Det har fallit lite elsaker mellan stolarna i mitt bygge. Arbetet med plattan är i slutfasen och det har missats att dra elrör i plattan. Det handlar om el till en normal villa om 100kvm. Jag är kass på el och eltermer tyvärr. Jag behöver lite snabb hjälp med följande:
Vilken dimension på "rör i rör" för att dra el från platsen för fasadskåp till elcentral? Alt färdiga rör med elrör?
Från elcentral till plats för mediamöbel mellan kök och vardagsrum: ett rör för elkabel, två rör för TP-kabel. Vettig dimension?
Från mediamöbel till vägg: ett alt två rör för högtalare samt två rör för ev framtida projektor (hdmi/tp). Vettiga dimensioner?
Behöver jag ha fler rör i/till en mediamöbel?
Vilken dimension på "rör i rör" för att dra el från platsen för fasadskåp till elcentral? Alt färdiga rör med elrör?
Från elcentral till plats för mediamöbel mellan kök och vardagsrum: ett rör för elkabel, två rör för TP-kabel. Vettig dimension?
Från mediamöbel till vägg: ett alt två rör för högtalare samt två rör för ev framtida projektor (hdmi/tp). Vettiga dimensioner?
Behöver jag ha fler rör i/till en mediamöbel?
Från mätarskåp till centralen är det bra med 50mm (men det går ev med ett mindre om det är omöjligt).
För nätverk skulle jag dra 20mm rör. El räcker vanligen 16mm om det inte är trefas 16A eller något annat special.
Elektrikern har koll på detta...
För nätverk skulle jag dra 20mm rör. El räcker vanligen 16mm om det inte är trefas 16A eller något annat special.
Elektrikern har koll på detta...
Nix, inget special på nåt sätt.
Det kommer dock tillkomma en utbyggnation och garage senare... Bör jag då dra ytterligare ett 50mm rör från fasadskåpet genom hela plattan till lämpligt ställe, eller drar jag den eldragningen utomhus när det väl är dags??
Det kommer dock tillkomma en utbyggnation och garage senare... Bör jag då dra ytterligare ett 50mm rör från fasadskåpet genom hela plattan till lämpligt ställe, eller drar jag den eldragningen utomhus när det väl är dags??
Ett 50 rör med slätinsida räcker för centralen.
om du ska dra dubbla tpkablar är ett 20mm rör att föredra eller dubbla 16.
Till projektorn räcker 20mm rör för kabeln men om du också vill få med kontakten blir det svårare.
Ska du ha ett typ media skåp och dra därifrån till en tv skulle jag köra ett 50mm rör som kommer upp i väggen bakom tv:n. Då kan du dra vad du vill.
Elen till tv är väl lättare att dra i väggarna tillsammans med alla annan el. Kan inte se något behov av att dra den i golvet.
Dra även nåt extra rör från centralen och ut ut huset både för kommande garage och för annan ute el.
om du ska dra dubbla tpkablar är ett 20mm rör att föredra eller dubbla 16.
Till projektorn räcker 20mm rör för kabeln men om du också vill få med kontakten blir det svårare.
Ska du ha ett typ media skåp och dra därifrån till en tv skulle jag köra ett 50mm rör som kommer upp i väggen bakom tv:n. Då kan du dra vad du vill.
Elen till tv är väl lättare att dra i väggarna tillsammans med alla annan el. Kan inte se något behov av att dra den i golvet.
Dra även nåt extra rör från centralen och ut ut huset både för kommande garage och för annan ute el.
Kom att tänka på att det kanske vore smidigt att visa en ritning.
Husets elcentral kommer sitta i väggen i garderoben på vänster sida av entrén.
Mediamöbeln är lite liten på denna ritning. Kommer troligen bli lika bred som täljstensugnen (kamin). Den kommer innehålla, TV, spelkonsol, förstärkare, högtalare, mm. Eftersom den står mitt på golvet blir det svårt att dra något i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husets elcentral kommer sitta i väggen i garderoben på vänster sida av entrén.
Mediamöbeln är lite liten på denna ritning. Kommer troligen bli lika bred som täljstensugnen (kamin). Den kommer innehålla, TV, spelkonsol, förstärkare, högtalare, mm. Eftersom den står mitt på golvet blir det svårt att dra något i väggarna.
Extra tomrör från central, mediaskåp mm till utrymmen där man sedan kan dra vidare utan att det syns är bra.
Dra ett par extra 16 mm rör ut från centralen till olika platser längs ytterväggarna. Om det finns ett åtkomligt vindsutrymme är det bra med några tomrör dit också.
Likaså från mediabänken upp på ev vind. Kanske ut till ytterväggen också.
Jag är alltid lika tacksam att föregående ägare som också bygden mitt hus var förutseende nog att lägga in ett gäng tomrör på olika ställen i huset.
Dra ett par extra 16 mm rör ut från centralen till olika platser längs ytterväggarna. Om det finns ett åtkomligt vindsutrymme är det bra med några tomrör dit också.
Likaså från mediabänken upp på ev vind. Kanske ut till ytterväggen också.
Jag är alltid lika tacksam att föregående ägare som också bygden mitt hus var förutseende nog att lägga in ett gäng tomrör på olika ställen i huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp, väggen har hoppat av/brutit sig loss från plattan
Grund & Markarbeten -
Bygga garage -söker hjälp med hur man fäster regelverket på plattan
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp med väggkonstruktion med korsregling utanför plattan
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Plastfolie under plattan ?
Grund & Markarbeten -
Hjälp! Spricka i plattan!