Hej!
Har en spisfläkt som sannolikt är från när huset byggdes (1980) som jag önskar byta. Men behöver jag köpa någon speciell typ av fläkt? Eller något annat jag ska tänka på? Känner mig verkligen helt utanför min komfortzon så tar tacksamt emot all hjälp och tips ni har.

• Gammal spisfläkt ovanför köksspis med kryddburkar och fläktkontroller, mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre spisfläkt monterad under köksskåp med synliga elanslutningar och ventilationsslang.
    Skapa konto
Det är en vanlig fläkt du skall ha. De finns i olika bredder så mät den du har så du får samma mått på den nya.. Det ser också ut som att du skulle behöva anlita en elektriker.

A
En kåpa med trafostyrning. Du har ett ventilationsaggregat någon annanstans, troligtvis på taket om det är en villa eller ett radhus.

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Där fick jag lära mig något nytt också. Tack, Emil-K

A Emil_K skrev:
En kåpa med trafostyrning. Du har ett ventilationsaggregat någon annanstans, troligtvis på taket om det är en villa eller ett radhus.
Förstår inte riktigt vad som menas med trafostyrning? Har kollat på några alliansfläktar, är jag rätt ute då?

A
Håller med om att det är lite av en djungel vad gäller spiskåpor och spisfläktar.

En spiskåpa är en "spisfläkt" utan egen fläktmotor. Kåpan finns antingen med enbart ett spjäll som kan öppnas och stängas, används ofta i flerfamiljshus där ventilation sköts av en centralt placerad fläkt. Eller med ett spjäll och en transformator som styr en extern fläkt, denna variant används i flerfamiljshus där varje lägenhet har en egen frånluftskanal och ett ventilationsaggregat som även tar hand om frånluften från våtutrymmen. Denna variant används även i villor och radhus med en centralt placerad fläkt, t.ex på vinden eller taket.

En spisfläkt är en "vanlig" spisfläkt med egen fläktmotor och där frånluften från spisfläkten har en egen frånluftskanal.

En alliansfläkt kan närmast beskrivas som en blandning mellan en spisfläkt och en spiskåpa. Den styr en centralt placerad fläkt samtidigt som den har en egen fläktmotor som hjälper till och samspelar med den externa fläkten. En allians mellan ventilationsenheterna.

Så för att byta kåpan eller fläkten ovanför spisen behöver man först ta reda på vilken typ av kåpa eller fläkt man har eller ska ha. I ditt fall gissar jag på variant nummer två. Brukar även benämnas "spiskåpa villa"

• Gilla
1
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Så för att byta kåpan eller fläkten ovanför spisen behöver man först ta reda på vilken typ av kåpa eller fläkt man har eller ska ha. I ditt fall gissar jag på variant nummer två. Brukar även benämnas "spiskåpa villa"
Finns det något enkelt sätt för mig att ta reda på exakt vilken typ jag behöver? Eller bör jag ta hit en hantverkare innan jag köper kåpa/fläkt för att vara säker på att det blir rätt? Kollat på enkla modeller från Franke och enligt dig/er skulle isåfall "Spiskåpa Franke 250-16 Villa" kunna passa?

Tack för hjälpen förresten! Helt novis när det gäller sånt här.

A
Av inkopplingen att döma (som för övrigt borde vara i en dosa) så styr din kåpa/fläkt en extern fläkt.

Då har du alltså antingen en "spiskåpa villa" eller en alliansfläkt. För att ta reda på vilken av dom så är nästa steg att kolla efter en fläktmotor i kåpan. Finns det det så är det en allians, finns det inte så är det spiskåpa villa.

P
den ser låg ut kåpan så det är troligen ingen fläkt i denna vilket styrks av att du har ett timervred till vänster för öppning av luftspjället.
så en spiskåpa är troligast
det kan vara klurigt att koppla in den elektriskt så ev får du anlita någon som kan.

Hur ser jag om där är en fläktmotor eller inte? Ser ut som på bilden när jag tar bort filtret. Var ska jag kolla?

• Fläkt utan filter som visar galler, skruvar och en mögel med kaklat vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
Det ser ut som fläktvingar. Snurrar den när du aktiverar fläktfunktionen så sitter det en fläktmotor i kåpan.

Den börjar snurra när jag sätter på ”timern” och ökar sen när jag ändrar hastigheten på vreden.

Ja det kan inte bli tydligare, där sitter en motor med tillhörande fläktblad.
Är detta en bostadsrätt?

Nej, villa.

P
Då ärdet en aliance du skall ha

• Gilla
Annafbk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.