill jag lägga till tre saker som jag skaffade senare än jag borde och som jag använder varje vecka. - Att vara villaägare handar ju inte hela tiden om att riva väggar och bygga altaner utan mest om underhåll och allmänt småfix samt praktiska hobbyarbeten.
1. Japansk dragsåk av bra kvalite' och tunnt flexibelt blad. Jag använer aldrig mina fogsvansar efter jag skaffade denna då den kapar snabbt och enormt precist. Min kommer från ClasO och är fortf vass efter 15års anv.
2. Multiverktyg. - har varit mycket mera användningsbar än min tigersåg. Fein är nog mest känt men jag har en billig sladdmodell från Jula som kostar under 300kr och som funkar kalas och har verkligen fått slita hårt i att kapa fönster och dörrkarmar under åren. - Och går den sönder så köper jag väl en ny!
3. Enhands Vinkelslip. Smidig och användbar till att kapa och slipa i allt från sten, metall till trä och plast. Den här tillsammans med den japanska dragsågen ligger alltid framme och används flera gånger i veckan.
Fogsvans är ett riktigt jävla skitverktyg. Köp en Japansåg, du kommer aldrig att titta tillbaka.
Tigersåg har jag använt mycket i vår lilla trädgård. Men då är det mycket buskar och små träd som ska beskäras, och rötter som behöver kapas. Ersätter motorsåg för mindre arbeten och bladen är billigare än en handsåg om man ska köra ner dem i jorden och kapa rötter. Men för en annan trädgård hade den kanske varit helt onödig.
Tigersåg har jag använt mycket i vår lilla trädgård. Men då är det mycket buskar och små träd som ska beskäras, och rötter som behöver kapas. Ersätter motorsåg för mindre arbeten och bladen är billigare än en handsåg om man ska köra ner dem i jorden och kapa rötter. Men för en annan trädgård hade den kanske varit helt onödig.